Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DJ- och mixningsprogram

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 20:54

Hej!

Jag jobbar lite då och då som Dj och har så gjort i en himla massa år. Nu kör jag inte bara Cd och vinyl utan även min halvgamla iBook med iPod följer med ut.
Det med dator är ändå ganska nytt för mig att spela i från och har inte några vettiga program för det ändamålet.

Jag behöver tips om bra program, framförallt dessa två varianter:

1: Jag vill kunna sitta hemma och göra avancerade och roliga mixningar, ungefär som i Pro Tools, men ha mer kontroll över låten, framförallt kunna pitcha (öka/minska farten på en låt). Detta är altså ett program som jag ska använda hemma i lugn och ro och sedan bränna ner egna remixer och ta med mig ut.

2: Jag behöver även ett program att köra Live i från. Samma önskemål/krav där. Det ska kunna gå att pitcha och väldigt gärna även se hur många BPM låten går i. Och att det sen är stabilt som bara den är ett krav det med. Vill inte se någon snurrande färgglad ring när jag spelar… Ett krav är också att det är för Mp3- eller m4uformat. Har bara 1GB ledigt på disken och CD-enheter krånglar något enormt

Eftersom jag inte försörjer mig på spelandet får det inte heller kosta skjortan…

Och om det är någom som har något annat tips så är det självklart välkommet

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:12

[CENTER]Nativeinstruments "Traktor DJ studio" är ju perfekt för dig!

[CENTER]>>Traktor DJ Studio<<[/CENTER]

Du har "iPod-stöd" och det klarar det mesta, jag använder det själv

[/CENTER]

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:17

Nativeinstruments "Traktor DJ studio" är ju perfekt för dig!

Du har "iPod-stöd" och det klarar det mesta, jag använder det själv

Hur fungerar iPodstödet? Fast jag får se. Jag plockar hem en demo nu! tack för tipset. Har kollat på det förut men då hittade jag någon annan (gammal?) sida om programmet och där fanns ingen info eller Demo...

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:21
Ursprungligen av hoteagle:

Hur fungerar iPodstödet?

Här kan du hitta info om "ipod-stödet"

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 22:44

Nu har jag suttit och lekt med det i en timme. Känner att jag har fått lite koll på programmet, känns som om det är en hel del kvar att lära och få grepp om innan man vågar använda det live.
Tycker att det är lite jobbigt att bläddra bland låtarna och hitta rätt. Man måste verkligen ha ordning på sin hårddisk, vilket jag inte har idag. Använder mig flitigt av sökrutan i iTunes.

Ni som använder Traktor: Hur använder ni det? Hur får ni det att funka med två kanaler? Hur får man det att funka så att man kan förlyssna? Använder ni ljudkort som ansluts via USB/FW? I så fall, hur avancerat bör det vara? Det är ju en hel djungel med ljudkort som ansluts via USB/FW!

Måste säga att loopfunktionen var riktigt bra. Den hittar ju rätt nästan varje gång och det låter riktigt bra. Bara den är en anlednig att använda Traktor. Hur är det med BPM-mätaren? Kände att den kom lite snett närman försökte slänga in en rockig låt mitt upp i alltihopa...

Senast redigerat 2004-11-03 22:55
  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 19:32

Jag har köpt en USB2-consol (Hercules DJ) med ljudkort till min PPB 1,5 Ghz G4 (1 gig minne). Där är allt redan midikopplat och färdigt, och det är perfekt att ha reglar, knappar och rattar istället för att fumla på tangentborden. Man kan t o m scratcha med turntables - även om det inte känns lika precist som vinyl (men jag hade noog varit lika klumpig där allvarligt talat - går bara på hörsägen från mästarna på NI:s forum). Dessutom, den är liten, superlätt och man får tom med sig en liten bärrem. Samt en "Traktor Light" - specialanpassad till consollen.

Dock har jag inte fått dioder och en del annat att fungera propert med NIs riktiga version. Om det är nån som fått det är jag MÄKTA intresserad och blir lycklig av ett PM.

I viilket fall, den man får med när mman kööper consollen, fungerar alldeles utmärkt och har egentligen allt man behöver.

Jag är väldigt nöjd än så länge i alla fall, men hade jag spelat professionellt hade jag nog funderat på Indigo DJ (som PCcard) och en Faderfox och DM-2 istället.

Men det är krångligare att beställa, ställa in (midisynka), tar längre tid och kostar mer. Dock säkert mer kvalitativt.

Om du ställer Traktor rätt så ska det vara lika enkelt som iTunes att söka. Där finns ju en sökruta med. Och du kan t o m importera iTunes playlists i Traktor. Eller göra egna "cases" som man når lätt med snabbkommandon ( F1 -F9).

Från och med nästa version ska aac-filer funka felfritt med. I nuläget går de att spela, men man kan inte beatbestämma dem, eller se hur de ser ut (ljudstrukturen).

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 16:30
Ursprungligen av ReSign:

Samt en "Traktor Light" - specialanpassad till consollen.

Dock har jag inte fått dioder och en del annat att fungera propert med NIs riktiga version. Om det är nån som fått det är jag MÄKTA intresserad och blir lycklig av ett PM.
I viilket fall, den man får med när mman kööper consollen, fungerar alldeles utmärkt och har egentligen allt man behöver.
Om du ställer Traktor rätt så ska det vara lika enkelt som iTunes att söka. Där finns ju en sökruta med. Och du kan t o m importera iTunes playlists i Traktor. Eller göra egna "cases" som man når lätt med snabbkommandon ( F1 -F9).
Från och med nästa version ska aac-filer funka felfritt med. I nuläget går de att spela, men man kan inte beatbestämma dem, eller se hur de ser ut (ljudstrukturen).

Vilka funktioner är det man tappar i light-versionen?!? Bara man har kvar alla loopar, cue punkter och liknande så är jag nöjd!
Jag fattar inte alls hur jag ska få in spellistorna från iTunes tll Traktor. Har klickat och letat, men inget reultat. Känns som en ganska viktigt del i det hela…

Jag har ca 15 spelningar per år och känner inte för att lägga ner för mycket pengar, men traktor+herkules verkar riktigt bra och prisvärt.
Jag har bara inte lyckats hitta någon affär där man kan pröva och se hur det funkar...

• Oregistrerad
  • 2004-11-05 15:49

Jag änvänder inte traktor speciellt "seriöst", gilllar att ligga i soffan och mixa lite =P

• Oregistrerad
  • 2004-12-11 14:16
Ursprungligen av hoteagle:

1: Jag vill kunna sitta hemma och göra avancerade och roliga mixningar, ungefär som i Pro Tools, men ha mer kontroll över låten, framförallt kunna pitcha (öka/minska farten på en låt). Detta är altså ett program som jag ska använda hemma i lugn och ro och sedan bränna ner egna remixer och ta med mig ut.

Det du beskriver är Ableton Live. www.ableton.com

Tyvärr går det inte riktigt ihop med

Citat:

Eftersom jag inte försörjer mig på spelandet får det inte heller kosta skjortan…

eftersom det kostar runt 500 dollars.

Hej, jag har testat ett program som heter Ask the DJ två sommrar i rad på en natt clubb. Detta program fungerar kanon i böjan av en kväll 1-3 timmar med en bra dj eller lat. Därefter har jag bytt till MegaSeg(ny version 3.0) detta fungerar också bra för en van DJ, dock ingen BPM räknare du får räkna själv. Powerwave från Giffin eller liknand är på sin plats om du vill cue:a.

mvh ia

Jag är själv väldigt nöjd med "megaseg" www.megaseg.com alltid värt att testa

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 03:42
  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 11:09

Är det någon som har använt Hercules DJ Console?
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/Vg3WmUei4OGw3snvH6Jo7d09QFf/1.0.11.1.0.6.12

Den verkar ju vara en riktgt bra grej, man får ju dessutom med en lightvariant av traktor… Frågan är ju bara hur light den är? Någon som har erfarenhet?

Jag har ingen erfarenhet av Hercules men den verkar riktigt cool.
Nästa pryl att köpa till min macmini.

Det jag läst i specen värkar den lilla styrpanelen tillsammans med "Traktor DJ studio" vara en bra kombination.

Är det någon som vet om det är nån skillnad på den på AppleStore och Komplett?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=120906&cks=PRL

Förutom att den på Komplett är "lite" billigare

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 10:57
Ursprungligen av irrelogical:

Är det någon som vet om det är nån skillnad på den på AppleStore och Komplett?

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=120906&cks=PRL

Förutom att den på Komplett är "lite" billigare

Den på komplett är för PC och utan moms.
Macvarianten är 500:– dyrare från återförsäljaren.

Det jag undrar lite är hur nerbantad Trakor är när man får det på köpet…

1
Bevaka tråden