Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om 867an

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hämtade ut min nya 867a idag. När jag hade packat upp lådan fick jag några nya erfarenheter. Dels var datorn mycket snyggare är min gamla beiga G3a. Dels verkar de som förr i tiden skrev så bra handböcker blivit sparkade. Jag hittade bl.a. ingen Mac OS X version alls i paketet vilket gjorde mig mycket förbryllad. I handboken stod det att datorerna levereras med både 9an och MacOS X. En liten lapp beskrev luddigt att man skulle få 10.1 om man gick tillväga på ett visst sätt. Lite andra frågetecken också. Jag vill partitionera hårddisken innan jag installerar system och program men med datorn fick jag bara "återskapa hårddisk"-skivor (som formaterar först) och en 9.2-skiva. Det innebär att jag kan partitionera, sen installera 9.2, men hur får jag de andra programmen som finns på återskapa-skivorna? Ett tredje frågetecken är den s.k. optiska enheten, d.v.s DVD-R/CD-RWn. Jag trodde alltid att de hade en s-video ut. Varför har inte jag nån sån? Har någon ytterligare upplysningar?

Programmen brukar ligga på Installera-skivan, men måste installeras. För iMovie brukar det normalt följa med en separat skiva. Går inte det, kolla in din Återskapa-skiva och se om det inte finns mappar där programmen ligger (som kan installeras separat). Att Mac OS X-CD:n saknas är märkligt och kan bero på den mänskliga faktorn. Kontakta Apple och förklara att du köpt en 867:a med Mac OS X, men att du saknar skivan. De lär då skicka ut en direkt.

Apple har av någon anledning valt att inte installera S-Video i G4 :orna. De tycker väl att man ska köra digitalt, men det går att köpa adaptrar (ex. iTview) som ger S-Video-port.

jag tror inte att Mac OS X skivan ska ligga med ännu. Du ska ju däremot kunna få en gratis från Apple.

Är det någon som köpt en Mac som fått med en MacOS X skiva i kartongen ?

Enligt Apple är nuvarande version av Mac OS X inte kompatibel med de nya G4 :orna, och medföljer inte vid köp. Om man fyller i och skickar in kupongen, får man en MacOS X som fungerar, så fort den är klar. Blir väl 10.1 då, kan man tro. Att det står i manualen att MacOS X medföljer är alltså en miss från Apple.

• Medlem
  • Borås
  • 2001-09-19 09:14

Jag har fått med OS X på separat skiva till en iMac av senaste modell. Den är ju kompatibel med 10.0.3 som det var.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-19 10:10

Köpte en 733´a och där var allt som det skulle, OS 9.2 samt X. Både Återskapa och Installera, så vitt minnet håller (mao jag kan ha fel, OS X installerades men om det finns separat vet jag ej).

Har även köpt en iMac till chefen på jobbet där OS X installerades med återskapa skivorna.

Definitivt inget krångel med att beställa skivor separat.

Visst, MacOS X installeras på iMac, men inte på G4. Jag har fått mail från Apple om detta. Kolla under Startskiva. Om MacOS X är installerat ska det finnas två systemmappar, en MacOS 9 och en MacOS X.

Min Ibook kom med 9.1 och MacOS X. Har kollat lite på OS X-miljön. Känns seg och eftersom många program inte är anpassade för MacOS X kör jag 9.1, åtminstone tills 10.1 kommer på svenska (när nu det blir?).

Vet någon om det finns ett bra gratis virus-program till Mac? Till PC finns det ju en uppsjö.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-19 17:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Visst, MacOS X installeras på iMac, men inte på G4. Jag har fått mail från Apple om detta.

Märkligt att jag har OS X om Apple påstår att jag inte ska ha det, gäller det kanske svensk version? Jag kör engelskt OS. Men du har säkert rätt. Undantaget som bekräftar reglen?
(jag har en quicksilver g4´a, 733 med från början närvarande OS X)

[ 19-09-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

1
Bevaka tråden