Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2GB gräns???

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-21 11:51

Hej,

är helt ny här på 99mac och har en liten fråga.

Har oftast filer större än 2GB och undrar varför jag inte kan flytta dessa mellan PC till MAC, MAC till MAC osv. Är det någon magisk gräns?

Har provat i ftp mm. men det går inte.

Finns det någon lösning på detta?

Tack på förhand...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daw:
Har oftast filer större än 2GB och undrar varför jag inte kan flytta dessa mellan PC till MAC, MAC till MAC osv. Är det någon magisk gräns?

På tidigare versioner av MacOS så lär det funnits en gräns vid just 2GB (minns inte när detta försvann). Med MacOSX så behöver du inte längre få dessa problem.

Tips till nya medlemmar: Speca gärna systemversion och datormodell så blir det lättare/snabbare att svara.

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Problemet sitter i AFP (Apple Filing Protocol) som inte kan hantera filer över 2 GB. Så generellt kan man säga att det är besvärligt att flytta filer över 2 GB.

Det är inte bara AFP som har det här problemet.

Om jag inte minns fel har också t.ex. Fetch och vissa versioner av Anarchie det. Problemet finns förklarat på en del ställen.

En möjlig lösning är att försöka med ftp igen; dock med en betydligt modernare programvara (som t.ex Transmit eller Interarchy). Detta borde åtminstone fungera i fallet PC <=> Mac.

//Mikael

När Dave släpptes i version 3.1 så skyltade man med att filer över 2GB inte var något problem. Så äldre Dave har nog problemet.

http://www.thursby.com/default.html

1
Bevaka tråden