Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dumeter för mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 21:46

Hej hej
fick hem min första mac igår och är mer än nöjd med den. Har dock en sak som jag saknar.

Finns det nått liknande DUmeter (win) för mac? Alltså som visar trafik in och ut från nätverkskorten som en stilig graf på skrivbordet?

cF

Det finns inbyggt i systemet. Applications/utilities/Activity Monitor (Aktivitetskontroll)
Där kan du se prestanda för datorn, processorbelastning, nätverkstrafik, ramminne mm...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 22:04

Menumeters är vad du letar efter. Visar nätverkstrafik m.m. uppe i menyraden.

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 22:04

ok, men det vore trevligt att ha det i en liten snygg graf på klistrad på skrivbordet. Finns inte det?

cF

MenuMeter kan du ha i menyraden.

Edit: svaret kom lite sent.

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 22:16

Tackar det blir jättebra!

cF

Konfabulator är ett trevligt program, som låter dig lägga ut en massa "widgets", antingen fastklistrade på skrivbordet eller flytande, eller nåt mellanting. Det finns jättemånga olika användbara och meningslösa widgets att välja mellan.
(De kan visa en bild, batteristyrkan, airportsignalen, en klock, månens faser, fjorton olika systeminformationsgrejer, och säkert även nätverksstatusen.)

Enjoy!

Netpulse.

Citat:

NetPulse is a widget designed to let you see your network bandwidth utilization at a glance. Using a simple graph interface you can easily see your inbound, outbound and total network traffic stats. It supports monitoring of Ethernet, AirPort and PPP (modem) connections.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 15:39

Är det någon mer än jag som läste "Dumheter"?

Ursprungligen av Netzach:

Är det någon mer än jag som läste "Dumheter"?

Jag

Jag använder iPulse som lägger en liten klocka på skrivbordet. Den visar i urtavlan nätverk in/ut samt processorbiten. Helt suverän grej. Kolla den "jacket" som heter Clock i botten här:

http://www.iconfactory.com/ip_gallery.asp

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 16:03

Täppen, vilket program ska man ha att öppna med?
iTomas

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 16:32

Tack! Täppen. Kanonfräck.
Load är det % lina in i datorn?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 14:56

Hej!
Laddade hem Menumeters,behöver hjälp med lite förklaringar.
Vad är/betyder CPU?
Vad visar Disk?
Vilket Memory visas?
På Network har jag 278B/s . Kör Air-Port Extreme, Tiscali 8MB, så hur står sig det?

Ursprungligen av iTomas:

Hej!
Laddade hem Menumeters,behöver hjälp med lite förklaringar.
Vad är/betyder CPU?
Vad visar Disk?
Vilket Memory visas?
På Network har jag 278B/s . Kör Air-Port Extreme, Tiscali 8MB, så hur står sig det?

CPU = central processing unit = processorn.
Memory bör vara RAM, och Disk skulle kunna vara hårddiskutrymmet, om det visas i Byte, eller överföring om det visas i bits.

278 Byte per sekund är alldeles för långsamt för både 11Mbps airport och 8 Mbps bredband. Dock är ju dessa gränser enbart gällande vid optimala förhållanden, typ lika med aldrig.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 15:35
Ursprungligen av marcushedenstrom:

CPU = central processing unit = processorn.
Memory bör vara RAM, och Disk skulle kunna vara hårddiskutrymmet, om det visas i Byte, eller överföring om det visas i bits.

278 Byte per sekund är alldeles för långsamt för både 11Mbps airport och 8 Mbps bredband. Dock är ju dessa gränser enbart gällande vid optimala förhållanden, typ lika med aldrig.

Ang. 278B/s , detta visar den i "viloläge".
Testade att hämta en större fil och då visar Rx 395-430 B/s.
Kör jag ett TP-test landar "Bästa UDP" på 4.98 Mbit/sek.

Hur tolkar du denna information?

iTomas

Ursprungligen av iTomas:

Ang. 278B/s , detta visar den i "viloläge".
Testade att hämta en större fil och då visar Rx 395-430 B/s.
Kör jag ett TP-test landar "Bästa UDP" på 4.98 Mbit/sek.

Hur tolkar du denna information?

iTomas

Ojdå, av någon anledning läste jag 278 [COLOR="red"]K[/COLOR]B/s. Det du skrev är rimligt som vilolägesöverföring, tycker jag.
Den där större filen du hämtade, verkar gå väldigt långsamt. Om det inte har fallit bort något prefix är det dags att fundera på vad som pågår.

5 Mbps är ungefär vad jag får på vår 8 Mbps Teliauppkoppling, okej alltså.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 16:07

Tack för informationen.
iTomas

1
Bevaka tråden