Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte flytta filer/objekt, allt är låst...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har OS X på riktigt sunkat ihop. Jag kan inte flytta filer eller objekt (drag/drop etc.), endast markera dom (gäller över allt). Jag hittade en annan tråd om detta och för dom gick det bra efter omstart men det hjälper inte mig. Lika så skulle det hjälpa om man raderade en fil i Library/Preferences men det hjälpte inte häller... riktigt jobbigt! Hjälp!

Kan även säga att jag använder 10.2.1 (QS 1GHZ).

Har du placerat filerna där de ligger i Mac OS 9 (som inte har rättigheter på filer) och sedan försöker flytta/rader i Mac OS X (som har rättigheter) så kan man få felmeddelanden.

Kan det vara det?

/Ola

Nej, rör aldrig OS 9. Alla filer, allt. Inget går att flytta eller röra på.

Förstår inte alls för att jag har inte installerat något eller gjort något speciellt.

Konstigt att in/utloggning eller omstart inte hjälper. :rolleyes: Jag hade samma problem som du beskriver, men för mig försvann problemet efter omstart.

/M

Testat skivverktyget och reparerat rättigheter på startdisken/partitionen?

Har provat det också nu, den gick igenom en jävla massa. Men det hjälpte inte...

Jobbigt!

Hade samma problem och löste det så här (längst ner). Värt ett försök...

Jo som sagt tidigare i tråden så har jag redan provat detta...

Citerar ur tråden som Fredrik nämnde:

Hade samma problem för ett par dagar sedan. Hjälpte inte att starta om så jag blev lite orolig. Läste sedan detta inlägg på MacNN . Raderade /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist och så fungerade det igen.
/fredrik

/Ola

[ 29 Oktober 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Jo... som sagt.... jag har redan provat detta...

Jag börjar tro att det inte går att fixa utan börjar göra mig redo för att formatera och ominstallera os´et. Men, jag har massa filer på system hd´n som jag måste rädda, typ 10gb. så jag provade att kopiera över dessa filer till en annan hd, då fick jag detta medelande...

"Kopierar 1 056 objekt till "Loose Fur
Åtgärden kunde inte slutföras eftersom ett oväntat fel inträffade. (felkod -50)."

Uh!

Lade du märke till att man skulle radera filen från root och inte från sin normala användare?

Ledsen att jag inte uppmärksammade sista meningen i ditt första inlägg.

/Ola

Jäpp. Det ser mörkt ut, jag har inte en blekaste anning om vad det är. På Macintouch.com skrivs det...

"It´s an issue with either Stufflt or disk copy -- it usually happens when unstuffing or mounting a removable drive -- downloading Omniweb, etc. In the middle or at the tail end of the mounting/unstuffing, every app you have open will crash immediately and every icon on the desktop and inside folders are UNDRAGGABLE. It´s like your Mac is under glass. You can double click and open a folder, but you can´t move it anywhere.

Restarts, logging in and out, fsck-y, zapping pram, rebuilding desktop in 9.2.2., trashing preferences file com.apple.windowserver.plist, etc., --- these can fix the problem but 95 percent of the time don´t.

I have clean installed 10.2 three times since it has happened and it still happens. It´s like I said, paralyzing. Apple says it must be hardware. Please believe me, it´s not. I´ve done all the tests and all these people can´t have hardware problems when they can reproduce the problem doing the same thing."

Som sagt, ser mörkt ut, får ta och formatera hårddisken och hoppas på det bästa antar jag...

...och jag som köpte mac för att dom var stabila :rolleyes:

Nu har jag kollat lite på två ställen, kanske kanske något av detta hjälper. Vet inte om du sett det redan.

MacFixit.com

Apple Knowledge Base, artikel 106237

Apple Knowledge Base 106272

Lycka till!

/Ola

[ 30 Oktober 2002, 11:26: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

1
Bevaka tråden