Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värre än kill? Murder?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med textedit som inte går att stänga av, inte går att tvångsavsluta vare sig från dockan eller tvångsavslutamenyn och som inte heller går att döda i terminalen medelst sudo kill -9 [id]...

Så min fråga är: vad finns i UNIX som är grövre änn kill? Murder?

Låter underligt att inte Textedit går att döda.

Gör det någon skillnad om du skriver:

sudo /bin/kill -9 [pid]

eller
sudo kill -KILL [pid]

Vad jag vet finns inte något annat utan det är något som inte fungerar riktigt som det är tänkt.

Nope... Kan tillägga att jag inte ens kan logga ut...

**** utdrag ur terminalen ***

[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% sudo /bin/kill -9 591
Password:
[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% sudo kill -KILL 591
[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% top

Processes: 61 total, 2 running, 1 stuck, 58 sleeping... 142 threads 23:48:4
Load Avg: 0.79, 0.65, 0.55 CPU usage: 19.4% user, 22.6% sys, 58.1% id
SharedLibs: num = 92, resident = 17.6M code, 2.00M data, 5.35M LinkEdit
MemRegions: num = 10748, resident = 251M + 5.05M private, 124M shared
PhysMem: 58.7M wired, 243M active, 170M inactive, 472M used, 40.2M free
VM: 2.90G + 52.8M 21606(0) pageins, 76958(0) pageouts

591 TextEdit 0.0% 0:02.22 1 76 109 0K 4.83M 408K 52.8M

Någon som har koll får gärna hoppa in i tråden närsomhelst.

Som jag har förstått det så går det inte att döda en process som har blivit en "zombie" annat än att döda den processens styrande process, "parent/PPID" eller genom att starta om hela systemet.

Någon som kan lite mer än grundskoleunix kanske kan hjälpa till?

"Zombie" - skönt uttryck! Dock är ju inte resultatet lika skönt...

  • Medlem
  • 2003-03-13 00:40

Varför startar du inte bara om burken?
Är det din uptime du tänker på??

F n är inte min uptime att tänka på. Dock känns det B att starta om, dessutom måste jag ju göra en hard restart med powerknappen intryckt i fem sekunder eftersom jag inte kan loggas ut och det känns ju också otrevligt...

  • Medlem
  • 2003-03-13 01:01

Aha. Jo det känns alltid lite kymigt.

Funkar inte

sudo shutdown now

heller?

Bra fråga - känner mig nästan manad att testa av ren nyfikenhet... Fast jag löser ju hellre problemet

Har du provat att logga ut?
Annars är det väl bara att starta om så löser du problemet...
Sånt händer ibland.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Nope... Kan tillägga att jag inte ens kan logga ut...

**** utdrag ur terminalen ***

[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% sudo /bin/kill -9 591
Password:
[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% sudo kill -KILL 591
[Victor-och-Carolines-dator:~] victor% top

Processes: 61 total, 2 running, 1 stuck, 58 sleeping... 142 threads 23:48:4
Load Avg: 0.79, 0.65, 0.55 CPU usage: 19.4% user, 22.6% sys, 58.1% id
SharedLibs: num = 92, resident = 17.6M code, 2.00M data, 5.35M LinkEdit
MemRegions: num = 10748, resident = 251M + 5.05M private, 124M shared
PhysMem: 58.7M wired, 243M active, 170M inactive, 472M used, 40.2M free
VM: 2.90G + 52.8M 21606(0) pageins, 76958(0) pageouts

591 TextEdit 0.0% 0:02.22 1 76 109 0K 4.83M 408K 52.8M

Kill -9 -1 (eller kill -KILL -1, det är samma sak). Dödar _alla_ dina processer snabbt och effektivt och slänger ut dig till inloggningsfönstret. Dock händer det ibland att inloggningsfönstret skjuter sig i foten, och då får man antingen tvångsstarta om eller ssh:a in för att skicka en kill -HUP till inloggningsfönstret, beroende på vilken nivå av nördighet man håller...

Matthias -> utloggning funkade som sagt inte, därmed skulle inte heller omstart eller nedstängning fungera eftersom de först kör en logout..

Samuel -> Ja det var ju ett grymt bra tips

"Utkastad till terminalen"... hmmm.... Vad som skedde var att klockvisaren dök upp på skärmen, den som ser ut som macromedias logga, började snurra och gjorde så tills skärmen gick i vila. Tio minuter senare tröttnade jag och gjorde en fysisk hard restart.

Men frågan kvarstår: vad skall man göra om något liknande händer? Om inte kill fungerar? Kan UNIX krascha? Kanske inte eftersom resten av datorn förutom utloggning fungerade bra, men ändå...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Matthias -> utloggning funkade som sagt inte, därmed skulle inte heller omstart eller nedstängning fungera eftersom de först kör en logout..

Samuel -> Ja det var ju ett grymt bra tips

"Utkastad till terminalen"... hmmm.... Vad som skedde var att klockvisaren dök upp på skärmen, den som ser ut som macromedias logga, började snurra och gjorde så tills skärmen gick i vila. Tio minuter senare tröttnade jag och gjorde en fysisk hard restart.

Men frågan kvarstår: vad skall man göra om något liknande händer? Om inte kill fungerar? Kan UNIX krascha? Kanske inte eftersom resten av datorn förutom utloggning fungerade bra, men ändå...

Det är just det med den snurrande klockvisaren som jag också brukar råka ut för. Jag tror att det bör fungera genom att skicka en kill -HUP till loginwindow, eftersom problemet verkar vara att den processen kraschar och behöver startas om. I 10.1 dök aldrig det problemet upp, men i Jaguar tycker jag att man råkar ut för det titt som tätt. Men som jag sa blir du _inte_ utkastad till terminalen, utan till inloggningsrutan.

Unix kan definitivt krascha. Får du en krasch dyker en ruta med samma symbol som strömknappen och en text som talar om hur man gör för att starta om datorn. Så länge inte den dykt upp har OS X inte kraschat. Däremot händer det då och då att saker i userspace kraschar, men det är en annan femma.

Jag menade "utkastad till inloggningsrutan" och det var detta jag inte blev - X bara frös med klockvisaren... Men så länge inte X har kraschat tycker man att det borde gå, på något sätt, att döda en process, vilken som...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 15:30

Tyvärr finns det möjligheter även i UNIX för processer att hamna ett läge där de inte går att döda ens med kill -9. Det är om processen är blockerad och väntar i en drivrutin. Beroende på vilken intern prioritet den har kan signaler ignoreras (inklusive kill).

Felet är oftast att drivrutinen är dåligt skriven och inte hanterar I/O-timeout på ett bra sätt.

Jag vet inte om det gäller OS X också, men det borde det göra.

Med tex ps -axj kan man se processerna och vem som startat dem -parent pid, ppid. De flesta gui app har WindowServer som ppid, så man kan ju alltid prova kill eller HUP på den processen först. WindowServer har själv ppid 1.

Men jag antar att effekten är ungefär desamma, allt skiter sig...

"killall -9 textedit"
kanske?
så skulle jag ha skrivit i linux iaf, har bara haft os x i ett par dagar och har inte haft några problem än

1
Bevaka tråden