Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på iBook "dasslocket"??

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 11:13

Tänkte låta min gamla iBook "dasslock" få leva lite till som skrivmaskin och surfdator... OS9 har blivit korrupt i vissa delar och jag behöver ändå göra en ominstallation av systemet. Därför tänkte jag på OSX... Någon som har erfarenhet av att installera OSX på den? Fungerar det hyfsat, eller blir man galen på att vänta på att Systeminställningsrutan ska dyka upp?

/tacksam för snabbt svar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-14 15:53
Ursprungligen av mirydh:

Tänkte låta min gamla iBook "dasslock" få leva lite till som skrivmaskin och surfdator... OS9 har blivit korrupt i vissa delar och jag behöver ändå göra en ominstallation av systemet. Därför tänkte jag på OSX... Någon som har erfarenhet av att installera OSX på den? Fungerar det hyfsat, eller blir man galen på att vänta på att Systeminställningsrutan ska dyka upp?

/tacksam för snabbt svar.

Jag kör OSX på min vackra oranga iBook och det fungerar alldeles utmärkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 16:20
Ursprungligen av Eva:

Jag kör OSX på min vackra oranga iBook och det fungerar alldeles utmärkt

Kul att höra... Du upplever alltså inte att det är segt som sirap, som jag är lite rädd för?

Sen är hastigheten proportionell mot RAM-mängden, och 512 MB är den nedre smärtgränsen.
Att öka antalet vnodes speedar upp en del.
Och ju senare version av OS X desto smidigare går det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 16:35
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Sen är hastigheten proportionell mot RAM-mängden, och 512 MB är den nedre smärtgränsen.
Att öka antalet vnodes speedar upp en del.
Och ju senare version av OS X desto smidigare går det.

Panther, det är den jag har tänkt installera.

Ursprungligen av mirydh:

Panther, det är den jag har tänkt installera.

Suveränt, det är ju den senaste, så snabbare än så går det inte. (Inte föränn tigern kommer iaf)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 17:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Sen är hastigheten proportionell mot RAM-mängden, och 512 MB är den nedre smärtgränsen.
Att öka antalet vnodes speedar upp en del.
Och ju senare version av OS X desto smidigare går det.

Installerat minne på min gamla iBook är 160MB.

Klockfrekvensen 300 MHz.

OS: 9.1 sv.

Ursprungligen av mirydh:

Installerat minne på min gamla iBook är 160MB.

Klockfrekvensen 300 MHz.

Okej, klockfrekvensen är det inget fel på, den räcker till mycket.
160 MB minne går att installera på, men har du flera program öppna samtidigt får du se badbollen rätt ofta.

Kolla bara så att du har rätt Firmware innan du påbörjar en installation på din iBook
Det ska vara Firmware update 4.1.7

Det ser du i "Om den här datorn"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 16:18
Ursprungligen av Pocahontas:

Kolla bara så att du har rätt Firmware innan du påbörjar en installation på din iBook
Det ska vara Firmware update 4.1.7

Det ser du i "Om den här datorn"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

OK: tack för tipset... Ska kolla. Men vad händer annars?!

Ursprungligen av mirydh:

OK: tack för tipset... Ska kolla. Men vad händer annars?!

Det blir riktigt besvärligt har jag läst om på andra trådar. Tvärstopp.
Så kolla och och ladda ner om så är nödvändigt och följ instruktionerna

Jag hittar inte firmware info under den här datorn finns det ngt annat sätt att se det??

Ursprungligen av Kellogs:

Jag hittar inte firmware info under den här datorn finns det ngt annat sätt att se det??

Systeminformation/System Profiler. Finns antingen i Program -> Verktygsprogram eller som "Mer info" i "Om den här datorn".

I OS 9 finns det väl direkt i apple-menyn tror jag.

det ända jag kan se som verkar vara samma är boot-rom $0004.17f4 står det iaf

Ursprungligen av Kellogs:

det ända jag kan se som verkar vara samma är boot-rom $0004.17f4 står det iaf

javisst ja, det är så det heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 18:11
Ursprungligen av Kellogs:

det ända jag kan se som verkar vara samma är boot-rom $0004.17f4 står det iaf

Enklast är att ladda ner firmware update. Om du får upp en skylt som säger att du har 4.1.7 redan, så vet du med säkerhet.
Så gjorde jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 18:36

Okay....

Nu när jag ska försöka installera OSX Panther, startar på skivan 1, så kommer bara det grå osx-äpplet fram och skivan snurrar och snurrar... Tio minuter nu...

Den läser och läser. Det kan ju tänkas att det tar tid, men.

Är det fel på min skiva/cd-spelare eller tar det bara vansinnigt lång tid?!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 18:49
Ursprungligen av mirydh:

Tio minuter nu...
Den läser och läser. Det kan ju tänkas att det tar tid, men.

Sakta går det att köra från CD…

Citat:

Är det fel på min skiva/cd-spelare eller tar det bara vansinnigt lång tid?!

Läser den på i "jämn hastighet" så är det säkert inget fel på skivan, men åker den upp och ner i hastighet och håller på så kan det vara lite skit på linsen (om skivan ser bra ut). Sådant tar man bort jävligt (ursäkta franskan) försiktigt…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 18:56
Ursprungligen av Pär:

Sakta går det att köra från CD…

Läser den på i "jämn hastighet" så är det säkert inget fel på skivan, men åker den upp och ner i hastighet och håller på så kan det vara lite skit på linsen (om skivan ser bra ut). Sådant tar man bort jävligt (ursäkta franskan) försiktigt…

Tja, den läser ganska hackigt... iofs som den brukar, men det känns inte riktigt friskt. Nu har den gått i 15 minuter och nu verkar den ha slutat läsa t.o.m. Startup-skärmen (med den snurrande symbolen i form av små streck) visas men den läser ej längre.

Skivan jag använder ser fin ut. Men, men.

Troligen fel på min skiva kanske --- eller smuts?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 19:10
Ursprungligen av Pär:

kan det vara lite skit på linsen (om skivan ser bra ut). Sådant tar man bort jävligt (ursäkta franskan) försiktigt…

Och hur gör man en sådan rengöring?
Liten tops med t-röd?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 19:40
Ursprungligen av mirydh:

Och hur gör man en sådan rengöring?
Liten tops med t-röd?

Tops utan T-röd…
(isopropylalkohol är väl det enda jag skulle våga mig på, och detta först efter att ha provat med bara tops. Reagerar plasten i linsen så är det kokt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 20:12

Jag tror att ett problem var att jag inte hade frigjort 2,1 GB på hd:n.
När jag gjort det gick det bättre. Installation pågår nu ... håller tummarna.

Lite senare....
SUCK! Nu har jag hållit på i nästan en timme... installationen hade kommit en bra bit
på väg då det händer:

"ett fel inträffade när programvaran skulle installeras. Försök installer igen".
Tack.

Senast redigerat 2004-11-14 20:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 22:17

Tråkigt nog så hänger sig installationen efter en behaglig tid av cirka 30 minuter.
Har nu provat ett flertal gånger.

Ursprungligen av mirydh:

Tråkigt nog så hänger sig installationen efter en behaglig tid av cirka 30 minuter.
Har nu provat ett flertal gånger.

Har du försökt med en anpassad installation? Utan onödiga språk som tar mycket hårddiskplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 22:25
Ursprungligen av Errol Garner:

Har du försökt med en anpassad installation? Utan onödiga språk som tar mycket hårddiskplats.

Ja, jag har tagit bort rätt mycket. Språk, printerdrivrutiner, vissa program.

Har testat att installera cirka 5 gånger, ibland hittar den inte installationsskivan, ibland har jag tur och kommer cirka 30-40 minuter in i installationen.

Nu tror jag att det antingen är fel på skivan eller på cd-läsarens lins.

Jag gjorde en formattering av skivan med disk utility (skrev över med nollor) först.

Ursprungligen av mirydh:

Ja, jag har tagit bort rätt mycket. Språk, printerdrivrutiner, vissa program.

Har testat att installera cirka 5 gånger, ibland hittar den inte installationsskivan, ibland har jag tur och kommer cirka 30-40 minuter in i installationen.

Nu tror jag att det antingen är fel på skivan eller på cd-läsarens lins.

Jag gjorde en formattering av skivan med disk utility (skrev över med nollor) först.

Känner igen problemet , hade samma fel på min Orange iBook 300 den bara vägrade ta emot OS X
Provade både Jaguar & Panther, slutade med att en kompis med trasig Lombard tog över den för 1500 spänn. Har installerat det på min nuvarande blå 366 SE helt utan problem. Om du får fart på det kan du installera shadowkiller å den. och kanske tjäna lite på hastigheten på grafiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 22:47
Ursprungligen av Per Selander:

Känner igen problemet , hade samma fel på min Orange iBook 300 den bara vägrade ta emot OS X
Provade både Jaguar & Panther, slutade med att en kompis med trasig Lombard tog över den för 1500 spänn. Har installerat det på min nuvarande blå 366 SE helt utan problem. Om du får fart på det kan du installera shadowkiller å den. och kanske tjäna lite på hastigheten på grafiken

Tack för tipset om shadowkiller.

I tråden här ovan var det någon som lyckats framgångsrikt med OSX, så jag är inte utan hopp ännu. Men det kunde gått smidigare förstås. Hittills har jag kammat noll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 00:08

Lutar att det är nåt fel på cd-läsaren nu, har försökt med två olika install-skivor (Panther disc I).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 10:55

Nu är OS9 tillbaka i gamla iBooken... Snyft! Men i valet mellan en död burk och en med OS9 var det lätt.

  • Medlem
  • 2004-11-14 17:52
Ursprungligen av mirydh:

Tänkte låta min gamla iBook "dasslock" få leva lite till som skrivmaskin och surfdator... OS9 har blivit korrupt i vissa delar och jag behöver ändå göra en ominstallation av systemet. Därför tänkte jag på OSX... Någon som har erfarenhet av att installera OSX på den? Fungerar det hyfsat, eller blir man galen på att vänta på att Systeminställningsrutan ska dyka upp?

/tacksam för snabbt svar.

Hej. Jag har precis sålt min gamla ibook 366Mhz 192mb. Den gick ju hyfsat snabbt. vissa grejer kan ta ett tag att komma igång etc. Men att köra os 9 var inget alternativ för mig!

Bevaka tråden