Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erica behöver hjälp med sin trådlösa D-link.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skriver in det eftersom att Erica inte har fått sitt konto godkänt ännu. Hon behöver hjälp med sitt trådlösa nätverk. Tyvärr har jag inte kompetensen till att hjälpa henne. Men det vore väl roligt om vi kunde ordna detta så hennes chef får en smäll på fingrarna.

"Hej på er alla. Jag är nyregistrerad men inte ny. Har varit en tyst observatör kanske man skull kunna säga. Är väldigt intresserad av datorer och speciellt allt som har att göra med min min iBook, ögonstenen. Nog om mig, ska skriva en presentation snart.

Jag har en fråga om trådlöst nätverk. Jag har en dryg chef på mitt jobb som tror sig kunna "data" som han säger det. Han hävdar att det inte går enkelt att koppla in en trådlös basstation (en D-link 624+) på vårt existerande närverk. Han säger att det inte går att plugga in den utan att det blir konflikter på nätverket. Jag är övertygad om att det går. Jag skulle så gärna vilja visa honom att han skulle må bra av lite ödmjukare stil. Kul om jag har fixat problemen när han kommer tillbaka från sin resa.

Frågan är då hur jag ska göra för att bara använda den trådlösa D-linken som en brygga över så att man kan surfa både på de datorerna som är inkopplade i närverket via sladd och de som är inkopplade via trådlöst. Att datorerna som surfar trådlöst får all IP-info och subnät osv från den routern vi har nu och inte den i den trådlösa. Dvs att den trådlösa boxen bara är en dumburk funkar som "trådlösa sladdar".

Hur ska jag göra med DHCP:n i trådlösa på eller av? Under "LAN" knappen så står det om "The IP-address of the DI-624+" Vad ska jag göra där?

Tacksam för hjälp
/E"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-09 19:37

Du vill alltså köra den som en accesspunkt, till skillnad från en basstation. Jag tror mig förstå att tillverkarna använder sig av dessa två termer för att hålla isär det två olika funktionerna. accesspunkten är alltså tämligen simpel i sin kontruktion och (vad man säger) bryggar bara (det vanligtvis trådorienterade) nätverket. En basstation innehåller mer funktioner i form av router, DHCP-server, brandvägg, NAT etc.

Det är just router-funktionen som man vill bli av med. Just för stunden hittar jag ingen info om DI-624+ som indikerar att det går att göra den lite "dum". Någon annan kanske redan vet, i annat fall ber jag få återkomma.

Ja, jag kan bara instämma i det frazze säger, det som önskas är en accesspunkt och frågan är om det går att koppla bort hela router-funktionen i D-Linken eller om det är kört..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 21:45

Hej Erica/Mr Pink

Som jag har förstått det hela så vill du använda din D-link 624 som en brygga från ditt befintliga ethernet-nätverk så att folk kan koppla upp sig med hjälp av den trådlösa funktionen i din 624.

Kan man sammanfatta det på det sättet?

Ursprungligen av acke:

Hej Erica/Mr Pink

Som jag har förstått det hela så vill du använda din D-link 624 som en brygga från ditt befintliga ethernet-nätverk så att folk kan koppla upp sig med hjälp av den trådlösa funktionen i din 624.

Kan man sammanfatta det på det sättet?

Ja så är det. Hon har hittat en inställning där man kan stänga av DHCP funktionen i D-linken 624. Bilden: http://homepage.mac.com/erica.andersson/PhotoAlbum1.html

Säger det er något? Kan det räcka med att man stänger av den och ger 624:an ett IP-nr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 23:19

Erica/Mr Pink,

Vad jag kan se, så kan inte 624+:en konfigureras till fullo som en brygga, eller "dum burk" som ni ju skämtsamt kallar den. Vill man ha just en brygga, har D-Link ex.v. modellerna DWL-2000AP+, eller DWL-1000AP+ som just är tänkt till ändamålet.

Dock tycker jag ni kan överväga att använda 624+:en ändå, men som just den router den är..

Varför?

- Den är redan inköpt? (..eller...?)
- Ni kan lätt begränsa utnyttjandet med hjälp av accesslistor i routern...

Konfigurera den med fast IP-adress mot det interna kabelnätverket (...kopplat i WAN-porten), samt med DHCP & accesslista mot det trådlösa nätet.

Lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 23:39

Erica/Mr Pink,

Bilden du syftar till avser den DHCP-server i 624+:an som delar ut IP-adresser till "sina" klienter, d.v.s. till de som är anslutna via trådlöst, eller kabel till LAN-portarna i 624+:an.

Alltså inte hur 624+:an får sin IP-adress..

Inställningen för 624+:ans IP-adress mot det befintliga nätverket finner Ni under fliken/knappen "WAN" i 624+:an.

I korta drag blir det alltså:

• WAN-porten ansluts mot det fasta nätverket. IP-adressen sätts till "fast", alternativt att den får sin adress via DHCP. (Jag rekommenderar en fast IP-adress. då det underlättar mycket då man ju enkelt vill komma åt den för konfiguration m.m.?

• LAN-portarna lämnas tomma till att börja med...

• Det trådlösa nätverket konfigureras med WEP-kryptering, samt "gömt" nätverksnamn (SSID), samt med en accesslista innehållande de datorer som får tillgång till nätverket via trådlös förbindelse.

Lycka till,

-Torkel

Ursprungligen av Mr Pink:

Ja så är det. Hon har hittat en inställning där man kan stänga av DHCP funktionen i D-linken 624. Bilden: http://homepage.mac.com/erica.andersson/PhotoAlbum1.html

Säger det er något? Kan det räcka med att man stänger av den och ger 624:an ett IP-nr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 00:13

Kan inte en lösning vara att byta ut den gamla routern mot den nya?

Med Torkels anvisningar får ni (som han själv säger) en router och de burkar som är inkopplade till 624:an kommer att ligga på ett annat nätverkssegment än de andra datorerna i nätverket och kommer inte att kunna kontaktas av dessa. Detta funkar men är inte enligt mig en bra lösning.

Om ni bara vill ha trådlös anslutning för de nya maskinerna men på samma nätverkssegment/subnät ska ni istället koppla in anslutningen från det befintliga nätverket i en av LAN-portarna (!) (inte WAN-porten). Här måste ni se upp så att inte DHCP är igång, för då kommer det att störa det övriga nätverket. Sedan kan ni använda allt trådlöst och ytterligare trådbundna burkar i de övriga uttagen. Glöm inte WEP och/eller Access Control för de trådlösa.

Om ni har möjlighet att använda en "riktig" access point istället för en router är det naturligtvis bättre.

Och om nätverket är så litet som acke förutsätter är ju hans förslag naturligtvis lika bra.

1
Bevaka tråden