Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muspekaren som försvann!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu efter mycket tvekan installerat 10.2 och uppgraderat till 10.2.4. Det dröjde inte länge innan det lilla problemet med "Muspekaren som försvann" dök upp.

Det inträffade när jag körde VirtualPC 5.0.4 i fönsterläge och hade växlat till Finder. När jag skulle tillbaka till VirtualPC reagerade inte maskinen och efter en kort stund försvann muspekaren.

Det var helt omöjligt att tvångsavsluta vare sig VirtualPC eller Finder. Tvångsavsluta-dialogen var helt omöjlig att få fram. I 10.1.5 fungerade detta alltid.

Jag undrar därför:

Varför försvinner muspekaren (har inte upplevt detta i något annat system på Macen, vare sig 7/8/9 eller 10.0.x och 10.1.x)?

Hur gör man när den försvinner och Tvångsavsluta inte går att få fram (det går ju inte att starta Terminalen då heller)?

Omstart är ju inte alltid den bästa eller trevligaste lösningen.

Har sett felet 2 gånger på jobbet och en gång hemma.

Skulle även jag gladeligen ta emot tips på vad som är fel.

Kompisen hade också samma problem med försvinnande muspekare när han hade maskinen (körde då 10.2 och 10.2.1). Jag trodde att problemet lösts i 10.2.4, men icke.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-11 12:53

Det kan ju ha varit fel på musen förstås...

Det lär det inte vara eftersom det i kompisens fall rörde sig om Apples Pro Mouse och den fungerar perfekt. Min egen Logitech fungerar också perfekt. Felet ligger någon annanstans, dessvärre.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-11 20:04

Gör en "säkert start" (håll nere shift-tangenten under uppstart av OSX).
Jobba som vanligt och se om muspekaren fungerar bra under dagen.
Då är det en av .kext fil som stör system.
Det gäller att pröva att avinstallera t.ex. Virtual PC.
Misstänka alla tredje part program !

Muspekaren har varit närvarande hela dagen. Dock har jag inte haft VirtualPC igång.

1
Bevaka tråden