Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lossless = Noloss?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-12 07:37

Jag läste i Septembernumret av Stereophile om Lossless. Där skriver en av skribenterna:
"I took an uncompressed 16-bit AIF file, coded it using Apple Lossless code... tehn converted the compressed file back to an uncompressed AIF. I then did a bit-by-bit data comparison between the two files (han menar då den ursprungliga AIF filen och den AIF fil som varit komprimerad med Lossless), and found that thy were identical."

Det verkar alltså innebära att Lossless komprimeringen inte är förstörande över huvud taget. En nyhet för mej. Det bör också innebära att ljudet man får från en Lossless komprimerad låt låter samma som en AIF.

Ja, det borde det. Frågan är bara vad som försvinner vid komprimeringen?¿¿??

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 08:26
Ursprungligen av Nurell:

Ja, det borde det. Frågan är bara vad som försvinner vid komprimeringen?¿¿??

Lämpligen inget utan man kodar bara om det (som hqx, zip m.m.) och kodar tillbaka det.
(Dvs. går från tidsskala till kodskala)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 08:34
Ursprungligen av MP:

Jag läste i Septembernumret av Stereophile om Lossless. Där skriver en av skribenterna:
"I took an uncompressed 16-bit AIF file, coded it using Apple Lossless code... tehn converted the compressed file back to an uncompressed AIF. I then did a bit-by-bit data comparison between the two files (han menar då den ursprungliga AIF filen och den AIF fil som varit komprimerad med Lossless), and found that thy were identical."

Det verkar alltså innebära att Lossless komprimeringen inte är förstörande över huvud taget. En nyhet för mej. Det bör också innebära att ljudet man får från en Lossless komprimerad låt låter samma som en AIF.

Det är ju hela innebörden med "loss less", dvs. "förlust lös" komprimering. Principen är enkel. Jag kan ge ett enkelt exempel. Sekvenser av samma tecken, t.ex. "00 00 00 00 00" byts ut mot "05 00". Vips så har man bantat bort tre bytes. Det finns en mängd liknande "transformer" man kan göra och som redan nämnts, bla används av ZIP och liknande komprimeringsformat.

Ursprungligen av hkkvarns:

Det är ju hela innebörden med "loss less", dvs. "förlust lös" komprimering...

Får man erbjuda ett alternativ? Lös är man i magen...

"förlustfri"

Det är exakt samma princip som för en StuffIt-komprimerad fil. Inget konstigt. Möjligen lite mer krävande för CPU:n vid uppspelning.
(.hqx är väl inte komprimering?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 09:03
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det är exakt samma princip som för en StuffIt-komprimerad fil. Inget konstigt. Möjligen lite mer krävande för CPU:n vid uppspelning.
(.hqx är väl inte komprimering?)

Jag tror inte att Apple Lossless är mer krävande, med tanke på att filen komprimeras så mycket snabbare än AAC eller MP3. Men jag kan ha fel i och för sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 09:08
Ursprungligen av Jonas Mellander:

(.hqx är väl inte komprimering?)

Nä, det är binhexkodning
Jag menade detdär som Compactor / CompactPro använde... .cpt???
(Var sååå mycket trevligare än detdär strulprogramet StuffIt )

Det kanske låter lite hårt, men jag häpnar lite över att det finns de som tror att lossless inte skulle vara 100 procent förlustfri. Eller de som undrar vad som "försvinner". Har de aldrig hört talas om komprimering??

Som andra här redan skrivit är det inget konstigare än att packa en fil med Stuffit. Jag har aldrig hört talas om någon som säger: "Jag packade en fil med Stuffit igår och sen packade jag upp den och vet ni vad? Det var exakt samma fil!"

Och som hkkvarns påpekar är det ingen magi bakom det heller. Ta bara ett sådant enkelt exempel som att skriva "1M" istället för "1000000" som man ofta gör i datasammanhang - det är också en form av förlustfri komprimering.

  • Medlem
  • 2004-11-12 13:11
Ursprungligen av Adrian B:

Och som hkkvarns påpekar är det ingen magi bakom det heller. Ta bara ett sådant enkelt exempel som att skriva "1M" istället för "1000000" som man ofta gör i datasammanhang - det är också en form av förlustfri komprimering.

Vad menar du? Det försvann ju sex nollor!

Hur mycket komprimerar Apple Lossless? Jag vet att det går att kolla på Apples sida, men om någon vet i huvet...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 13:20
Ursprungligen av stfm:

Hur mycket komprimerar Apple Lossless? Jag vet att det går att kolla på Apples sida, men om någon vet i huvet...

Rådfrågade huvudet och det sade: "-till ungefär halva storleken"

Nu är ju mitt huvud som det är

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-12 11:10
Ursprungligen av MP:

Det verkar alltså innebära att Lossless komprimeringen inte är förstörande över huvud taget. En nyhet för mej. Det bör också innebära att ljudet man får från en Lossless komprimerad låt låter samma som en AIF.

Hmm, jo det är ju det som är poängen med lossless... att det ska vara lossless.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:47

Lossless ger bithastigheter mellan 400 och 1100 Kb/s, typiskt mellan 750 och 950 Kb/s. Så ser det ut i mitt bibliotek iaf, intressant är att enklare klassisk musik och jazz tar mindre plats än hårt dynamikbegränsad pop.

  • Medlem
  • 2004-11-12 17:01

Se där. Jag trodde att man med begreppet "Lossless" menade "förlora mindre" och att man då jämförde med MP3 komprimering.

Ursprungligen av MP:

Se där. Jag trodde att man med begreppet "Lossless" menade "förlora mindre" och att man då jämförde med MP3 komprimering.

då skulle det ju va lessloss och inte lossless

Ursprungligen av MP:

Se där. Jag trodde att man med begreppet "Lossless" menade "förlora mindre" och att man då jämförde med MP3 komprimering.

Ah, då förstår jag mycket bättre, hade inte tänkt på att man kunde uppfatta det så.

...eller loseless kanske

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 07:46

Hehe, så kunde man ju oxo förstå det

Undrar lite mer om Apple Lossless:

Hur gör man för att "packa upp" Apple Lossless? (så att filen blir aiff igen)

En skiva du bränner i iTunes från lossless-filer, blir den som originalskivan?

nån som vet?

Ställ om Itunes inställning för konvertering till AIFF. Det gör du i inställningar. Markera sen lossless-filerna och välj att konvertera.

Lossless betyder att du inte har några komprimeringsförluster alls så om du går från CD -> Lossless -> CD så ska det nog vara samma kvalitet.

Tack så mycket för hjälpen. Bra förklarat.

/Richard

Apple lossless är ungefär som en .aiff i en .sit

mp3 är ungefär som en .aiff i en .sit som har beordrats att hoppa över att packa endel information

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 20:18
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

mp3 är ungefär som en .aiff i en .sit som har beordrats att hoppa över att packa endel information

Eller som en .jpg av en .aiff :eek:

1
Bevaka tråden