Jag har just suttit i ett relativt långt samtal med Föreningssparbankens IT-support för banken på internet. Anledningen var att jag inte kunde registrera mottagarkonton på internetbanken. Jag fick svaret att detta berodde på att browsern jag använder - Safari - inte är certifierad ännu av banken och hon jag pratade med var tveksam om det ens någonsin skulle hända. Tydligen fick de dagligen samtal från flera kunder med samma problem.
Hon rekomenderade mig att använda en annan brower för att göra denna del av mina bankärenden men jag litar inte på någon annan browser.
Jag tycker det är dags att utöva lite påtryckningar här. Det är ju typiskt att världens mest osäkra och utspridda plattform och dess avynglade webbrowser ska vara de som rekomenderas av banken.
Jag kan fortfarande göra överföringar mellan konton och banker över telefon (vilket kostar 35 spänn/gång) men jag kan inte registrera på annat sätt än att jag själv gör det genom internetbanken och för att kunna göra det nu måste jag använda mig av Explod(r)er - en applikation jag inte ens skulle installera under pistolhot. Netscape är troligen stödd också men jag är osäker på dess säkerhet också.