Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionkod i superdriven

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 02:14

Stoppade in en DVD-skiva för första gången i min G5 2 x 1,8 GB med OS 10.3.5.
Genast startar DVD-playern och visar ett fönster som begär att jag ska ställa in regionkod.
Sedan varnas man för att detta bara går att göra fem gånger.
När jag gör motsvarande på min Ti-book med OS 10.3.2 får jag ingen fråga om regionkod. Där är det bara tuta och köra.
Fråga
1. Är det hårdvaran (superdriven) eller mjukvaran problemet sitter i?
2. Är verkligen inte superdriven regionfri?
3.Kan jag bli kvitt kodningen på något sätt?
4. Vilken region ska jag välja om jag måste välja?

Du får välja "rätt" kod första gången, antagligen region 2 (Sverige och huvuddelen av Europa) i ditt fall. Så länge du använder reg. 2-skivor, behöver du inte välja någon mer gång. Stoppar du däremot in en skiva med annan region, så kommer datorn att fråga om du vill byta kod eller avbryta. Detta kan du gör fem ggr, sen är spelaren låst till den region du valde den femte gången.
Vissa spelare går att göra regionfria. http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

• Oregistrerad
  • 2004-11-07 19:34
Ursprungligen av Ian Curtis:

Du får välja "rätt" kod första gången, antagligen region 2 (Sverige och huvuddelen av Europa) i ditt fall. Så länge du använder reg. 2-skivor, behöver du inte välja någon mer gång. Stoppar du däremot in en skiva med annan region, så kommer datorn att fråga om du vill byta kod eller avbryta. Detta kan du gör fem ggr, sen är spelaren låst till den region du valde den femte gången.
Vissa spelare går att göra regionfria. http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

Tack för svaren.
OK, jag läste lite på den siten. Det är tydligen så att det finns två kodlås.
1. Hårdvarulås i DVD-spelarens firmware
2. Mjukvarulås i systemets DVD-player
Bägge går att ta bort om man laddar ner en del. Är det någon som har erfarenhet av detta och om man kan ställa till det för sig. Jag har en Pioneer 106D-spelare.

Varför envisas apple med detta kodlås. När man köper en vanlig DVD-spelare till TVn idag är de ju ofta regionfria. Är de inte det brukar det vara lätt ordnat.

Det finns hackade firmware att ladda ner som tar bort sånt, men om nånting skulle hända så är du körd.

De som innehar en licens för DVD-spelare (det måste alla som säljer DVD-utrustning ha) är skyldiga att sälja spelarna i regionslåst utförande. Datortillverkarna, eller ska vi säga de som producerar enheterna (eftersom det inte är Apple som tillverkar dessa) har då bestämt sig för en firmwarelösning.

Stationära DVD-spelare säljs också i regionslåst utförande från fabrik, som dock kan välja att ha en firmware som låter användaren låsa upp spelaren med en fjärrkod. I vissa fall krävs en servicefjärr eller ett byte av fwn.

För att göra en datorenhet regionsfri krävs således ett fw-byte på samma sätt som hos en del stationära DVD-spelare.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-08 15:11

en annan lösning är att använda ett program t.ex. VLC som kan spela upp vad som helst utan att bry sig om vad dvd-läsarn är inställd på att spela.
www.videolan.org - ladda ner

Ursprungligen av Ricky:

en annan lösning är att använda ett program t.ex. VLC som kan spela upp vad som helst utan att bry sig om vad dvd-läsarn är inställd på att spela.
www.videolan.org - ladda ner

Har inte kört dvd med VLC men jag rekomenderar programmet till alla, den kan spela nästan alla filtyper.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-01-01 22:03

Jag också Som ny switcher testade jag häromdagen att visa film via S-Video ut. Gick skitfint efter lite kabelproblem. Tydligen var det skillnad på den lilla konverterare en kompis hade (mellan svideo och "rgb-video"/rund tvåpolig kontakt) och den man får med powerbooken, så först fick vi ingen färg.

Men sen funkar bildskärmar och grejjer skitbra, man söker bildskärmar och sen kan man härja bäst man vill. Och vad gäller VLC var det jättefint då man väljer "Video device", sätter det till skärmen, och sen visas det där auto vid fullskärm. Mkt trevligt

1
Bevaka tråden