Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag kommer inom några dagar troligtvis beställa min första Mac. Valet har fallit på iMac 20".
Jag är helt övertygad om att jag kommer bli en lika lycklig Mac-ägare som alla ni nadra men det ifnns ett litet mörkt moln på min himmel...
Det jag undrar över är trådlöst internet.
Hemma har vi just nu två bärbara Dell, och en trådlös Dell-router (TrueMobile 2300). Då min pappa inte är så sugen på o switcha som jag vill vi ju båda kunna fortsätta använda detta nätverk.
Om jag skaffar Airport-kort i min iMac, kommer den då kunna kommunicera med Dell-routern?
Enormt tacksam för svar!
Det kommer säkert dyka upp någon mer fråga de närmsta timmarna... :rolleyes:
Kolla om dullrouterna följer IEEE spec för WiFi enl.802.11g resp. 802.11b
I så fall inget problem (mer än möjligen något specialtecken i lösenordskoden, men det står nog i pappren för AirPort).
Jag kommer inom några dagar troligtvis beställa min första Mac. Valet har fallit på iMac 20".
Jag är helt övertygad om att jag kommer bli en lika lycklig Mac-ägare som alla ni nadra men det ifnns ett litet mörkt moln på min himmel...
Det jag undrar över är trådlöst internet.
Hemma har vi just nu två bärbara Dell, och en trådlös Dell-router (TrueMobile 2300). Då min pappa inte är så sugen på o switcha som jag vill vi ju båda kunna fortsätta använda detta nätverk.
Om jag skaffar Airport-kort i min iMac, kommer den då kunna kommunicera med Dell-routern?
Enormt tacksam för svar!
Det kommer säkert dyka upp någon mer fråga de närmsta timmarna... :rolleyes:
Så länge Dell routern kör med 802.11b/g standarden (vilket den borde) så skall det väl inte vara några problem. Det enda man kanske får göra är att i inställningsprogrammet för routern tillåta din MAC-adress att ansluta beroende på vilken säkerhetsnivå ni har på nätverket där hemma eller att i AirPort-menyn (när du väl får din Mac) skriva in namnet på nätverket du ska ansluta till om ni har det osynligt.
Grymt! Tack för alla svar. 2 svar inom 8 minuter är ju rätt otroligt!
Kom på en liten mindre fråga, men ändå intressant för mig då jag surfar enormt mycket med många öppna fönster.
Jag hade tänkt beställa Bluetooth tangentbord + mus, men eftersom musen bara har en knapp, hur väljer man då att öppna en länk i nytt fönster? :rolleyes:
Grymt! Tack för alla svar. 2 svar inom 8 minuter är ju rätt otroligt!
Kom på en liten mindre fråga, men ändå intressant för mig då jag surfar enormt mycket med många öppna fönster.
Jag hade tänkt beställa Bluetooth tangentbord + mus, men eftersom musen bara har en knapp, hur väljer man då att öppna en länk i nytt fönster? :rolleyes:
Öppna länk i nytt fönster: Ctrl-klicka på länken så för du fram "högerklicks menyn"
Annars är ju tabb-surfning ett alternativ som rekommenderas i Safari, så slipper du ha 1000 öppna fönster. Du öppnar en länk i en ny tabb på samma sätt..
Om du använder Safari som du definitivt bör göra framför sega IE så håller du bara nere "äpple" så öppnas din länk i en ny flik, alt. shft+alt+äpple så får du nytt fönster.
Men skaffa gärna en "riktig" mus istället. Med fler knappar dvs. Kommer fler och fler Bluetooth möss nu, har dock inte testat ngn ännu.
För ett "högerklick" med applemusen trycker du på ctrl samtidigt som du klickar.
Jag själv tycker inte om applemössen. Mitt råd är att du skaffar en micosoft (jag hatar att säga det, men dom gör faktiskt bra tangentbord och möss ) eller logitechmus med bluetooth istället.
Drömmer jag eller finns det ett sånt här bra forum på internet?
Nu till 99Mac's konstigaste fråga(?):
Någon som har och vet hur brett och djupt Apples trådlösa tangentbord (bluetooth) är?
Har en kille som bygger möbler och tänkte specialbygga ett bord åt min nya skönhet!
Gött, då gäller det bara att jag har mätt rätt. Linjalen jag använde var bara 30 cm lång, så jag fick skarva, och det kan ju ha blivit lite fel där. Får göra om det imorgon.