Jag har köpt en USB2-consol (Hercules DJ) med ljudkort till min PPB 1,5 Ghz G4 (1 gig minne). Där är allt redan midikopplat och färdigt, och det är perfekt att ha reglar, knappar och rattar istället för att fumla på tangentborden. Man kan t o m scratcha med turntables - även om det inte känns lika precist som vinyl (men jag hade noog varit lika klumpig där allvarligt talat - går bara på hörsägen från mästarna på NI:s forum). Dessutom, den är liten, superlätt och man får tom med sig en liten bärrem. Samt en "Traktor Light" - specialanpassad till consollen.
Dock har jag inte fått dioder och en del annat att fungera propert med NIs riktiga version. Om det är nån som fått det är jag MÄKTA intresserad och blir lycklig av ett PM.
I viilket fall, den man får med när mman kööper consollen, fungerar alldeles utmärkt och har egentligen allt man behöver.
Jag är väldigt nöjd än så länge i alla fall, men hade jag spelat professionellt hade jag nog funderat på Indigo DJ (som PCcard) och en Faderfox och DM-2 istället.
Men det är krångligare att beställa, ställa in (midisynka), tar längre tid och kostar mer. Dock säkert mer kvalitativt.
Om du ställer Traktor rätt så ska det vara lika enkelt som iTunes att söka. Där finns ju en sökruta med. Och du kan t o m importera iTunes playlists i Traktor. Eller göra egna "cases" som man når lätt med snabbkommandon ( F1 -F9).
Från och med nästa version ska aac-filer funka felfritt med. I nuläget går de att spela, men man kan inte beatbestämma dem, eller se hur de ser ut (ljudstrukturen).