Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetbank stöder EJ Safari vid registrering av mottagarkonton!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just suttit i ett relativt långt samtal med Föreningssparbankens IT-support för banken på internet. Anledningen var att jag inte kunde registrera mottagarkonton på internetbanken. Jag fick svaret att detta berodde på att browsern jag använder - Safari - inte är certifierad ännu av banken och hon jag pratade med var tveksam om det ens någonsin skulle hända. Tydligen fick de dagligen samtal från flera kunder med samma problem.

Hon rekomenderade mig att använda en annan brower för att göra denna del av mina bankärenden men jag litar inte på någon annan browser.

Jag tycker det är dags att utöva lite påtryckningar här. Det är ju typiskt att världens mest osäkra och utspridda plattform och dess avynglade webbrowser ska vara de som rekomenderas av banken.

Jag kan fortfarande göra överföringar mellan konton och banker över telefon (vilket kostar 35 spänn/gång) men jag kan inte registrera på annat sätt än att jag själv gör det genom internetbanken och för att kunna göra det nu måste jag använda mig av Explod(r)er - en applikation jag inte ens skulle installera under pistolhot. Netscape är troligen stödd också men jag är osäker på dess säkerhet också.

Senast redigerat 2004-11-09 10:34
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 10:22

Du kan ju alltid använda Firefox, Safari känns ganska segt/dåligt/buggigt i sin nuvarande version. Netscape finns också. Och en dröse med andra bra, säkra webbläsare för mac som klarar FSB:s internetbank. Förstår inte vad du ska med Explorer till...

Vad har du för version på Safari? Inte för att jag tror att det spelar någon roll, jag har lagt till hur många mottagarkonton som helst med Safari under lång tid (dvs även med tidigare versioner). Jag kan påminna mig att det för väldigt länge sedan var något liknande problem för mig, men det var då. Kan det vara något annat som ställer till det för dig?

Det problemet har jag också. Men det händer bara när jag ska registrera ett nytt konto (betalningsmottagare) inom föreningssparbanken. Är kontot Nordea eller någon annan bank så fungerar det. Väldigt underligt.

Just att lägga till mottagarkonto är det enda som inte fungerar i Safari och det är ett känt problem sedan länge, (jag har inte testat med allra senaste versionen av Safari, men hittills har det inte fungerat). Synd att de inte verkar vilja fixa det, hur svårt kan det vara rent tekniskt? Är det en bugg i Safari eller vad är problemet?

Ursprungligen av Adrian B:

Just att lägga till mottagarkonto är det enda som inte fungerar i Safari och det är ett känt problem sedan länge, (jag har inte testat med allra senaste versionen av Safari, men hittills har det inte fungerat). Synd att de inte verkar vilja fixa det, hur svårt kan det vara rent tekniskt? Är det en bugg i Safari eller vad är problemet?

Jag tror inte det är en bug utan snarare att det är som banken sa - browsern är inte certifierad av banken så därför kan just denna procedur inte utföras med Safari.

Jag har just, lite motvilligt, använt mig av Netscape 7.2 för att registrera mottagarna jag ville lägga in. Efter test med Safari i efterhand kunde jag just konstatera att överföringen funkade utmärkt.

Jag kör Safari 1.0.3 - det enda alternativet för oss i Jaguar.

Jag la till ett mottagarkonto inom FS-banken så sent som förra veckan utan problem. Jag kör Safari under Panther, sitter på jobbet nu så jag vet inte exakt vilken Safariversion jag har hemma, men funkade gjorde det. Är det bara under Jaguar som det inte funkar eller är det något annat som jävlas med oss, månn tro?

Har funkat fint här med - under Panther ! La till ett för ett par veckor sedan.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror inte det är en bug utan snarare att det är som banken sa - browsern är inte certifierad av banken så därför kan just denna procedur inte utföras med Safari.

Ah. Men allt annat fungerar ju bara fint?

Jag ser att många här verkar kunna lägga till mottagarkonton utan problem, så jag antar att detta bara är ett problem med den version av Safari som Jaguar-användare tvingas använda. Jag har nog inte testat det själv sedan jag bytte till Panther tror jag, och jag har ingen dosa här så jag kan testa just nu, men av andras rapporter att döma verkar det fungera utmärkt i Panther.

Ni som säger att ni inte upplever något problem med Föreningssparbanken ihop med Safari. Har ni verkligen testat att lägga till en ny betalningsmottagare vars konto också är inom föreningssparbanken? Det är det som jag har problem med, allt annat fungerar inklusive lägga till ny betalningsmottagare så länge det inte är ett föreningssparbanken-konto.

Edit: Panther och Safari 1.2.4 hos mig!

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Ni som säger att ni inte upplever något problem med Föreningssparbanken ihop med Safari. Har ni verkligen testat att lägga till en ny betalningsmottagare vars konto också är inom föreningssparbanken? Det är det som jag har problem med, allt annat fungerar inklusive lägga till ny betalningsmottagare så länge det inte är ett föreningssparbanken-konto.

Edit: Panther och Safari 1.2.4 hos mig!

Gjorde detta igår. Fungerade fint. Det enda jag upplever som ett problem är rullgardinsmenyerna som hänger kvar även när musen inte är över dem längre och att det inte finns mer pengar på kontot ;).

Glöm inte att det kan skilja med clearingnummret inom FSB, om det kan påverka... ibland ska man skriva in 5 siffror.

Panther och safari 1.2.4.

Har ni verkligen testat att lägga till en ny betalningsmottagare vars konto också är inom föreningssparbanken?

Ja, och kontot hade ett clearingnummer på 5 siffror, om nu det har någon betydelse. Jag kör Panther med Safari 1.2.3 (v125.9)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 10:00

Ni som säger att ni inte upplever något problem med Föreningssparbanken ihop med Safari. Har ni verkligen testat att lägga till en ny betalningsmottagare vars konto också är inom föreningssparbanken?

Senast idag gjorde jag det... Fungerade utmärkt... enda saken är som någon nämnde tidigare att menyerna inte går få bort utan att klicka på en länk i dem.

Ni som säger att ni inte upplever något problem med Föreningssparbanken ihop med Safari. Har ni verkligen testat att lägga till en ny betalningsmottagare vars konto också är inom föreningssparbanken?

Inget problem. Det bästa är att man då kan ha meddelandetext till mottagaren, vilket inte går till externa banker.

Allt funkar bra för mig utom att just lägga till mottagarkonton i andra banker men nu när jag tillfälligt löst problemet genom att använda Netscape så behöver jag inte bekymra mig längre. Tack för responsen. De där "klibbiga" menyerna har jag också problem med -de är som flugpapper.

Jag vet inte om jag testat Safari Enhancer. Kan någon bifoga en länk så att jag kan kolla?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-09 12:03

Har lagt till många mottagare utan problem... visste inte ens att detta problemet fanns.

Instämmer helt med föregående talare...

Finns väl ett Terminalkomando där man aktiverar debugmode i Safari, dvs. det som programet Safari Enhancher gör och då bör väl även Safari funka mot Föreningssparbanken ??? Bara att ställa in rätt "user agent"

Enda "problemet" jag har är de klibbiga menyerna som poppar upp och inte försvinner. Allt annat funkar bra. Jag har inte några problem med att lägga upp mottagarkonton, eller ta bort heller för den delen.
Men prova med Mozilla t.ex. och se om det hjälper. Exploiter kan man ju skita i, faktiskt

1
Bevaka tråden