Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foto-Album program för OsX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada Mac proffs!

Nyligen ny från PC där jag hade total kontroll över mina bildbibliotek och allt var frid och fröjd..:) (nästan)

Upptäcker att jag behöver lite hjälp när jag vill få lite ordning på mina kort (ca 30 000!)

-I windows fanns ju slideshow direkt i filhanteraren för både jpeg och tiff...finns det ngt enkelt sätt att lösa det i Mac utan att köpa extra program?

-iPhoto (senaste) kopierar ju in alla kort in till librarary...detta är ju tokigt! Kan ju inte kopiera in alla kort från externa hårdiskar till min bärbara PB...??? Finns det något sätt att kringgå denna duplicering...kan man enbart länka till korten?

-Jag har C1 och Photoshop CS men vill gärna kunna bläddra i kort på ett enkelt sätt...vilka små eller gratis program kan ni rekomendera för bläddring för inte dra igång CS osv...?

-I windows hade jag ett smidigt plugin för att högerklicka och göra bilden till en miniatyr för att smidigt maila småbilder...kan det finnas något liknande för finder?

Kan någon beskriva hur dem hanterar sitt fotoflöde i Mac OsX så att jag kan snappa upp lite smidiga lösningar i nya systemet...måste säga att jag saknar windiws en aning...hade tom ett litet program som gjorde att jag kunde se alla Canon RAW filer direkt i filhanteraren...underbart enkelt att sortera och ordna utan att behöva öppna alla möjliga specialprogram...:)

Tackar för all input och förslag, mvh - Dominique

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 00:07

Här är några du kan titta på:

iView MediaPro
QPict
WebPics
ViewIt
GraphicConverter

Köp en STOR extern hårddisk från LaCie med Firewire 800-gränssnitt och lägg alla bilder på den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 10:25

Har använt iView Media Pro i flera år nu... Mycket bra och lättanvänt program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 11:06
Ursprungligen av mirydh:

Har använt iView Media Pro i flera år nu... Mycket bra och lättanvänt program.

Instämmer med föregående talare - ett av de bästa programmen någonsin i min mening

http://www.iview-multimedia.com/

Om man investerar i denna mjukvara fungerar samma licens i både Mac och Windows?

Najs...

Licensing and Platform
When you purchase iView software your license is platform independent. You may deploy your software (iView MediaPro or iView Media) on which ever platform you choose. Review our Licensing Policy above which clarifies how many machines you can install the software onto.

When purchasing we ask which platform you (principally) use to help us make future development decisions.

***
Kalaset kostar 50 dollar, vilket med snabb huvudräkning skulle kunna hamna runt 350 spänn, vilket jag nog skulle kategorisera som prisvärt.

Nu till min fråga:

Jag har mina gamla MacFormat cd-skivor från 1995 och framåt. Det finns en del bilder på dessa skivor och jag undrar om denna mjukvara hanterar tiff-formatet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 10:02
Ursprungligen av Eclipse:

Najs...

Licensing and Platform
When you purchase iView software your license is platform independent. You may deploy your software (iView MediaPro or iView Media) on which ever platform you choose. Review our Licensing Policy above which clarifies how many machines you can install the software onto.

When purchasing we ask which platform you (principally) use to help us make future development decisions.

***
Kalaset kostar 50 dollar, vilket med snabb huvudräkning skulle kunna hamna runt 350 spänn, vilket jag nog skulle kategorisera som prisvärt.

Nu till min fråga:

Jag har mina gamla MacFormat cd-skivor från 1995 och framåt. Det finns en del bilder på dessa skivor och jag undrar om denna mjukvara hanterar tiff-formatet?

iViewMedia Pro hanterar de allra flesta mediaformaten (ljud. bild och video), däribland TIFF.

Gött mos!

***
För dig som postade första posten har jag två alternativ att erbjuda dig.

1. Picasa. Gratis mjukvara från Google att hantera bilder med.
http://www.picasa.com/content/download.php

Det är framtaget för folk med digitalkamera... så det kanske kan vara något??

2. Adobe Photoshop Album 2.0
Inget från Adobe är gratis, men prisvärt kan man kanske säga.
Även Photoshop Album är framtaget för personer med digitalkamera i fokus!

PS Album verkar fungera smärtfritt men efter en tid slutar funktioner att fungera, eller fungerar felaktigt och då är det dax att uppgradera i serienummer. Men har alltså inte X antal dagar på sig utan snarare X antal gånger att göra bildspel.

1
Bevaka tråden