Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa-DVD filmer på bästa sätt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 02:45

Jag reser mycket i mitt jobb och har då med mig filmer för att se på min iBook. Men det känns inte så kul att ha med orginal filmerna eftersom det är lätt hänt att dom kommer bort eller skadas.
Så jag skulle behöva ett bra ripp program så jag kan ta med filmerna på hårddisken eller på CD-skivor.
Är det någon som har något bra förslag och hur man gör för att få bästa ljud och bild?

Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 02:54
Ursprungligen av Jonte:

Jag reser mycket i mitt jobb och har då med mig filmer för att se på min iBook. Men det känns inte så kul att ha med orginal filmerna eftersom det är lätt hänt att dom kommer bort eller skadas.
Så jag skulle behöva ett bra ripp program så jag kan ta med filmerna på hårddisken eller på CD-skivor.
Är det någon som har något bra förslag och hur man gör för att få bästa ljud och bild?

Jonas

Enklast är väl nästan att spara filmerna som skivavbilder. Inga förluster. Tar mycket plats dock.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 03:34

Ja, det är ett bra sätt. Komprimerar du kommer du väl i så fall göra det med DivX eller något liknande, och det drar ganska mycket mer kraft från processorn, och därmed batteritid, att decoda en hel DivX film än en hel DVD film. Åtminstone vad jag märkt. Det är inte många gånger jag har hunnit se klart en hel långfilm i DivX-format på min iBook innan batteriet tagit slut. Så det kan vara värt att tänka på om du kollar film mycket på ställen där du inte har möjlighet att koppla in ström.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 08:34

Gör en sökning här på forumet, det har debatterats massvis med gånger.
Jag använder "DVD backup" & "DVD2One", funkar klockrent.
Lycka till

• Medlem
  • 2004-11-09 10:30

Om du bara ska se dem i datorn, använd Handbrake:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21117

Ursprungligen av eQ:

Jag var inne och kollade där och det stod att man fick ned storleken till 70%?
Jag testade och gjorde en skivavbild av en DVD och storleken blev ca 7,5 gb
och 70% av det blir ju fortfarande väldigt mycket.
Så hur gör man för att få ner det till ca 600-700 mb för en 1,5 h film?

Martin

• Medlem
  • 2004-11-11 09:48
Ursprungligen av MartinT:

Jag var inne och kollade där och det stod att man fick ned storleken till 70%?
Jag testade och gjorde en skivavbild av en DVD och storleken blev ca 7,5 gb
och 70% av det blir ju fortfarande väldigt mycket.
Så hur gör man för att få ner det till ca 600-700 mb för en 1,5 h film?

Martin

Nä, i Handbrake sätter du target-size själv, exempelvis 700 MB.

När du gör en skivavbild får du med ALLT på DVDn, extraljudspår, menyer, extramaterial, etc. Med Handbrake väljer du den längsta "Title", dvs bara filmen. Detta reducerar i sig storleken avsevärt. Annars kan du använda ffmpegX eller Diva.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 00:07
Ursprungligen av eQ:

Jag har märkt att om man använder Handbrake till långa filmer dvs över 15 min så släpar ljuden till den grad att resultatet blir oanvändbart.

Ursprungligen av acke:

Jag har märkt att om man använder Handbrake till långa filmer dvs över 15 min så släpar ljuden till den grad att resultatet blir oanvändbart.

Har jag personligen aldrig lagt märke till.. Handbrake + H264 + VLC = fin kombo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 12:09
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Har jag personligen aldrig lagt märke till.. Handbrake + H264 + VLC = fin kombo

Har en hyfsat långsam dator. Kanske kan ha med det att göra?

Ursprungligen av acke:

Har en hyfsat långsam dator. Kanske kan ha med det att göra?

Med all säkerhet - testa att se filmen i VLC istället.

Not. Föredrar MPlayer som är litet och nätt och snabbt, men när ljudet laggar ser jag alltid filmen i VLC som så gott som alltid råder bot på detta. Anledningen till att inte VLC är mitt förstahandsväl är att dess interface suger elefantballe, och att aktiveringen av subtitles är mer eller mindre kryptisk innan lyckats lista ut hur man ska göra....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 15:06
Ursprungligen av scooterbabe:

Med all säkerhet - testa att se filmen i VLC istället.

Not. Föredrar MPlayer som är litet och nätt och snabbt, men när ljudet laggar ser jag alltid filmen i VLC som så gott som alltid råder bot på detta. Anledningen till att inte VLC är mitt förstahandsväl är att dess interface suger elefantballe, och att aktiveringen av subtitles är mer eller mindre kryptisk innan lyckats lista ut hur man ska göra....

Nä alltså jag menar att mindator f*ckar upp något när den kodar filmen. Att se filmer funkar bar, sålänge jag inte har kodat dem själv i Handbrake.

• Medlem
  • 2004-11-11 09:29
Ursprungligen av scooterbabe:

och att aktiveringen av subtitles är mer eller mindre kryptisk innan lyckats lista ut hur man ska göra....

Döp subtitle-filen till samma som film-filen förutom filändelsen och ha dem i samma mapp så känner VLC av subtitlen automatiskt, inte så krångligt va?

Ursprungligen av eQ:

Döp subtitle-filen till samma som film-filen förutom filändelsen och ha dem i samma mapp så känner VLC av subtitlen automatiskt, inte så krångligt va?

Vet inte om du missade det men jag skrev "innan man lyckats lista ut hur man ska göra"

Jag vidhåller; VLC's gränssnitt är ointuitivt och skvallrar om att programmet utvecklats i första hand för Windows, alternativt Linux.

Strange - det problemet har jag inte, och då kör jag ändå Handbrake på en iMac DV 500 / 256...

Jag mpeg4-ar filmerna med AAC-ljud, och väljer att inte kryssa i "useless opengl effects" check-boxen...

1
Bevaka tråden