Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

formatkriget + musik = M$ vinst

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag tycker den här artikeln är väldigt sann! apple kommer inte dominera marknaden för bärbar musik länge till...och deras dominans gäller ju egentligen enbart i usa. jag tror apple måste släppa så att andra kan sälja och bygga produkter och tjänster kring ipod/itunes...

http://www.businessweek.com/magazine/content/04_46/b3908025_mz006.htm

Senast redigerat 2004-11-09 15:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 15:24

Det lät tokigt iaf. Men visst är det skönt att det äntligen börjar komma lite alternativ till att köpa skiva i affär/ladda ner olagligt! Skitbra!

• Medlem
  • 2004-11-09 16:45

Apple vill innovera, Microsoft vill licensiera. Det senare är mycket smartare om man vill dominera en marknad och tjäna grova stålar. Det begränsar sig inte till bara musik, utan är själva kärnan. Microsoft struntar i om deras operativsystem körs på en modifierad bajskorv så länge de tjänar pengar på det. Apple däremot skulle inte gilla det alls.

Det förefaller mig helt idiotiskt att betala ungefär samma pris-per-sång som vid ett cd-köp och då inte ens få en fil som är kompatibel över plattformar eller - ännu värre - som kanske inte går att spela på mina framtida system.

Saker som är sämre eller enklare brukar kosta mindre. Jag tänker inte köpa en fil till dess jag som konsument får makten över det jag betalat för eller till dess priset är en tiondel av det nuvarande.

Musikbranschen har nu i ett antal omgångar försökt sig på diverse kopieringsskydd för digital musik (SCMS, Copy Control m.m.) och ingenting har fungerat utan bara strulat till det för konsumenterna. Är det någon som tror att de tjänat en spänn på sina system som kostat miljoner att utverckla?

1
Bevaka tråden