Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Photon20visionII vs Viewsonic VP201B

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare,

är på väg att köpa in ett par skärmar till kontoret. Står och väljer mellan två olika.

LaCie's Photon20VisionII 20.1" och Viewsonic VP201B 20.1".

1. Skärmstorlek: 20.1" på båda

2. Upplösning: 1600x1200 på båda

3. Dot Pitch:0.25(Lacie)- 0.255 (Viewsonic)

4. Betrakningsvinkel(H&V): 170(Lacie) -176(Viewsonic)

5. Svarstid: 16ms på båda (yea, right.)

6. Kontrast: 400:1 på båda

7. Ljusstyrka: 250 cd/m2 på båda

8. Anslutningar: 1x D-Sub, och 1x DVI-I på båda.

9. Garanti: 3 år på båda,Viewsonic har "utbyte på plats"

10. Medföljer:Lacie("1x VGA-DVI"-, "1x DVI-DVI"-, "1x ADC-DVI"-, "1x el-",kabel)
    Viewsonic("1x VGA-VGA"-, "1x DVI-DVI"-, 1x el-",kabel)

11. Pris: 7,995SEK(Lacie),7,195SEK(Viewsonic)

Båda har även USB hub. Att LaCie skickar med en ADC-DVI kabel är mycket trevligt, vilket spar mig 400-500 SEK på en av skärmarna(dom ska sitta kopplade på en och samma system, en G5'a som har en DVI-I utgång samt en ADC utgång).

Båda företagen verkar andvända ISO 13406-2 standarden för att avgöra ifall man är värdig att få en utbytes skärm ifall det visar sig vara döda/felaktiga pixlar på den vid leverans.

Efter att ha kontaktat Viewsonic så fick jag även reda på att knappen som är märkt "2" på frontpanelen på VP201B gör att man kan byta video source(byta input källa ifrån DVI och D-Sub) vilket är trevligt. Det var en av dom andledningarna till att jag köpte min gamla Sony CRT skärm.
Har även skickat samma fråga till LaCie, men dom har inte svarat trots att en vecka har gått.

Viewsonicen har jag även fått klämma på, en av vännerna har en sådan sedan tidigare. Trevlig skärm över lag.
LaCie'n har jag inte kunnat klämma på, så ifall det är någon som har några kommentarer på den(har en, har känt på en, osv) så är det välkommet. I övrigt så har Viewsonicen fått bra kritik ifrån diverse online sajter och tidningar. LaCie'n var det värre med, har inte lyckats hitta många tester där ute på denna skärm.

Andvänder Dustin som referens för priset, kommer dock att handla från lokal ÅF.

LaCie:
LaCie - Dustin
LaCie - PDF Spec Sheet
LaCie - Homepage (Prod Page)

ViewSonic:
Viewsonic - Dustin
Viewsonic - Product Homepage

Opinions?

/J

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-06 06:27

Frågan är om det inte i grunden är exakt samma skärm d v s att de kommer från samma fabrik?
De är ju väldigt lika om man läser specifikationerna.
Sedan har väl respektive "tillverkare" lagt till lite olika finesser.

Jag hade nog valt Lacie-skärmen. Deras skärmar är ju garanterat mac-anpassade t ex så fungerar ju pivot-funktionen om man har ett ATI Radeon 9800 Pro i Macen.

Lite osäkert om pivot-funktionen på ViewSonicen fungerar med Mac?

Inte helt omöjligt att TFT biten kommer ifrån samma fabrik. Sedan så är det ju också en fråga om kvalitets kontrol som varje företag förtar sig för att skydda sitt varumärke. Men, jovisst - Jag tror också att själva grunden till skärmarna kommer ifrån samma ställe.

*Update*
LaCie'n har också så att man lätt man byta Input source med ett knapptryck utan att behöva flänga runt i menyerna.

1
Bevaka tråden