Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher - val av sequencer, ljudkort

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 10:08

Hallå,
Inom någon vecka hoppas jag att min nya iBook dyker upp. Jag har en liten PC-baserad hemstudio där jag kör Cakewalk Sonar och Buzz (bl.a.). Nu undrar jag vad ni tycker jag ska köpa för programvara och ljudkort till min iBook. Budgeten är ganska begränsad. Logic har jag aldrig använt, men det verkar trevligt. Cubase ger jag inte mycket för - har aldrig gillat det systemet. Det som skulle vara kul är om man kunde hitta en massa billig / gratis programvara. Jag vet inte var man ska börja leta eftersom jag aldrig använt en Mac förut.

Vad gäller ljudkort vill jag gärna ha 4 ingångar, eventuellt med micpreamps. Vad funkar bra med en Mac?

Vad gäller programvara, så är jag supernöjd med MOTU Digital Performer 4. Fantastiskt program.
Annars får man ju ProTools LE när man köper en MBox t.ex.

Andra bra ljudkort är Presonus Firepod, den har 8 kanaler med micpreamps. Kostar normalt 7995:- men studiosolutions.se säljer den för 6895:- (då inkluderas Cubase LE, som jag antar är skräp)
Tvåkanaliga Mbox har jag sett för 3500:-

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 11:16

Jag kan tala mig varm för digidesigns digi 002 R. Den har 8 analoga ingångar varav 4 st med hyggliga micpreampar, den har även 8 digitala (lightpipe) ingångar, så med en extern ad converter kan du få upp till 16 ingångar. (18 om man använder s/pdif ingången också)
Den har lika många outputs. Midi in/ut finnes oxå.
Programmet ProTools LE medföljer, och det en mycket kraftfull mjukvara, särsklt om man jobbar mycket med audio. Midi och softwaresyntar funkar också, men om man jobbar mest med sånt skulle jag rekomendera Logic eller Cubase SX.
Jag tror att kalaset går loss på en 10000 nånting, men då ska man komma ihåg att mjukvaran ingår. Logic kostar 10 laxar för "bara" själva programmet.
002:an kan även användas som ljudkort tillsammans med andra sequensers, så man bränner inga möjligheter att jobba med andra program än ProTools.
Man kunde tro att jag har spons från digidesign, men dat har jag inte. Tyvärr.
www.digidesign.com

vh
August

1
Bevaka tråden