Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes suger kraft. Finns fix?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-04 17:19

Jag har en gammal PB Lombard. 400 Mhz/512Mb/Jaguar

Vill ju gärna ha igång iTunes i bakgrunden när jag igång på burken. Men då blir det tungt. Badboll om jag ex.vis högerklickar på en mapp/fil. Entourage tar evigheter innan den visar html-mail. Till och med Firefox har probs med rita upp fönster.

Finns det något sätt att minska den kraft iTunes tar? Jag har inget av “extra-allt” igång. Jag stänger fönstret med spellistan.
Vad kan jag göra?

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 17:33

Är det iTunes som tar all kraft?
(Kollat med ex.v. top?)

• Medlem
  • 2004-11-04 18:00

Nä, jädrar i det! Hade inte tänkt på att jag har en processkontroll i verktygsmappen.

Både iTunes och Firefox ligger och pendlar mellan 25 och 40%.

Men vänta! Just nu dök det upp något i processlistan som heter p. Bara ett litet p. Ops, borta igen.
p tog 84%. Och nu tar Firefox 60%, iTunes 15%. Nähä... nu är det 42/11...
Nu kom något som heter lookupd och tog 6%. Borta igen! Vad är det som händer här egentligen?
Där, lookupd igen! Nähä, borta... Hehe... spännande det här...

Pendlar tydigen rejält. Varför då? De enda program jag har synliga är Firefox och Processkontroll.
Och det enda jag gör är att skriva denna text...

Nåja, något problem med iTunes var det alltså inte.
Ursäkta jag störde...

Ha det!
/Bosse

PS. Just efter jag skickat svaret här kom det upp en process som hade ett namn med japanska tecken och tog 308% (!) av processorn. Stannade upp i ca 10 sekunder. Vad var det?

Du kan ställa in hur ofta du vill att listan ska uppdateras. Med längre tid, t ex 20 sec, så upplevs listan mindre hoppig. Att iTunes tar ca 25-40% är nog ganska normalt på din maskin. Tänk dock på att om du har två program som tar 25% så har du bara 50% kvar för datorn att jobba med, inte så mycket för en grånande Lomard.

Mystiska processer som tar kraft ska man akta sig för... (Dvs fru, barn och skruttiga bilar )

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 18:11

Processen 'p' och processer med japanska tecken - vad har du installerat egentligen
(lookupd är en demon som lyssnar på nätverket)

Ta och kolla med Aktivitetskontroll (finns i program/verktyg) där du kan få reda på vem som äger processer och vem som är "överordnad"… 'p' låter ju lite skumt

• Medlem
  • 2004-11-04 18:25

Något som heter Aktivitetskontroll har jag inte. Det är inte Processkontroll du menar? Där står alla processer listade (bl.a. lookupd). 'p' och något med japanska tecken visas inte.

Kan det ha med Konfabulator att göra? Har ju en del prylar där. Säker något japanskt som uppdaterar sig med jämna mellanrum...
Stänger av Konf. och ser om det lugnar ner sig.

/B

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 18:30
Ursprungligen av BosseBus:

Något som heter Aktivitetskontroll har jag inte.
/B

Nä, du skrev ju 10.2 (eller jaguar då) när jag kikar noggrannare

Sorry

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 15:02

Ett hett tips är att stänga iTunes fönster helt när du spelar, inte bara minimera med grön plupp. Det går ju att hoppa till nästa låt via symbolen i dockan. Jag gjorde det på min Pismo 400 Mhz och tjänade mer än man tror!

Det brukar f ö gälla de flesta program och deras fönster...göm eller stäng!

• Medlem
  • 2004-11-05 15:07
Ursprungligen av osve97:

Ett hett tips är att stänga iTunes fönster helt när du spelar

Jo, det tipset har jag fått tidigare. Så det gör jag alltid. Men tack ändå!

1
Bevaka tråden