Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språk i OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-12 04:18

Hej på er.

Sitter just nu och funderar på att switcha. Är enormt trött på Windows då min burk fastnar så hårt ibland att man vill slå igång den.
Just för tillfället är jag i Kina och det är ganska mycket billigare med både ibook och Powerbook här. Jag är ganska skitdålig på kinesiska och vill inte köpa nytt operativ när jag kommer hem till Sverige. Nu till frågan.

Jag såg att svenska fanns i de burkar jag kollat på här, men när jag skulle byta inloggning så var password dialogen på kinesiska. Är det ett grundspråk i de olika utgåvorna är det en inställning som de har i butiken?

Om jag köper booken här så saknas åäö på tangentbordet, men om jag köper ett svenskt tangentbord när jag kommer hem och kör svenskt i operativet kommer det att fungera med åäö då?

Tack för ett proffsigt forum förresten, ni har hjälpt mig mycket här.

BorisB

Ursprungligen av borisb:

Hej på er.

Sitter just nu och funderar på att switcha. Är enormt trött på Windows då min burk fastnar så hårt ibland att man vill slå igång den.
Just för tillfället är jag i Kina och det är ganska mycket billigare med både ibook och Powerbook här. Jag är ganska skitdålig på kinesiska och vill inte köpa nytt operativ när jag kommer hem till Sverige. Nu till frågan.

Jag såg att svenska fanns i de burkar jag kollat på här, men när jag skulle byta inloggning så var password dialogen på kinesiska. Är det ett grundspråk i de olika utgåvorna är det en inställning som de har i butiken?

Om jag köper booken här så saknas åäö på tangentbordet, men om jag köper ett svenskt tangentbord när jag kommer hem och kör svenskt i operativet kommer det att fungera med åäö då?

BorisB

Macar är universella (nästan) Du väljer själv vilket språk du vill använda vid installationen. ÅÄÖ kommer alltså att fungera oavsett tangentbord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-12 06:22

Tack för svaret, ska bara se om jag har förstått allt rätt.

Så om jag köper hela booken här i Kina så installerar jag om allting när jag kommer hem, för här kommer de att installera på engelska eller kinesiska tror jag, deras svenska är som min kinesiska.

Det är alltså värt att köpa booken här nere ur den synpunkten?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-12 08:59
Ursprungligen av borisb:

Tack för svaret, ska bara se om jag har förstått allt rätt.

Så om jag köper hela booken här i Kina så installerar jag om allting när jag kommer hem, för här kommer de att installera på engelska eller kinesiska tror jag, deras svenska är som min kinesiska.

Det är alltså värt att köpa booken här nere ur den synpunkten?

Köper du en splirrans burk så kommer du att få välja språk vid första starten av datorn. Sen blir det valet det förvalda på den burken.

Tangentbordslayouten ställer du in i och med språkinställningarna, men den kan också vara någon annan. Att det inte finns åäö tryckt fysiskt på tangenterna har inget med saken att göra.

Så handla på du.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 09:02
Ursprungligen av borisb:

Så om jag köper hela booken här i Kina så installerar jag om allting när jag kommer hem, för här kommer de att installera på engelska eller kinesiska tror jag, deras svenska är som min kinesiska.

Om man inte gör en anpassad installation (vilket de säkert inte gör) så finna svenska, engelska, kinesiska och ungerska (+ resten) där från början (till slutet höll jag på att säga, men det finns väl inget slut på en installation)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-12 09:10

Tack igen.
Jag tror jag kommer att ha med mig en ny kompis hem till Svedala.
De vill alltid visa att grejerna fungerar i butiken här så jag kommer nog att få köra första start på plats.

Kul kuriosa; MS office 2004 kostar allt mellan 200 och 4500 kronor här nere, det är inte svårt att lista ut vem som är den auktoriserade återförsäljaren.

tack igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 09:09

Det är bara att byta språk inder Apple-menyn > Systeminstaällningar > Internationellt, vad det nu kan heta på kinesiska. Symbolen ser ut som en FN-flagga. Sedan loggar du ut och loggar in igen, eller startar om, och vips så är allt på svenska, precis som de ska vara. Mac OS X är universellt. 15 språk installeras som standard. Men du får köpa ett svenskt (fysiskt) tangentbord så klart.

1
Bevaka tråden