Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projicera video på en ballong?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en 5 minuters video som ska projiceras på en ballong (drygt en meters diameter) i en mässhall. Har ej ännu ej tillgång till varken projektor eller ballong, så det blir torrsim. Min fråga är hur kommer bilden se ut på ballongen - blir hörnen utsträckta? (det är widescreen format dessutom). Skulle det se bättre ut om jag förvränger bilden i Final Cut med något filter?

Ballongen mäter en meter i diameter men hur stor hade du tänkt att bilden skulle visas?

På en konvex yta med såpass liten radie lär du få stora problem med konstig bild, dels med "utsträckta hörn" som du själv säger och förmodligen också med skärpa. Det förstnämnda borde åtminstone teoretiskt gå att avhjälpa något men några direkta tips har jag inte.

Får man fråga vad som är vitsen?

Det är på Älvsjö mässan och tanken är att synas! Det är ca 4-5 meter högt i tak.
Det är lite roligare att projicera på en ballong än bara en väg eller duk.
Men jag är tacksam för alla ideer!

http://www.futuredesigndays.com/

Projicera på rök eller ånga, det är ännu ballare.

Skämtåsido, jag tror du får problem med skärpan på en tredimensionell yta. Fast det beror ju iofs på hur stor del av ballongen du vill visa bilden på. Bara på en liten del i mitten, eller på hela ballongens yta (eller halva ytan blir det ju, eftersom baksidan är svår att belysa framifrån )?

/M

Senast redigerat 2004-11-06 22:37
1
Bevaka tråden