Tja, vad är beundransvärt?
Att importera och marknadsföra en produkt är en prestation, ett hårt jobb speciellt på säljsidan. Mina spekulationer i om man kan importera lite själv var inte någon spekulation om att konkurrera med JoS. Även om jag kunde köpa samma spelare till samma pris så har jag inte distribution, affärsrelationer, hela den baletten. Nej, men det man möjligen kanske skulle kunna göra är att göra "sin egen" på mer intern nivå, som inom ett Internetforum som detta. Att sälja över hela landet, göra sitt märke känt och sånt, det är hårt jobb som kräver branschkunskap. På den punkten är JoS framgång beundransvärd.
Det jag inte riktigt gillar är att märket "JoS" gränsar till falsk marknadsföring genom att mycket tydligt antyda att produkten är svensk. Jag har ibland tyckt att det var häftigt att någon lyckats ta fram en svensk mp3-spelare som konkurrerar med de asiatiska, antagit att den åtminstone är utvecklad och designad i Sverige, och det var så klart meningen att jag skulle tro. Det känns lite fult, som att sälja konfektion som skräddarsytt.
Skämtet med låten ser jag som en ploj, inget att bli speciellt upprörd över. Låten kanske kan ses som en pastisch på Melodifestival-låtar, och som sådan är den ganska välgjord.