- draags
- Medlem ●
Tänkte bara nyfiket höra vilka nya funktioner i ett os (plattformsoberoende) som har förändrat ert sätt att använda datorn?
För mig förändrades saker när exposé kom, blir helt vilsen när jag sitter på en ny dator och funktionen att dra mus pilen upp i hörnet inte finns.
Nu har jag börjat att använda quicksilver och troligtvis kommer även detta att förändra min syn på att finna saker och öppna program osv.
Kommer då eventuellt spotlight att ge samma behov, vilka saker tycker ni har förändrat sättet att arbeta?
Först hade jag alla skärmhörnen aktiva... Exposé + skärmsläckare, men jag blev vansinnig till slut eftersom jag kom åt hörnen hela tiden. Så nu har jag bara "visa skrivbordet" på nedre högra hörnet + "visa alla fönster" på scrollhjulet. Tycker f-knapparna är bra också.
Jag skaffade internet-abonnemang i augusti -96. 14.4-modem på min Performa 630. Det förändrade mitt datoranvändande över en natt. Bokstavligen.
Jag måste säga:
Exposé
Tabbande fönster i browsern
Quicksilver
Bluetooth samt iSync
Här är några lösrykta saker som fått mig att ändra beteende:
1) Som gammal macanvändare så var det en PC-finess som ändrade mitt beteende: att kommando-tabb-byta mellan program. Jag kommer inte ihåg om det var i System 8 det kom eller om det var senare (är rätt säker på att det fanns tredjepartstillbehör som fixade det före Apple byggde in det).
2) Högerklicka när det kom på allvar på mac.
3) Scrollhjul på musen.
4) Mac OS X (det var en stor beteendeändring att byta från Mac OS till Mac OS X, speciellt om man använt klassiska Mac OS i 10 år) t.ex. fleranvändartänkandet med allting lagrat i en hem-katalog, CLI (command line interface, eller lite förenklat: Terminalen) mm mm.
5) Fliksurfande i webbläsare (som totalt ändrade mitt sätt att surfa faktiskt)
6) Exposé (inte så mycket, men jag har F10 kopplat till klick med scrollhjulet så jag enkelt kan välja mellan öppna fönster i samma program, det är den bästa användningen av Exposé).
7) Quicksilver - detta är rätt nytt för mig ännu, men jag har redan satt det i system, ctrl-mellanslag sitter redan i ryggmärgen.
Vad är Quicksilver för något? känner inte till det.
Quicksilver är en så kallad "launcher", dvs ett program för att enkelt starta andra program eller öppna filer. Men det är samtidigt så mycket mer. Vill du diskutera det vidare så rekommenderar jag den här tråden eller sök på 99mac så hittar du många fler trådar om det.
(Ett allmänt tips om man undrar om något program för mac: Sök på MacUpdate.)
Byta program med kommando och tab.
Internet är verkligen något som har förändrat ens liv och dator utnyttjande.
Tabbar i browsern, verkligen guld
Quicksilver och antagligen spotlight tror jag kommer att förändra ens sätt att använda datorer i större utsträckning, antagligen är det enbart i begynnelsen av vad det kommer att innebära.
Tanken att kunna säga högt vilka papper eller saker man skulle vilja ha tag på från ens ostädade byrålåda och PANG!!! så ligger de uppradade på ens skrivbord - att det nu kommer i datorn är ju helt fantastiskt, om det hade fungerat i ens riktiga liv också så hade man sparat ruggigt med tid.
F9 och F11 har ändrat mitt datoranvänande totalt... och gjort mig mer handikappad när jag väl sitter i windows.
F11 kan du ersätta med Windows+D i Windows-miljö. Funkar exakt likadant (förutom att det inte är någon häftig animation). F9 och F10 saknar däremot motsvarighet...
F11 kan du ersätta med Windows+D i Windows-miljö. Funkar exakt likadant (förutom att det inte är någon häftig animation).
Det fungerar inte lika bra att köra win+d i kombination med dra-och-släpp som det gör med f11 (som jag har i nedre högra hörnet på skärmen) i kombination med dra-och-släpp. Inte för mig iallafall. Det är en av anledningarna till att jag ofta blir lite irriterad när jag ska använda win+d på min jobb-pc, resultatet blir ofta något annat än det jag önskade.
Det fungerar inte lika bra att köra win+d i kombination med dra-och-släpp som det gör med f11 (som jag har i nedre högra hörnet på skärmen) i kombination med dra-och-släpp. Inte för mig iallafall. Det är en av anledningarna till att jag ofta blir lite irriterad när jag ska använda win+d på min jobb-pc, resultatet blir ofta något annat än det jag önskade.
Jag tror att det är bättre om du sorterar det problemet under "Windows stöder inte dra och släpp ordentligt". Det finns problem på fler ställen än så nämligen... Men jag köper att det kanske inte funkar, har inte testat, switcher som jag är...
Jag tror att det är bättre om du sorterar det problemet under "Windows stöder inte dra och släpp ordentligt". Det finns problem på fler ställen än så nämligen...
Haha, sant! Min arbetskollegor skrattar ibland åt mig när jag sitter och svär åt min jobb-pc - oftast har jag då försökt mig på någon halvkomplicerad dra-och-släpp-grej som resulterat i något helt annat än jag egentligen avsåg.
PÅ macen har jag lagt "visa skrivbordet" och "visa alla fönster" i varsitt hörn i skärmens nederkant, och använder dem ofta i kombination när jag drar-och-släpper filer - det fungerar ju mycket bra att gå direkt från en exposéfunktion till en annan. Jag har även kopplat "visa alla fönster" till den högra alt-tangenten för att enkelt kunna hoppa mellan olika fönster mha högerhanden på tangentbordet (man kan ju navigera mellan de olika miniatyrfönstren med piltangenterna och enter). Sehr smidigt!
F11 kan du ersätta med Windows+D i Windows-miljö.
För att gömma fönstrena ja. Och när du vill ha tillbaka dem? :eek:
Det som mest påverkat mitt beteende, förut allt som nämnts ovan, är:
Klipp & klistra.
Att mha ett grafiskt gränssnitt kunna köra mer än ett program åt gången. (Windows och Multifinder)
För att gömma fönstrena ja. Och när du vill ha tillbaka dem? :eek:
Då trycker du Win+D igen???
Det som mest påverkat mitt beteende, förut allt som nämnts ovan, är:
Klipp & klistra.
Att mha ett grafiskt gränssnitt kunna köra mer än ett program åt gången. (Windows och Multifinder)
Då trycker du Win+D igen???
...förutsatt att man inte öppnat något nytt fönster sedan man tryckte win+d första gången - annars glömmer Windows bort vilka fönster du hade öppna före win+d. Det är en av de saker som jag svär över nästan dagligen på jobbet.
saker som ändrade mitt datoranvändande.
GUI - Första atarin hade bara textmenyer.
Musen - vår första atarin hade bara joystick och tangentbord.
Modem - koppla upp sig mot BBSer
Hårddisk - Hade först en atari med bara floppy, sedan köpte brorsan en pc med HD.
Internet - mail, chat, IM osv.
"bredband"
Drag 'n' Drop: Tänk vad man kan göra allt mycket enklare genom att bara dra en text till skrivbordet för att göra ett urklipp, en internetadress för att göra en länk, eller spara en bild. (Riktigt användbart blev det iom Exposé. Nu kan man verkligen använda Drag 'n' Drop fullt ut. I kombination med spring-loaded folders är det oslagbart.)
Sedan har ju trådlöst nätverk inneburit en hel del skillnader i var jag använder datorn, så det passar också in.
Även Bluetooth hör till en sak som påverkat mitt datoranvändande mycket, då det helt plötsligt blev mycket smidigare att lyssna på musik och kolla på film och styra med mobilen. (Vet att det finns IR-kontroller till t.ex. Performa, men hade det inte själv då.)
Internet som sådant innebar ju naturligtvis också en rätt stor förändring i vad jag använde datorn till och också hur mycket. Så det ska nog också vara med här.
Men ska det vara en operativsystemsfunktion så är det drag 'n' drop.