Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

seg ibook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-02 12:31

jag har en Ibook G4 1ghz med 768 ram, den ar ungefar ett halvar gammal. Problemet ar att den kanns segaren (den laddar mycket mer och programmen tar langre tid att oppna) nu an nar jag fick. Finns det nagon "upprensning" att gora? Eller nagot annat for att fa den att kvickna till lite?

tacksam for svar, Peter (Jag skriver pa engelskt tangentbord)

Kör du reparera Skivbehörighet med jämna mellanrum, om inte gör det.

För att underhålla sysemet (undvika seghet) kört speciella scripts mitt i natten. Om datorn inte är på då, körs de inte alls. Då kan du behöva använda till exempel Cocktail eller Macaroni för att köra scripten manuellt.

Vidare kan det bero på brist på så kallade "vnodes". (Sök på forumet).

RAM har du gott om, det ska inte vara problemet, men för säkerhets skull kan du öppna aktivitetshateraren och se om något program använder väldigt mycket, eller om du har stora mängder virtuellt minne.

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 00:02

skivbeh...?

Ursprungligen av Pocahontas:

Kör du reparera Skivbehörighet med jämna mellanrum, om inte gör det.

jag har ett litet problem...var hittar man den här reparera skivbehörighet å vad gör den eg?
tack
niklas

Ursprungligen av vulpes:

jag har ett litet problem...var hittar man den här reparera skivbehörighet å vad gör den eg?
tack
niklas

Reparera skivbehörighet gör du med "skivverktyg" som ligger i verktygsprogram-mappen. Programmet fixar till diskfel som kan uppstå efter en tids användning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 00:45

Testa OnyX (gratis).

Kolla också att hårddisken inte är helt full!

Om inte det funkar kan du väl som en absolut sista utväg backa upp datorn och installera om.

1
Bevaka tråden