Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorkraft+Banbredd=Xkb/sec?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-14 02:38

Har en kanske dum fråga men Frågar iallafall.
Har en lite små trimad iMac Rev.A och för ett par månader sedan skaffade jag mig Telia ADSL 8000(8Mbit) vilket jag trodde skulle bli en fartupplevelse utan dess like men upplever samma tugg i webbläsaren som när jag satt på vanligt modem. I FTP, Hotline eller andra nedladdnings metoder så blir jag omkörd av alla mina vänner och deras splitter nya PCburkar med en 0,5Mbits ADSL!
Har datorkraften nått med min slöa koppling till omvärlden att göra?

tacksam för alla svar och all hjälp!

Jag skulle nog gissa att det är datorn som är flaskhalsen. En iMac Rev.A är ju trots allt en sex år gammal dator och trimmad eller ej så är den ohjälpligt efter.

Ursprungligen av armkreuz:

Har en kanske dum fråga men Frågar iallafall.
Har en lite små trimad iMac Rev.A och för ett par månader sedan skaffade jag mig Telia ADSL 8000(8Mbit) vilket jag trodde skulle bli en fartupplevelse utan dess like men upplever samma tugg i webbläsaren som när jag satt på vanligt modem. I FTP, Hotline eller andra nedladdnings metoder så blir jag omkörd av alla mina vänner och deras splitter nya PCburkar med en 0,5Mbits ADSL!
Har datorkraften nått med min slöa koppling till omvärlden att göra?

tacksam för alla svar och all hjälp!

Så långsamt som du beskriver det ska det inte gå, i normala fall även med en gammal imac G3a så ska det gå fortare med 8Mbit.
Kanske har att göra med en fragmenterad eller överfull hårddisk eller för lite minne? Fel nätverksintällningar eller strul från Telias sida , vilket inte är helt ovanligt.
Vad kör du med för operativsystem?

Har du OS X eller OS 9? Hur mycket RAM har du?

Har du testat med TPTest (http://tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1308) för att mäta hastigheten?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-14 13:34

När man surfar är det definitivt datorn som är flaskhalsen kan jag tro, men när du kör via ftp så borde det inte vara några problem att maxa uppkopplingen.
Har du någon gammal router eller liknande som hänger mellan datorn och uppkopplingen som kan slöa ner?

1
Bevaka tråden