Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur uttalar man Xet i OS X?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Ska man uttala Xet i Mac OS X?
" TIO" eller ska man säga "ÄKKS" (hoppas att ni förstår).
Jag brukar använda mig av "ÄKKS" för att förstärka kopplingen till Unix men jag kanske har fel.

Hur säger ni?

mvh
/Martin

Jobs brukar väl säga ten! så vi kan väl döpa om det till Sn!

Enligt Apple ska man uttala det "tio". Jag säger det med, men alla fattar ju vad man menar om man säger "äx"

EDIT: Kellogs hann före

X (EKKS) säger jag på svenska. Sen beror det vilket språk man talar.

men brukar inte säga Mac OS X över huvudtaget, utan kalla det kort och gott för 'X'et' (EKKSET)

Då jag har dalmål som standardspråk så jag konverterar helt naturligt om alla e till ä.

Men då kan jag fortsätta säga "äkks" med gott samvete, och inte få den där konstiga "vad säger bonnläppen?" näst gång jag snckar med macfolk.

Tack för hjälpen.

mvh
/Martin

Jag säger kort och gott: "OS äkks".

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 17:19

Jag brukar säga "ex", men jag vet att det ska uttalas "tio". Detta hatar jag mig själv för, eftersom jag annars är extremt petig med hur jag uttalar och stavar ord.

• Medlem
  • 2004-11-13 17:27

Jag brukar alltid säga "o ess tio". Om någong säger "ex" brukar jag rätta de.
Rätt ska vara rätt.

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag brukar alltid säga "o ess tio". Om någong säger "ex" brukar jag rätta de.
Rätt ska vara rätt.

rätta dem...

Rätt ska vara rätt.

• Medlem
  • 2004-11-14 11:50
Ursprungligen av mrubenson:

rätta dem...

Rätt ska vara rätt.

Fast det var inte stavningen vi pratade om utan uttalet.

Ursprungligen av 3OPAH:

Fast det var inte stavningen vi pratade om utan uttalet.

besservisser

Men frågan som då dyker upp är:
Varför döper dom då det till X istället för 10?

/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Men frågan som då dyker upp är:
Varför döper dom då det till X istället för 10?

Om jag inte minns historiken helt fel så var MacOS 10 upptaget och inreggat av någon illvillig typ och då kunde inte Apple klampa på och ta det... be mig inte om en källa för det har jag inte men minns att jag läst ett sådant påstående för 3-4 år sedan. Möjligen kan X:et försvinna när vi når version 11.0.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 09:06
Ursprungligen av Olle@mac:

Om jag inte minns historiken helt fel så var MacOS 10 upptaget och inreggat av någon illvillig typ och då kunde inte Apple klampa på och ta det... be mig inte om en källa för det har jag inte men minns att jag läst ett sådant påstående för 3-4 år sedan. Möjligen kan X:et försvinna när vi når version 11.0.

Det fanns ett OS 9 redan när Mac OS 9 kom. Men Apple vann rättegången genom att hävda att 9 i deras fall var versions nummer och inte en del av varumärket i sig. Så enligt apple är Mac OS varumärket, 9 versionen. Vad dom sen menar med Mac OS X är ju en annan sak de kan ju stämma nån för ett namn som OS X kanske!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 17:30

Öppna terminalen och skriv: say 'Mac OS X'

Ursprungligen av Bob:

Funkar fint, men det blir lite knas med nästa version i så fall. say 'Mac OS XI'
Trodde det skulle bli "eleven" men det blev det inte.

/M

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-11-14 04:06
Ursprungligen av Bob:

OT:
Hehe, skrev mitt namn Bosse Jarnhäll. Blev ju riktigt träffande om man gör en tillbaka översättning (ngt fritt): Gäsphelveteschefen...
(Efter det metalliskt engelska uttalet Boss YawnHell)

Jo, jag vet. Men klockan är mycket...

/Bosse

• Medlem
  • Mark
  • 2004-11-13 17:34

När folk snackar om sina ex. tycker jag det är rätt ointressant. När någon nämner Mac OS tio är det en helt annan sak. Den var dålig.

/c

Måste ju fortsätta med att man pratar om *äx*... för hur blir det annart när man når version 11.0 - ska man då säga MacOS 10 version 11,0 - nä tack... "äx" är och förblir en sorts historisk ikon, likt ett varumärke.

Lite kul att den säger "äx" när man skriver 'X' men "ten" när man skriver "Mac OS X"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 18:08

Det uttalas "Mack oooh ess tio".

Jag säger 'Mack Oo Ess Tijeh', eller ibland bara 'tijan'...

Om nu Mac OS X skulle uttalas Mac OS 10 varför skriver Apple Mac OS X 10.4 om Tiger tex.. :eek:
X står för UNIX enligt mig..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 19:04
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Om nu Mac OS X skulle uttalas Mac OS 10 varför skriver Apple Mac OS X 10.4 om Tiger tex.. :eek:
X står för UNIX enligt mig..

Det ska uttalas "Mack o-ess tio, tio punkt fyra" eller "Mack o-ess tio tajger".

Omständigt, men sant.

• Medlem
  • 2004-11-13 19:06

Jag är så renlärig/fånig att jag säger det på engelska - ten! Mac OS Ten tio tre sex blir det då t ex.

Mack O-ess Kryss

De flesta i Sverige säger nog Mac OS [ecks] men det är ingen tvekan om att rätt sätt att säga det är Mac OS [tio], Apple är väldigt tydliga på den på den punkten.

På engelska däremot säger de flesta på samma sätt som Apple, dvs Mac OS [ten].

Ursprungligen av Adrian B:

De flesta i Sverige säger nog Mac OS [ecks] men det är ingen tvekan om att rätt sätt att säga det är Mac OS [tio], Apple är väldigt tydliga på den på den punkten.

På engelska däremot säger de flesta på samma sätt som Apple, dvs Mac OS [ten].

Kan det ha något att göra med att det faktiskt går fortare att säga "x" än att säga "tio". För på engelska går det ju lika lätt att säga "ten" som "x"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 16:57

Skall det inte uttalas med engelskans "Ten"? Varför att det heter MacOS X har varken med att det är MacOS version tio eller att det är "typ" UNIX, utan namnet kommer från Mach TEN.

Ursprungligen av Netzach:

Skall det inte uttalas med engelskans "Ten"? Varför att det heter MacOS X har varken med att det är MacOS version tio eller att det är "typ" UNIX, utan namnet kommer från Mach TEN.

Är det så? Det visste jag faktiskt inte.

Bevaka tråden