Jag skriver in det eftersom att Erica inte har fått sitt konto godkänt ännu. Hon behöver hjälp med sitt trådlösa nätverk. Tyvärr har jag inte kompetensen till att hjälpa henne. Men det vore väl roligt om vi kunde ordna detta så hennes chef får en smäll på fingrarna.
"Hej på er alla. Jag är nyregistrerad men inte ny. Har varit en tyst observatör kanske man skull kunna säga. Är väldigt intresserad av datorer och speciellt allt som har att göra med min min iBook, ögonstenen. Nog om mig, ska skriva en presentation snart.
Jag har en fråga om trådlöst nätverk. Jag har en dryg chef på mitt jobb som tror sig kunna "data" som han säger det. Han hävdar att det inte går enkelt att koppla in en trådlös basstation (en D-link 624+) på vårt existerande närverk. Han säger att det inte går att plugga in den utan att det blir konflikter på nätverket. Jag är övertygad om att det går. Jag skulle så gärna vilja visa honom att han skulle må bra av lite ödmjukare stil. Kul om jag har fixat problemen när han kommer tillbaka från sin resa.
Frågan är då hur jag ska göra för att bara använda den trådlösa D-linken som en brygga över så att man kan surfa både på de datorerna som är inkopplade i närverket via sladd och de som är inkopplade via trådlöst. Att datorerna som surfar trådlöst får all IP-info och subnät osv från den routern vi har nu och inte den i den trådlösa. Dvs att den trådlösa boxen bara är en dumburk funkar som "trådlösa sladdar".
Hur ska jag göra med DHCP:n i trådlösa på eller av? Under "LAN" knappen så står det om "The IP-address of the DI-624+" Vad ska jag göra där?
Tacksam för hjälp
/E"