Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underligt KINGSTON nätverkskort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-13 23:03

Har en Starmax 4000 med KINGSTON KNE120TX nätverkskort och en iBook.

När jag körde en korskopplad Ethernetkabel mellan burkarna så ville kontakt ej uppstå. Däremot gick det finfint med nätverket och nätverksskrivaren när jag satte en HUB emellan!

Sedan skaffade jag en DLink 804 bredbandsrouter för att dela på vår ADSL-anslutning från Telia.

Kopplar jag in Ethernetkabeln direkt från Starmaxen i routern så fungerar det inte. Om jag däremot sätter hubben mellan datorn och routern så fungerar allt som det ska.

Jag förmodar att det är nätverkskortet från KINGSTON som på något sätt inte fungerar optimalt. Det finns ingen nyare drivrutin än 1.0.

Någon som har erfarenheter/kunskap om detta?

---
PS. MacIC är en mycket bra litet program för alla er Telia ADSL användare! Autoinloggar och håller anslutningen aktiv.
Finns på http://www.cs.lth.se/~roger/macic.html

Vi har ett likadant kort i en 8600 på jobbet. Upplevede samma problem som dig med kortet, när vi bytte från hub till switch i nätverket. Så jag testade också att istället koppla först till huben och vidare till switchen, och då fungerade det.
Din Dlink-804 har ju inbyggd switch så jag antar att det rörde sig om samma problem.

Jag mailade Kingston om det, som återkom efter ett tag och skrev att de hade testat kortet med flera olika switchar utan att kunna lokalisera problemet.
De förseslog att jag skulle byta kablar eller kontakta tillverkaren av switchen.
Men det blev aldrig av, så vi kör fortfarande med huben som "konverter"

Det finns en nyare drivrutin, version 1.2, som jag använder och som fungerar bra hos mig på en PM9500 som är kopplad till en DLink DI-704, bredbandsrouter.
Det lustiga är att jag har samma problem som du fast med en G3a där jag var tvungen att sätta in en Hub för att MacOSX-server skulle kunna köras på den med det interna nätverkskortet. Det är kanske ett annat problem?

  • Oregistrerad
  • 2001-12-23 20:17

Du Saffran, vad har du för drivrutin för att kunna köra ett Kingston nätverkskork i MacOSX? Jag sitter här och försöker ha igång ett KNE110TX, i OSX. Hittar inga på Kingstons hemsida iaf.

1
Bevaka tråden