Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare jävlas

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-04 23:35

Har en Epson Stylus C60 kopplad till min morsas PC som jag gärna skulle vilja skriva ut ltie grejer ifrån. Hittar den i nätverket och allting verkar funka finfint ända tills den spottar ut pappret och man ser någonting som kan liknas vis en konsol-logg. Dvs typ:
//Read 4373
//Blabla dbs 87 mkd
sdm/-0
osv...

Ni fattar poängen, så den verkar inte skriva ut helt nonsens för jag kunde tex urskilja Apple Corporation eller nått liknande nånstans, men det är ju inte det jag vill skriva ut. Så vad är felet? (10.3.5)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-04 23:47

Problemet är att macen skriver ut postscript till din skrivare. Eftersom C60 inte har stöd för postscript skrivs själva koden ut på papperet.

Enklast löser du det genom att skriva ut sidan som en bild istället. Antingen genom att först göra en pdf och sedan skriva ut från Acrobat. I Acrobats utskriftsruta under Avancerat kan du kryssa i att sidan ska skrivas ut som bild.

Du kan också titta på Gimp-print med Ghostscript för att rippa postscripten on-the-fly vid utskrift.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-04 23:51

Ytterligare en variant är att du kopplar skrivaren till macen istället. Men det är (har jag hört) lite halvknepigt att dela ut den till en windowsburk. Den proceduren finns det nog andra här på forumet som kan förklara (jag har själv aldrig behövt göra det).

• Oregistrerad
  • 2004-11-05 10:43
Ursprungligen av Kalle W:

Ytterligare en variant är att du kopplar skrivaren till macen istället. Men det är (har jag hört) lite halvknepigt att dela ut den till en windowsburk. Den proceduren finns det nog andra här på forumet som kan förklara (jag har själv aldrig behövt göra det).

Jag har försökt skriva ut från PC via min Mac på en Samsung laserskrivare men ej fått det att fungera. Kan någon tipsa om tillvägagångssätt är jag oerhört tacksam.
bosse

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-05 11:32
Ursprungligen av Kalle W:

Jag tyckte att det var ganska rättframt:

* Tillverka skrivarkön på OS X
* Slå på Printer Sharing och Windows Sharing

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-05 11:44
Ursprungligen av frazze:

Jag tyckte att det var ganska rättframt:

* Tillverka skrivarkön på OS X
* Slå på Printer Sharing och Windows Sharing

Ok. Då ligger det information kvar om Jaguar i mitt minne. Där var det mindre lätt...

Jag har aldrig haft behovet (äger ingen pc) så därför är jag inte riktigt uppdaterad.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-05 08:22

Jag ska testa det när jag kommer hem, det var en pdf-fil jag försökte att skriva ut när det inte fungerade. Finns Acrobat Reader till mac eller från vilket program skulle jag skriva ut det ifrån?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-05 09:13
Ursprungligen av xtimmyx:

Finns Acrobat Reader till mac eller från vilket program skulle jag skriva ut det ifrån?

Självklart finns Adobe Reader.

Vilka inställningar har du gjort för att få kontakt med skrivaren? Kolla så att du ställt in skrivaren som Epson Stylus C60 och inte bara som generisk.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-08 08:41
Ursprungligen av mrubenson:

Vilka inställningar har du gjort för att få kontakt med skrivaren? Kolla så att du ställt in skrivaren som Epson Stylus C60 och inte bara som generisk.

jag tror bara jag har generisk, ska kolla när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden