Vi har ett störande problem på kontoret. Nätverksprestandan har sjunkit något ENORMT. Vi kör på Gigabit mellan de flesta PowerBöcker, G4:or och själva servern. Dock köra vissa äldre iMacar o en G3:a med 100Mbit. Vad gäller mjukvara så kör vi blandat OS9.x och OSX10.2.1. Alla maskiner med gigabit utan en kör OSX10.2.1… Servern kör MacOSX 10.1.5. Över till problemen:
Vi har extremt dålig nätverksprestanda. Jag har mätt lite kompieringar av olika filer på utspridda datorer i nätverket och det ligger på kanske 3-4 MB/s ofta. Tidigare mätningar låg på uppåt 15-25 MB/s från en G4 med gigabitnät mot servern. Jag fattar inte vad som är felet… Slöheten gäller för såväl OSX och OS9 maskiner samt Gigabit eller 100Mbit.
Något som är utmärkande är även att prestandan är ojämn. Du får över ex. 20 MB VÄLDIGT FORT… sen stannar saker upp ett tag… sen går ytterliggare 5 MB igenom osv. Jag har monitorerar servern lite gran och den toppar på c:a 11-12 MB/s UT på en vanlig arbetsdag. Alltså borde inte det vara en begränsning på denna då den pallar att skriva och läsa i c:a 30MB/s till och från dess externa RAID till dess interna IDE-diskar.
Det störande är också att det spelar ingen roll om man ex. spelar upp en DV-ström över nätverket på 3.6MB/s eller en QuickTime-film på c:a 100KB/s… De stannar till båda två titt som tätt.
Servern kör förutom fildelning även Retrospekt BandBackUp, FileMaker, Portfolio Server och QuickMail server. Vi prövade för någon vecka sedan att lägga över hela BackUpen och QuickMail:en till en annan dator utan några som helst skillnader… Problemet visar sig både vid Finder <-> Finder jobb och om man kopplar sig på ex. vår Portfolio filmdatabas över nätverket.
Finns det något vettigt man kan göra för att:
• Hitta felet till problemet
• Åtgärda felet
Tacksam för svar!