Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan tänkas komma i januari?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Remote kontroll variant, likt det klassiska ryktet Apple Pal, ipod home, ipod advance - vad vet jag men något som mer är en remotekontroll variant till Airport express vill jag inom en snar framtid se från Apple. Om de nu grejar med wifi i en opd liknande pryl så kanske något likt detta kan komma.

http://www.mynevo.com/Mynevo/Home.aspx

För jag tror att kontrollcenters kommer bli vanligare än att ha en hel anläggning i form av htpc, mediacenters i vardagsrummet.

  • Medlem
  • 2004-11-30 12:23

...utan tvekan kommer en ny PowerBook G4/G5 lanseras. En flashbaserad iPod vore ju trevligt också, högst tveksamt dock om den i funktionalitet kan matcha sig med min nuvarande iRiver iFP-795, (t ex skulle det inte förvåna mig om Apple fortsätter att envisas med inbyggt batteri) iTunes-synk är trevligt - men enbart det är knappast skäl att införskaffa en flash-iPod...

Ursprungligen av Ma:

En flashbaserad iPod vore ju trevligt också, högst tveksamt dock om den i funktionalitet kan matcha sig med min nuvarande iRiver iFP-795, (t ex skulle det inte förvåna mig om Apple fortsätter att envisas med inbyggt batteri) iTunes-synk är trevligt - men enbart det är knappast skäl att införskaffa en flash-iPod...

Vad gäller funktion så är det där precis samma argument som finns mot dagens iPod hela tiden och fyra generationer senare och med en minivariant är det fortfarande ett dåligt argument eftersom iPoden säljer så bra. Apple har inte alla funktioner, men de som finns är de folk vill ha mest (ingen saknar radio mer än mig - men uppenbarligen behövs inte det för att sälja till massorna).

Annars finns det goda skäl till en flash-baserad spelare eftersom marknaden för flashspelare är 5 ggr så stor som hårddiskbaserade. Plus att den marknaden är väldigt segmenterad, ingen stor gigant (Samsung är störst med 8 procent). (Uppgifterna kommer härifrån.)

  • Medlem
  • 2004-11-30 17:21
Ursprungligen av Adrian B:

Vad gäller funktion så är det där precis samma argument som finns mot dagens iPod hela tiden och fyra generationer senare och med en minivariant är det fortfarande ett dåligt argument eftersom iPoden säljer så bra. Apple har inte alla funktioner, men de som finns är de folk vill ha mest (ingen saknar radio mer än mig - men uppenbarligen behövs inte det för att sälja till massorna).

Nej, visst har du rätt. Men som min formulering "matcha sig med min" angav så var det mitt egna resonemang kring en flashbaserad spelare jag gav uttryck för. Kanske är jag petig, men jag vill att en Apple-produkt skall vara mer än bara "snyggast", de flesta apple-produkter är ofta både snygga och mycket genomtänkt funktionella.

Att "massorna" nöjer sig med mindre är som vanligt bara bra för den som vill tjäna pengar och nog är det trevligt att det går så bra för Apple. Men jag tycker det är knas och allmänt ogenomtänkt när Apple släpper en iPod photo som saknar funktionalitet som den som vill använda den med sin digitalkamera efterfrågar. Men - visst - det är ju ack så häftigt med färgskärm och naturligtvis kommer det säljas en och annan iPod photo ändå...

("petgnäll" är inte relevant, kunden kan ju alltid köpa en till när nya funktioner läggs till nästa modell)

Ursprungligen av Ma:

Kanske är jag petig, men jag vill att en Apple-produkt skall vara mer än bara "snyggast", de flesta apple-produkter är ofta både snygga och mycket genomtänkt funktionella.

Men jag skulle nog ändå hävda att iPod är ytterst genomtänkt funktionellt (och det är en av de illa dolda hemligheterna bakom framgången). Ta t.ex. hjulet och navigeringen, en av de punkter där iPoden verkligen glänser och de gjorde det rätt redan från början. Det är bra funktionalitet. Integrationen med iTunes är en annan. Men även enkelhet och användarhet är viktiga funktioner och det är väl på enkelhetens altare som radiofunktionen offrades antar jag, när de koncentrerade sig på kärnfinesserna och avstod de andra.

Men annars håller jag med, jag skulle vilja ha en iPod som kan ännu mer (framförallt radio som jag saknar mycket) och utmaningen att bygga in fler finesser men fortfarande behålla enkelheten är en utmaning värdig Apple.

Om Apple gör en iPod micro som funktionellt är exakt som dagens iPod mini så är det tillräckligt för att vara en succé. Alla som hittills avstått iPod för att den varit för stor, för tung eller för kostsam har nu en produkt att köpa. Det vore förstås ännu fräckare om det gör en iPod micro med något nytänkande också (men det krävs inte för att sälja).

ok. jag har en drös med funktioner på min mobil som jag gärna kunde varit utan, idag är det nästan omöjligt att få en strippad mobil men som ändå har en del nödvändiga funktioner.

Ok till saken. Vad är det exakt som önskas kunna finnas i en ny ipod?

Jag kan tänka mig radio, fast jag kan förstå vitsen att inte ha det, eller Apples resonemang.

att kunna föra bilder från kamera till ipoden vore självklart, däremot kort läsare - njae

Det jag främst tycker Apple borde göra tok bra är ljudkvaliten - den får inte vara sämre än irivers spelare - och då pratar jag inte om hur högt man kan spela utan hur bra det låter.

Men sen kan inte jag komma på några direkta funktioner men vore nyfiken på att höra vilka som direkt saknas, tell me...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 00:23

PowerMac G5 mini

Varför inte återuppliva Cuben? Många med mig saknar nog en stationär mac utan skärm till vettigt pris (behöver inte vara PC-billigt, men billigare än nuvarande pro-modeller och iMac).
En singel-processor-G5 i mindre aluminiumlåda än den jättelika som finns nu skulle nog sälja rätt bra. Eller en iMac utan skärm i vit plast, modell liten box, skulle vara mycket snyggt.

Men, eftersom den skulle kannibalisera på iMac/eMac kommer den nog inte. Eller så ser man möjligheten att täcka in ett bredare segment av totala marknaden, och därför kommer den.

John Gruber på Daring Fireball har publicerat en bra och tänkvärd artikel om ryktena kring iPod "micro": Flash Gordon.

I’ve been skeptical of rumors about flash-memory iPods ever since they surfaced. Not because I think it’s flat-out unlikely that Apple would use flash memory for an iPod, but rather because none of the rumors even attempt to address the key issue: What is the intended appeal of these supposed flash-based iPods?

Ursprungligen av Adrian B:

John Gruber på Daring Fireball har publicerat en bra och tänkvärd artikel om ryktena kring iPod "micro": Flash Gordon.

I’ve been skeptical of rumors about flash-memory iPods ever since they surfaced. Not because I think it’s flat-out unlikely that Apple would use flash memory for an iPod, but rather because none of the rumors even attempt to address the key issue: What is the intended appeal of these supposed flash-based iPods?

Mindre format längre batteritid lägre pris och möjligtvis stiligare och tåligare design är ju inget att snyta åt.
Det lustiga är att kanske de enda iPodflashspelare som lanseras är de som hamnar i Motorola telefonerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 11:45

en liten kubliknande fläktlös och hyffsat ekonomisk stationär skulle vara bomben!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-22 17:25

PB 12" måste väl ändå få en rejäl uppdatering. En proffsdator bör ha PCMCIA (får man inte plats torde man kunna göra någon slags extern dongellösning). Samma grafikkort som i PB15" också.
Skärmen är väl inte heller den bästa av vad jag hört.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-03 16:02

Vågar jag köpa en ny PowerBook G4?

Hej
Jag är intresserad av en PB G4 12-tums 1,33 Mhz:are. Men eftersom den har funnits ett tag på marknaden kanske det är läge att vänta på en motsvarande G4 med högre klockfrekvens alternativt en G5:a. Någon som vet när dessa kommer?

Aco

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 08:33
Ursprungligen av aco:

Hej
Jag är intresserad av en PB G4 12-tums 1,33 Mhz:are. Men eftersom den har funnits ett tag på marknaden kanske det är läge att vänta på en motsvarande G4 med högre klockfrekvens alternativt en G5:a. Någon som vet när dessa kommer?

Aco

Vänta med att köpa till efter MWSF 11 januari, men om det kommer något nytt är det nog inte många som vet, troligt är väl att den uppdateras på något sätt med tanke på hur länge sadan det var den uppdaterades samt att ibookens prestanda ligger väldigt nära powerbookens för tillfället.
En G5:a skulle ju vara kul, men inte så troligt.

såvitt jag vet finns det inga rykten, bara spekulationer från oss som skriver i olika forum.
om det finns några rykten angående PB vore det oligt om någon kunde lista dem här...

Ursprungligen av mint:

Vänta med att köpa till efter MWSF 11 januari, men om det kommer något nytt är det nog inte många som

Jag skulle nog vänta ytterligare ca: 3-5 veckor... varför, jo om jag inte minns helt fel så avvek Apple lite från att presentera 1 av sina modeller för några år sedan, då på ett MacWorld och så plötsligen så släppte man en ny mac några veckor senare. Minns inte exakta året eller vilket MacWorld. Som jag ser det så är det ingen garanti att MacWorld är det samma som datum för presentation eller släpp av ny produkt. Det kan ha varit PB 12" - 1 GHz som kom mitt emellan 2 MacWorld. Tycker mig se ett mönster där Apple försöker försvåra för oss att gissa rätt tippunkt för nya produkter.

Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag skulle nog vänta ytterligare ca: 3-5 veckor...

Problemet är ju att vi inte har en aning om ens 3-5 veckor räcker. Förra året dröjde det till april innan PowerBook uppdaterades. Det påstods skulle uppdateras först i januari, sen i februari, sen i mars men till sist blev det april.

Så visst kan man vänta men då ska man vara medveten om att man kan få vänta bra länge.

Jag hoppas att en headless iMac mer är en variant av Media Center pryl, med nån form av lucka för TV kort. Elgato licensierar ju ut EyeTV till andra tillverkare så om Apple hade nån "standardiserad anslutning" skulle man nog kunna se div kort dyka upp. En fråga som är lite intressant om nu Apple har ett Media Center på g då det lär vara inriktat på USA som med alla prylar dom släpper och då USA inte har samma TV standarder som Europa el övriga världen skulle dom måla in sig lite väl. Men något uttag där man kan stoppa in PAL/NTSC, DVB-B/C/T eller framledes även HDTV kort och sedan i övrigt vara en liten G4 Mac utan bildskärm men med DVI/VGA/SCART ut kunde det ju ändå vara en skön lösning. DVD-Brännare, S-ATA diskar bla bla..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 11:45

Jag önskar bara en sak:

iPhone

snälla Apple ge mig en ny telefon.

Vore trevligt med något likt detta.

http://www.macfeber.se/2005/01/fjrr_fr_std_fr_.html

Fast gärna med ett gui i Apple stil.

Dessutom får man ju se vänta med 2-3 veckor i leveranstid på en ny modell. Så dröjer det 5 veckor innan den lanseras har det gått totalt 8 veckor innan man har sin dator.

Jag väntar till MacWorld och kommer inget då beställer jag en av de gamla modellerna.

Mitt främsta argument (förutom ev nya modeller) med att vänta att köpa dator till efter MW är ju att om det t ex lanseras nytt iLife då men leverans sker senare så får man ju rätt billigt uppdatera till det.

Bevaka tråden