Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel rättigheter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare som sagt är jag rätt ny i OSX men har varit gannska gammal i solaris världen. Men när jag är inne i X11 vill jag ändra $PATH så försöker jag ändra inloggad som administratör efter följande $vi /etc/profile men då får jag bara svaret att jag inte har rätt behörighet. Försökt att su men det blir fel lösen hur jag än vrider och vänder (har alldrig skrivit in något root lösen heller förutom under installationen) min administratör som är användare marcus är medlem i wheel om det har någon betydelse. Har jag missat något under installationen eller är jag helt ute och cyklar. Eller fins det något annat tillväga gångsätt att ändra $PATH globalt. Då jag inte lyckades med det så skapade jag filen .profile i hemkatalogen men den verkar alldrig bli inläst. Några förslag? Tack på förhand Marcus

sudo vi /etc/profile
fungerar alldeles utmärkt för mig. Lösenordet är det samma som du använder då du loggar in. root lösenordet kan du aktivera i terminalen eller i "NetInfo-hanterare" under "Behörighet"

Rootkontot är inaktiverat från start och därför funkar inte su eller att logga in som root. Däremot ska sudo funka.

Tack så hemskt mycket det är en hel del omställningar från solaris. Inte så stora men ändå det blir mycket att tänka om och acceptera att det inte är en terminal baserad os längre. Jag har följt några trådar och sett folk som klagar på dom som inte använder osx som osx utan vill att det skall vara något annat (mest win då men ... ) så är inte fallet här men i början är det ju skönast om man kan ta det lite efetrsom för jag vill lära mig osx som det är tänkt. Och man är lite insnöad under gammla vanor. Har gort en lite ovanligare switch men blir mer och mer possitivt överaskad.

Ursprungligen av makke_the_muss:

... att det inte är en terminal baserad os längre.

Inte? Tänker du på något särskilt?

Visst e de terminalbaserat missförstå mig rätt. Men inte lika markant som solarisen out of the box. Bara att root kontot är spärrat efter grund install och X med användare aktiverat. Som är tvärsom vad man är van vid om man kommer från sun eller linux värden. Men det kommer sakta men säkert.

Då förstår jag vad du menar, och egentligen var det ganska självklart. Ur användarens perspektiv är det inte på något sätt uppbyggt på terminalen. Jag tänkte ur rent tekniskt perspektiv...

1
Bevaka tråden