Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2 kompatibla program

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok. Har testat en hel del.
USB Overdrive fungerar inte och inte Logitech Control Center.

Vad har ni som lever på "gränsen" upplevt?

Final Cut Pro hittar inte min videokamera (Sony TRV25).

Annars måste jag säga att det går undan något otroligt på min G4/400 AGP.. Annat än WinXP på en 450 PIII (sirap)

Och alla nya saker! Ojoj, hälften har jag inte hört talas om innan. Många tredjepartsprogram som kommer försvinna nu!

[ 14 Augusti 2002, 12:19: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Kör du en beta eller är den skarp?

GM. Saken är den att Darwin är release och att saker och ting såsom många kext filer måste uppgraderas. T.e.x drivrutiner..

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 09:50

Min crushftp funkar inte som den skall, ibland overridar den inbyggda ftpservern, finns säkert nån lösning på det, men så är det när man är nyfiken

Jag har/hade problem med installeraren till PS7, ville inte dra igång. Har dock inte provat igen..

Fö fick jag precis starta om min dator efter att först haft den i vila, därefter utan o väcka den kopplat in en extern skärm (projektor) o när jag sedan skulle sparka igång datorn från vilan så blev skärmen blå både på projektorn och datorns... hände ingenting, gick inte o göra någonting, spelade ingen roll om man försatte den i viloläge igen, drog ut kabeln el alla upptänkliga kombinationer kring detta.

Blev en omstart - den första under 10.2
fan sabbade min uptime

Jag bygger vidare, att ansluta till en filserver och navigera runt där (filservern är en OS XS 10.1.5) känns trögare än förut. Findern känns inte alls så "super wow oj" som man skulle kunna "kräva".

IE5.2 suger något rejält i och med 10.2, ibland så låser sig bara inladdning av nya sidor. Man blir tvungen o stänga ner IE fönstret (inte avsluta dock) och öppna upp ett nytt. Detta uppkommer på vilka sidor som helst när som helst.

[ 15 Augusti 2002, 10:55: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote: When running Timbukto Pro under Jaguar and connecting to a Mac running Os X 10.1.5, the control-C character is, oddly, sent to the other end as control-J.

Stämmer inte, den skickar control-C... testat på 3 olika datorer.

Apa också.. Det är bara att vänta att använda 10.2 tills ca en zillion buggfixar/uppdateringar har kommit till alla program jag måste ha..

Mmmm..

Kan fö meddela att den här "smarta" cache funktionen för findern när man är ansluten till en filserver inte är så "smart".

Jag har i terminalen tagit bort en massa mappar, men i findern finns dom fortfarande kvar, man kan även gå in i mapparna. Dom är även kvar om man stänger ner fönstret o öppnar upp ett nytt..

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 13:59

det här liknar ju ingenting....
trodde det skulle va färdigt nu.

Utvecklarna har ju haft tillgång till 10.2 ett bra tag nu så man får väl hoppas att de satsar på att ha fungerande program före eller väldigt snart efter den 24 augusti. En del mindre program har redan uppdaterats för att vara "jaguarkompatibla".

Fast även själva 10.2 verkar inte vara helt fritt från buggar. Ska man vara iskall ska man väl vänta till 10.2.1, men vem orkar?

Jag gillar dock dom nya "get info" rutorna. Lite fult. Men funktionellt. Och nya Preview! Med thumbnails och allt.. Sherlock, ja den kickar rumpa

Docklings fungerar ännu sämre än i 10.1, så dåligt att de inte går att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 16:29

IE 5.2 suger rätt bra i 10.1.5 också. Tex försvinner alltid innehållet i 99macs ingångs fönster direkt när sidan laddats. Eller är det 99macs fel?

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:49

kommer jag att få en hissnande fartupplevelse med 10.2 gämfört med 10.1.5 på min iBook 500MHz eller
ska man ta ner förväntningarna ??

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: deepee:
kommer jag att få en hissnande fartupplevelse med 10.2 gämfört med 10.1.5 på min iBook 500MHz eller
ska man ta ner förväntningarna ??

Kör på en powerbook G3 333mhz med 512kb. Den ahr 196 MB Ram och jag är förvånad. Den rullar på bättre än vad 10.1.5 gör. HAr bara börjat testa. Lite missnöjd med QT möjligheterna, men det är lika bra/dåligt som i classic så...

Men det är verkligen en stor skillnad. Nu skall jag bara plocka bort lite onödiga prylar som rullar på den och då får vi ser hur snabbt det kan bli!

• Avstängd
  • International user
  • 2002-08-15 17:46
Citat:

quote: Men det är verkligen en stor skillnad. Nu skall jag bara plocka bort lite onödiga prylar som rullar på den och då får vi ser hur snabbt det kan bli!

Har du några bra tips på vad kan man ta bort? Jag tycker att det rullar på bra på min Powerbook, men mer fart vill man ju alltid ha. Jag upptäckte just att jag inte har inkwell i min dator, har ni andra det, måste man ha en skrivplatta för att den skall installeras? måste kolla om det är något annat som saknas, mina systeminstälningar ser inte ut som dom bilderna man såg från tex 6C35 builden.
/mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 18:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
GM. Saken är den att Darwin är release och att saker och ting såsom många kext filer måste uppgraderas. T.e.x drivrutiner..

Får man fråga vad de rör sig om? Både av användsningssyfte och intresse skulle jag vilja veta hur man gör sånt

Mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 19:41

Jag upptäckte just att jag inte har inkwell i min dator, /mattias

Tror att det var så att Inkwell-inställningar kommer bara fram när du har ett bord inkopplat.

• Medlem
  • 2002-08-15 22:26

Det stämmer om du använder t.e.x prefling ser du även preferencepanes som inte är relevanta för ditt system vilket torde inkludera inkwell i detta fall.

• Avstängd
  • International user
  • 2002-08-15 22:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Det stämmer om du använder t.e.x prefling ser du även preferencepanes som inte är relevanta för ditt system vilket torde inkludera inkwell i detta fall.

Ja det stämde ju aldeles bra det. Där låg både bluetooth och Ink iställningarna, synd att man inte kan öppna dem, man får väl skaffa både BT och ett ritbord

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 23:39

Nya "Mail" är klart bättre!
Men otroligt störande, då det rätt vad det är börjar tugga frenetiskt och hänga programmet en bra stund. Frågan är vad det sysslar med. Men det lossnar till slut...

Logitech CC bör fixas snarast. Det är otroligt irriterande när såna där funktioner som man använder hela tiden bara försvinner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Jag upptäckte just att jag inte har inkwell i min dator, /mattias

Tror att det var så att Inkwell-inställningar kommer bara fram när du har ett bord inkopplat.

Bluetooth i Systemprefs syns först när man pluggat i en Bluetooth adapter så det är med allra största säkerhet samma med Inkwell.
Rätt smidigt tycker jag att man inte behöver se sånt man ändå inte kan använda när man inte har hårdvaran.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Får man fråga vad de rör sig om? Både av användsningssyfte och intresse skulle jag vilja veta hur man gör sånt

Mvh

KEXT= Kernel Extensions. T.e.x så är nästan alla drivrutiner till hårdvara KEXT filer. Tydligen så har apple ändrat på en del saker så att hälften av alla drivrutiner måste ändras...

Ok en liten lista över program som måste uppgraderas för att fungera ordentligt:
(Notera att en del redan är uppdaterade)

Alcatel SpeedTouch USB DSL modem drivers
AOL Instant Messenger
Apple Remote Desktop
ASM
AthenaIRC
Audiophile 24/96 PCI audio interface card
Canon S9000 BubbleJet
Cisco VPN app
Drive 10.1.1
Eudora 5.1.1
eXodus 8.0.1
External CD burners connected to SCSI PCI cards
FaxSTF
Font Reserve 3.0.1
FruitMenu
HP´s G85, 948c, PSC950 and possibly other printers
LiteSwitch
Logitech mouse drivers.
MacReporter
Microsoft´s Natural Keyboard Pro drivers
mldonkey
MSN Messenger
Mulberry
Net Monitor
Norton Disk Doctor
ProcessWizard
Retrospect 5´s RetroRun app
Sony´s CRX100E USB CD-RW drive
Stelltor/Oracle Corporate Time
StuffIt Menu
Theme/Duality
Timbukto Pro
TransparentDock
USB Overdrive
Warbirds
Warcraft
WebObjects 5.1
WindowShade X
X-Plane
XDarwin 1.1/Xfree86 4.0.2
ZipIt
3DOSX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 21:37

hur uppdaterar man sina kext filer christopher?

Warcraft, menar du 3an då??
Mvh

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
hur uppdaterar man sina kext filer christopher?

Warcraft, menar du 3an då??
Mvh

Warcraft, ingen aning det är bar en lista från MacFixit..

KEXT filerna är tillverkarna som gör, inget du kan ändra på.. Tänk ungefär Tillägg i OS 9.

Btw, USB Overdrive uppdaterades idag! One for the road! Tjo.. Nu är det bara Font Reserve som skall uppdateras för min flytt!

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13443&db=macosx

Bevaka tråden