Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad sponsrar apple och vad sponsrar dom inte!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 00:18

Vad jag har förstått och som det tydligen är!
Så ger apple inte ut några sponsor saker eller reklam saker!
De finns stora reklam byråer som spenderar miljontals kr på nya datorer varje år men får inte en krona rabatt hos apple. Det dom erbjuds är att dom står först på alla leveranslistor direkt!

Även olika icke direkt reklamer har jag svårt att dom ligger bakom såsom en iPod i en ficka eller en iMac i bakgrunden. speciellt i sammanhang som inte har något med data eller design å göra utan tex. bantnigspiller.

Självklart ska apple vara glada att dom syns överallt! men är det den sortens reklam som dom behöver!
DOM SKA GÖRA REKLAM SOM VISAR VILKA DOM ÄR!

Reklamen som syns nu (förutom den dansande iPod flickan) är ju bara direkt menad till mig som redan vet vad apple och ipod är.
Bara jag som ser att det är en iMac i bakgrunden eller min mamma som ser att det är en PB som presentationen är på bara för att jag har en!

Detta är saker som jag kommer på som apple inte verkar ha ett dugg bakom men som bara syns och det väldigt väldigt bra!

-Reklam filmer : tror inte apple betalar för att få ha en iB eller iMac på bordet bakom en dam som pratar om hur fint skurmedlet är!
Såg till och med en reklam om en mobiltelefon som är en underfirma till simens och dom hade minsann en iB i bakgrunden.

-Musik : Det finns ju en anlednig till att alla som jobbar med musik väljer iPod, för att den är bäst!
Men tror inte apple betalar en 2-3 miljoners plats för att få Puff Pappa rulla en ipod i takt med musiken. Än mindre pink! Även nu är iPod är så stor så en sådan plats är överflödig.

-Film: Nämn någon film där ni tror att apple har betalat en 5 miljoner fär att få synas. Visst att det tar lång tid att producera en film men den gamla färgglada eMacen tror jag inte apple ställer dit!

-Presentations program: Såsom "ring in och rösta vilken nästa låt" till dokumentärer från glaciärer till Bakom kulisserna till The Simpsons.
Den norska kanalen N Har en 23" cinema skärm som screen åt sina programledare. Äpplet syns för alla som kollar på programet! Kan rada upp hur många sådana tillfällen som helst!

Det jag menar är att det syns överallt men det är bara människor som vet vad apple är. Det är Massiv och bra reklam för apple men tycker inte att dom tar vara på den!
När till och med producenterna för filmen/programet "placerar" en mac i bakgrunden så borde ju apple göra reklam för vad och vilka dom är! Framför allt vad dom är!

Mvh tobias

Varför?

Lägga ner en massa pengar på en produkt som säljer sig själv...Fråga vem som helst på gatan om den personen känner till ett dataföretag som heter Apple...

Posten lägger ner en massa kronor på reklam...Får dom fler brev skickade eller är det någon som inte vet vad posten är eller vad dom står för...?

säljer sig själv? jo tjena... :rolleyes:

tittar just nu på discovery channel där dell liksom i alla andra kanaler pumpar ut reklam praktiskt taget dygnet runt, i bakgrunden säger en kvinnlig röst bla;"en dag kommer allt att vara lika enkelt som dell" ska vi gå ut på gatan och polla säg 20 pers och fråga dom om dom vet vad dell resp apple är för något och vad vi kommer att få för svar? jag gissar på att 19 av 20 säger att dell är ett datorföretag och att (kanske) 1 av 20 korrekt gissar att apple också är ett datorföretag, vakna upp apple!

• Avstängd
  • 2004-11-06 01:00
Ursprungligen av xplane:

Lägga ner en massa pengar på en produkt som säljer sig själv...Fråga vem som helst på gatan om den personen känner till ett dataföretag som heter Apple...

Säljer sig själva? Apples andel av datorförsäljningen ligger på under 2% numera. Microsoft ligger på drygt 45 gånger det. Det tyder inte på att Macarna säljer sig själva. Jag såg någonstans att det senaste kvartalet så ökade Apples försäljning med ungefär 5%. Vilket ju verkar jättebra tills man ser att datormarknaden i sin helhet ökade med närmre 15% och Dell med nästan 35%.

Och den genomsnittliga personen på gatan har ingen aning alls om vad Apple är. De flesta datoranvändare har aldrig hört talas om Apple. Så visst skulle det behövas reklam som inte bara riktar sig till de redan frälsta.

Ursprungligen av atomlab:

Vad jag har förstått och som det tydligen är!
Så ger apple inte ut några sponsor saker eller reklam saker!
De finns stora reklam byråer som spenderar miljontals kr på nya datorer varje år men får inte en krona rabatt hos apple. Det dom erbjuds är att dom står först på alla leveranslistor direkt!
Mvh tobias

Jo Apple jobbar med duktiga produktplacerare precis som de flesta större företag. Det är ingen slump att Apples datorer/ipods syns i massvis av filmer och bland "hippa" artister/skådisar/idrottare. Apple sponsrade t.e.x Oscarsgalan och gav iPods till alla "kända" presentatörer.

Men jag tycker också att det är sanslöst att Apple inte satsar mer på reklamkampanjer och reklam riktad direkt till slutkunder. De tycker tydligen att det är för dyrt att göra TV reklam , vilket dock inte hindrar betydligt mindre aktörer på datormarknaden än Apple, att marknadsföra sig på det sättet.

Reklambyråer som gör stora inköp brukar inte vara så intresserad av att endast få rabatt på datorer , de vill ju få ett bra totalpris inklusive program och support m.m.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-11-06 01:28

Eh... ursäkta, säljer Microsoft datorer?

Under vilket varumärke då...? Jag förstår inte varför folk är så fixerade på att Apple måste öka marknadsandelar...

Ursprungligen av bodo:

Jag förstår inte varför folk är så fixerade på att Apple måste öka marknadsandelar...

Kanske för att Apple verkligen måste öka sin marknadsandel för att fler utvecklare ska satsa på Macen och ge användarna prisvärdare & bättre och fler program tillbehör och support. Att Apple lyckats missa/tappa så mycket försäljning trots sina fördelar är ju egentligen helt otroligt.
Men beror till stor del på att Apple haft en jämförelsevis mycket dålig marknadsföring och ryckiga produktcykler.
Förhoppningsvis så blir nästa år det år då Apple äntligen gasar istället för att fegbromsa............
Kanske har de lärt sig något av iPods framgångar.

Apple kan inte ta upp konkurensen med Dell just nu, och då alla normala reklamvägar drunknar i datorreklam från Dell, HP, IMB. Jag tror att resultatet skulle bli dåligt. Här krävs det för mycket resurser för att sticka ut. Mottagarna för denna reklamen är också ofta rätt okunniga ang datorer och tror att man mäter hur bra en dator genom att blint stirra på mhz. Och där är det ändå kört för Apple. Allt Dell behöver säga är 3,5 gHz och sedan så tror alla att Apple ligger 5 år efter. Och då är det onödigt att ha lagt pengar på det.

Men jag tror att Apple betalar för att synas i Filmer. Ta tex Willow i "Buffy the vampire salyer" som ALLTID från första avsnittet till sista hade en iBook av senaste modell. Tror inte att dom hade sådan snabb uppdatering för skojs skull. Sedan så "råkade" det ju bara vara så att just Willow var alla datornördars favorittjej. Tror inte det var en slump att hon alltid hackade runt med sin iBook överallt. Det är bara ett exempel. Och en stor del av publiken som ser/såg på BTVS är rätt köpstark när det gäller just datorer (datanördar).

Man får inte glömma att Apple lägger ner mycket pengar på design. Det är det som gör att den syns så mycket "gratis". Det är ett väldigt bra sätt att komma fram i mediebruset utan reklamer. De flesta som har det minsta intresset för bärbara MP3-spelare känner igen en iPod bara på hörlurarna.

Jag tror att Apples sattsning på design ger mer reklam och mer försäljning än om man skulle ha sattsat på gråa lådor och en massa tvtid.

För dom har inte råd med båda.

min lilla spekulation här i natten.

mvh
/Martin

produktplaceringar är en högst tvivelaktig form av marknadsföring, tanken att en hög med tonåringar skulle rusa iväg och köpa mac för pengar som dom inte har bara för att willow använder det i "buffy och vampyrerna" är strunt, den typen av marknadsföring har uppenbarligen inte hjälpt apple så den biten kan dom ta och droppa på en gång

Senast redigerat 2004-11-06 02:33
  • Medlem
  • 2004-11-06 02:16
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Men jag tror att Apple betalar för att synas i Filmer. Ta tex Willow i "Buffy the vampire salyer" som ALLTID från första avsnittet till sista hade en iBook av senaste modell. Tror inte att dom hade sådan snabb uppdatering för skojs skull. Sedan så "råkade" det ju bara vara så att just Willow var alla datornördars favorittjej. Tror inte det var en slump att hon alltid hackade runt med sin iBook överallt. Det är bara ett exempel. Och en stor del av publiken som ser/såg på BTVS är rätt köpstark när det gäller just datorer (datanördar).

Det tror jag med. Om Paris Hilton och Britney Spears inte hade haft van Dutch kepor i TV, hade kidsen på Öfvre inte haft en aning om vad de skulle ha på huvudet. Självklart vill de också ha samma dator som Jack Bauer använder (Powerbook 17" ). Pappa får låna ut kortet.

Ursprungligen av stfm:

Det tror jag med. Om Paris Hilton och Britney Spears inte hade haft van Dutch kepor i TV, hade kidsen på Öfvre inte haft en aning om vad de skulle ha på huvudet. Självklart vill de också ha samma dator som Jack Bauer använder (Powerbook 17" ). Pappa får låna ut kortet.

det är därför som typ 99% av alla tonåringar använder pc? (=SPEL) det är bara att titta på medelåldern här på 99mac, övervägande 30+ och tom äldre

• Medlem
  • 2004-11-06 03:47
Ursprungligen av ingemarl:

det är därför som typ 99% av alla tonåringar använder pc? (=SPEL) det är bara att titta på medelåldern här på 99mac, övervägande 30+ och tom äldre

Ja, förmodligen är det så. Macen har tyvärr blivit en helt värdelös speldator. Med tanke på hur mycket problem det är med att spela på PC (pga att alla har olika hårdvara) så borde det inte vara så, men Mac ÄR för dyrt för att köpas som en leksak.

Ursprungligen av stfm:

Ja, förmodligen är det så. Macen har tyvärr blivit en helt värdelös speldator. Med tanke på hur mycket problem det är med att spela på PC (pga att alla har olika hårdvara) så borde det inte vara så, men Mac ÄR för dyrt för att köpas som en leksak.

Det handlar inte bara om att macen är för dyr, många köper ju Spel PC's för över 20.000:-
Det handlar om att macens marknadsdel tyvärr gör att spel och tillbehör oftast kommer senare till macen eller inte alls och att utbudet av grafikkort till macar inte är direkt lysande.
Själv spelar jag inte så mycket på mina datorer men helt klart är att datorspel är inkörsporten no:1 till de flestas datoranvändande/intresse något som Apple länge ignorerat.

Nu är det länge sedan men Apple betalade en rekordstor produktplaceringssumma för exponeringen i filmen Independence Day (där Jeff Goldblum hackar utomjordingarnas moderskepp med en PowerBook). Apple ville däremot inte placera någonting i Fight Club. De ville inte ens låna ut några datorer och det är därför det står en massa gamla Macar i det där skyltfönstret som sprängs. David Fincher köpte in så många begagnade burkar han kunde hitta bara för att djävlas med Apple som han tyckte var snorkiga.

Och det är inte sant att Apple inte sponsrar. Jag har sponsrats av Apple vid flera tillfällen.

Ursprungligen av Errol Garner:

Själv spelar jag inte så mycket på mina datorer men helt klart är att datorspel är inkörsporten no:1 till de flestas datoranvändande/intresse något som Apple länge ignorerat.

ja tyvärr har "The computer for the rest of us" blivit "The computer for the rest of them"

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Apple kan inte ta upp konkurensen med Dell just nu, och då alla normala reklamvägar drunknar i datorreklam från Dell, HP, IMB. Jag tror att resultatet skulle bli dåligt.

Jag tror att Apples sattsning på design ger mer reklam och mer försäljning än om man skulle ha sattsat på gråa lådor och en massa tvtid.

För dom har inte råd med båda.

min lilla spekulation här i natten.

mvh
/Martin

Nja självklart har Apple råd med både att marknadsföra sig ordentligt och göra väldesignade produkter , de har ju ändå marknadens antagligen högsta marginaler på sina datorer och runt 40 miljarder på banken.
iPod har ju marknadsförts bättre än Apples huvudprodukt datorer..........

• Medlem
  • 2004-11-06 02:25
Ursprungligen av Errol Garner:

Nja självklart har Apple råd med både att marknadsföra sig ordentligt och göra väldesignade produkter , de har ju ändå marknadens antagligen högsta marginaler på sina datorer och runt 40 miljarder på banken.
iPod har ju marknadsförts bättre än Apples huvudprodukt datorer..........

Glöm inte att Steve ska göra Cuppertino till en suverän atomvapenstat. Det kräver kapital.

Om de har råd, så fattar jag inte varför de inte gör TV-reklam. Jag är säker på att de höga försäljningsiffrorna på första iMacen berodde till viss del på små snurrande datorer, och racermöss i TV. Många företag skippar allt utom TV-reklam, eftersom det ger absolut mest.

Såg 24 igår, som någon sa. där är det bara Mac som gäller. Vem kan undgå 23" apple skärmar i varje närbild... Däremot så tyckte jag server rummet var fyllt med SUN servrar

Trevlig helg
Jocke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 17:26
Ursprungligen av Tjacke:

Såg 24 igår, som någon sa. där är det bara Mac som gäller. Vem kan undgå 23" apple skärmar i varje närbild... Däremot så tyckte jag server rummet var fyllt med SUN servrar

Tyckte att det såg ut som en massa DELL servrar.
Blad servern som han mekade i när "switchen hade brunnit" var definitivt en DELL

Ursprungligen av Tjacke:

Trevlig helg
Jocke

Dell (eller vilka det nu var) finns där också...
Varför är jag aldrig först?

Och videochatt med iChat

Tidigare hade Apple en sida där de berättade om filmer och tv-serier de var med i.

ok, såg det bara flyktigt så jag antog att det var SUN, Aja det är mänskligt att fela men det ska till en Peze för att göra det ordentligt :rolleyes:

Over and out

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-17 23:43

I 40 days and 40 nights kryllar det oxå av macar, och i slutet av filmen tackar dom även Apple, så jag antar att dom sponsrat på ett eller annat sätt.

• Medlem
  • 2005-01-18 06:27

En TV-serie som de tydligen inte spronsrar är Boston Legal, efterföljaren till "the Practice".

De har Powerbooks som syns i bild tämligen ofta men äpplet är övertejpat med silvertejp!

Annars gör väl Apple reklamfilmer fortfarande, ett otal exempel finns på deras amerikanska hemsida, men de visas helt enkelt inte i Sverige.

1
Bevaka tråden