VPN portar -> IPNetRouter?
Jag har satt upp en VPN server med Win XP Pro inbyggda... testar att ansluta genom det lokala nätverket och det verkar funka.
Som gateway har jag en Mac OS 9.1 server burk med programvaran IPNetRouter. I det programmet kan jag port forwarda portar ganska enkelt direkt till XP burken som har en VPN server.
Men det verkar inte vilja funka riktigt... när jag ansluter lokalt inom nätverket så ser jag i firewallen att den verkar köra på port 1723. Så antar det är PPTP som protokoll?
Jag har kört portforwarding på port 1723(tcp/ip) och port 47(GRE) .. det går att välja i IPNetRouter mellan dessa protokoll: TCP, GRE, IPSEC, UDP etc etc etc.
Och jag läste att port 47 ska köras som GRE? Även testat att köra portforwarding på 50, 51 och 500 med tcp/ip, gre och ipsec som protokoll men inget verkar funka.
Hemma har jag en DI804 router.. måste jag göra nå inställningar på den också för att jag ska kunna ansluta med VPN?
Btw är helt "noob" på VPN etc
Nån som har nån idé vad som inte funkar? Kan bara inte ansluta.
Varför jag postar på 99mac.se är för att jag tror det har nåt med IPNetRouter programmet att göra..
Jag har aktiverat PPTP VPN etc i DI804 hemma så verkar inte vara där problemet är. Felmeddelandet är Error:721 (Att burken jag försöker ansluta till inte svarar) Så måste vara nåt galet på portforwardingen ... eller IPNetRouter programmet.. men testat massa inställningar.