Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disken rasslar...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag startar upp min G4/350 hemma så står disken och rasslar som en kulspruta i typ 2 minuter när skrivbordet kommit fram. Vet någon vad den gör och hur man kan få bort detta? Min iBook på jobbet gör inte så här.

Ska tillägga att jag har 576 mb RAM och disken är en 15 GB som har 3-4 GB ledigt utrymme.

Hej Mårten

Tittat i TOP vilken process som verkar ta mest kraft ?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-12-19 13:00

Tips 1:
Prova detta i Terminalen:

sudo fs_usage

Citat:

quote:
fs_usage shows you all reads and writes to your file system. It was really useful when I was trying to figure out why my HD would never stay spinned down. You have to run it as root.

Hr du inte aktiverat root, kan du göra det så här (i Terminalen):

sudo passwd root

Tips 2:
Kolla också om inte Sherlock indexerar disken. Du kan välja vilka språk som ska indexeras i någon inställning i Sherlock.
Själv har jag kryssat bort alla altrernativ, eftersom jag aldrig söker på dokumentinnehåll, endast filnamn.

/M

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-12-19 14:18

Tips 3
Starta inte om datorn, låt den gå i vila istället.
Läste någonstans att alt-eject (F12) ser till att datorn går i "djupsömn", dvs fläktar och allt.
Kan ej verifiera detta då jag har en PowerBook, som alltid slocknar helt i viloläge.
Startar upp på ca en sekund... !

Jo, jag vet att man inte ska stänga av datorn utan helst ska låta den stå på. Hade inte datorn väsnats så dant så hade jag låtit den gå ner i vila. Jag ska testa det där tipset om att hålla ner tangenterna för att få den att gå i djup sömn, det trodde jag inte gick på denna datormodell.

Terminalen är svårt att hinna få igång och skriva top då datorn är så upptagen att göra det här i bakgrunden så man får snällt vänta tills den är färdig innan man startar nåt program. Jag kan visserligen köra via ssh från en annan dator kolla.
Ska kolla det när jag kommer hem

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-12-19 18:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
...Jag ska testa det där tipset om att hålla ner tangenterna för att få den att gå i djup sömn, det trodde jag inte gick på denna datormodell.

Terminalen är svårt att hinna få igång och skriva top då datorn är så upptagen att göra det här i bakgrunden så man får snällt vänta tills den är färdig innan man startar nåt program...

Jag reserverar mig för om det går att helt få tyst på den modellen i viloläge... Prova sök på google om du hittar tips om det.
Vad gäller Terminalen kanske det går att lösa om du lägger den till de objekt som startas vid inloggning? (Systeminställningar -> LogIn)

/M

• Avstängd
  • International user
  • 2002-12-19 20:46

Jag upplever samma problem som Mårten, och drog igång Terminalen, skrev Top, och fick upp en lång lista på prylar som höll på, sedan näre disken tystnade och alla processer lugnat ned sig så var det en process som såg ut så här:

0 idle_threa 94.9% 2:25.08

94.9% på cpu, fast jag inte gjorde nått.... Konstigt, någon som vet vad som står på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 20:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

94.9% på cpu, fast jag inte gjorde nått.... Konstigt, någon som vet vad som står på?

läs vad det står.... idle

• Avstängd
  • International user
  • 2002-12-19 23:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

läs vad det står.... idle

hrmprpfpfpmmmm.... Damn, vad jag känner mig ointelligent nu...... <visslar går bakom en knut och hoppar jämfota>

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-19 12:54

Dags att återuppliva en ålderstigen tråd...

Jag har en massa rassel i hårddisken på min iBook (G4-800,OSX.3.9) mest hela tiden. När jag sitter och surfar kan den plötslig bestämma sig för att rassla och badbolla i typ fem minuter. Aktivitetshateraren går inte att få upp under denna tiden efter som datorn har så mycket för sig.

Hade dettta hänt på PCn (vilket det gör då och då) så hade jag defragmenterat disken (vilket ofta hade hjälpt).

Vad göra? Jag har provat följende:
* Reparera rättigheter
* Zappa pram (http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73726)
* fsck -f
* alla städscript i TinkerTools

Finns det mer att prova?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 11:25
Ursprungligen av axpax:

Dags att återuppliva en ålderstigen tråd...

Jag har en massa rassel i hårddisken på min iBook (G4-800,OSX.3.9) mest hela tiden. När jag sitter och surfar kan den plötslig bestämma sig för att rassla och badbolla i typ fem minuter. Aktivitetshateraren går inte att få upp under denna tiden efter som datorn har så mycket för sig.

Hade dettta hänt på PCn (vilket det gör då och då) så hade jag defragmenterat disken (vilket ofta hade hjälpt).

Vad göra? Jag har provat följende:
* Reparera rättigheter
* Zappa pram (http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73726)
* fsck -f
* alla städscript i TinkerTools

Finns det mer att prova?

Hur mycket minne har du? För lite ram-minne brukar leda till att disken får jobba hårt och diverse badbollar. Några processer som suger kraft? Har du kollat i terminalen med top -u?

Ger disken ifrån sig några missljud? Hårddisken i min powerbook började låta lite konstigt och fick ibland spel och bara stod och tuggade i flera minuter. Efter ett tag kraschade den totalt. Om du har riktigt otur kan det vara symptom på att hårddisken är på väg att lägga av.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-22 14:00

jag har gott om minne och inga processer tar heller tid. Idag tog det mer än 20 minuter att kopiera 150Mb från en katalog till en annan...

Jag tror att det är som du säger, disken är på väg att trilla sönder. Symptomen är precis de du hade. Jag ska skaffa en bra backupdisk i veckan och sedan ge mig på att byta disken.

1
Bevaka tråden