- Le
- Medlem ●
- Mjölby
Efter att ha lobbat/jobbat in ett Mac-alternativ i kommunens hemPC-erbjudande, iMac 20'' med BT-tillbehören var det idag visning på kommunhuset. Apple hade egen representant med att supporta Nicators PC-gäng. Bra tänkt.
Vad visade man då? Jo en iMac 17'' med 256 MB RAM och inga BT-grejor! Med iPhoto igång orkade maskinen knappt köra igång Word, mest badbollar i snöyran. Att den unga Applekillen ifråga flera gånger påpekade den fräcka designen hjälpte inte upp den pinsamma situationen. Jag bad honom göra något, t ex ställa in maximala processorprestanda och avsluta importen till iPhoto åtminstone.
Har Apple ambitionen att ta marknadsandelar måste man väl satsa lite mer när tillfälle erbjuds. Nonchalans är bara förnamnet.
Och hur får man tag på en mailadress till någon ansvarig på Apples marknadsföringsavdelning? Att bara hänvisas från den ena sidan på nätet till den andra duger inte. Apple Sverige ska få skämmas ordentligt och offentligt. Själv är jag rejält förbannad. Oscar B - hör av dig!!
Vore kanske på plats att samtliga här på detta forum nu går samman och skriver ett öppet brev till Apple Sverige.
Trådarna här på forumet vittnar om Apples nonchalans vad det gäller produkters kvalitet och fortsatt höga prissättning. Se exv tråden om nya TFT skärmen. En sekunda vara för 23 tusen kronor.
Hur många bett i det sura Applet skall behövas för att en reaktion kommer tillstånd?
Vanligen förekommande omdömmen på detta forum är PC-skit.
Numera är Mac skit förenat med nonchalans det rätta begreppet
mvh
Efter att ha lobbat/jobbat in ett Mac-alternativ i kommunens hemPC-erbjudande, iMac 20'' med BT-tillbehören var det idag visning på kommunhuset. Apple hade egen representant med att supporta Nicators PC-gäng. Bra tänkt.
Vad visade man då? Jo en iMac 17'' med 256 MB RAM och inga BT-grejor! Med iPhoto igång orkade maskinen knappt köra igång Word, mest badbollar i snöyran. Att den unga Applekillen ifråga flera gånger påpekade den fräcka designen hjälpte inte upp den pinsamma situationen. Jag bad honom göra något, t ex ställa in maximala processorprestanda och avsluta importen till iPhoto åtminstone.
Har Apple ambitionen att ta marknadsandelar måste man väl satsa lite mer när tillfälle erbjuds. Nonchalans är bara förnamnet.
Han kanske ville få PC-snubbarna att känna igen sig...
Jag förstod det.
Samtidigt så efterlyser jag en reaktion från Apple och Oscar.
Apple börjar bli ett stort dyrt skämt.
mvh
Då har du inte haft med olika PC levrantörer att göra om du kallar apple både dyrt och ett skämt.
Hjälper det?
mvh
Om du tror att Apple är så dåliga så skulle du ha med Dell & HP att göra om dagarna. Apple är helt outstanding i jämförelse. Slå sen ut TOC på en HP/DELL emot en Apple kärra så är Apple mer än dubbelt så driftsäkert och kostar ca 1/3.
Absolut. Jag tror inte någon på detta forum tycker att det är bra att AppleSverige sköter sin marknadsföring i Sverige dåligt. Om det är så överlag eller bara alltför ofta vet jag inte, och som tidigare sagts är de nog lite bakbundna av Apple, tyvärr.
Att Apple har tummat på kvaliteten är också ett stort problem, och det verkar ha gått utför fort. Troligen finns det ett klart samband med de prissänkningar som varit på sistone.
Och hur får man tag på en mailadress till någon ansvarig på Apples marknadsföringsavdelning? Att bara hänvisas från den ena sidan på nätet till den andra duger inte. Apple Sverige ska få skämmas ordentligt och offentligt. Själv är jag rejält förbannad. Oscar B - hör av dig!!
Någon måste väl, Chief Björnström exv, ha en kanal in till Bjers & Co. Jag begär inte att få hans mailadress men du kan väl vidareförmedla till honom vad hans folk gör och inte gör för att följa upp det som vi entusiaster jobbar fram helt ideellt.
Apple gör de flesta av sina affärer via återförsäljare. De har inte personella resurser att delta och övervaka alla händelser i Sverige. Sverige har 290 kommuner, alla är naturligtvis viktiga kunder.
Det är återförsäljarens uppgift att se till att produkterna säljs och exponeras.
Att beskylla Apple Sverige för nonchalans är både orättvist och okunningt. Jag vet att Oscar och hans team gör så gott de kan med de resurser de har.
Om ni är missnöjda med hur Apples produkter exponeras och demonstreras, föreslår jag att ni kontaktar era lokala återförsäljare och frågar varför de inte ansträngt sig mer.
Många verkar jämföra hela PC-industrin mot Apple. Man får inte glömma att Apple bara är ett företag och PC-industrin består av ett tiotal stora aktörer. Apple kan omöjligtvis svara på alla dessa företags ansträngningar.
Att kvaliteten kan tyckas bli sämre är tyvärr ett resultat av en ökad försäljning. Det är trots allt en minoritet som har problem och klagar.
Självklart skulle jag också önska att alla Macar jag ansvarar för skulle vara felfria. Tyvärr kommer detta aldrig att hända. I alla fall inte så länge datorerna kostar som en exklusiv kaffebrygg.
Apple gör de flesta av sina affärer via återförsäljare. De har inte personella resurser att delta och övervaka alla händelser i Sverige. Sverige har 290 kommuner, alla är naturligtvis viktiga kunder.
Det är återförsäljarens uppgift att se till att produkterna säljs och exponeras.
Att beskylla Apple Sverige för nonchalans är både orättvist och okunningt. Jag vet att Oscar och hans team gör så gott de kan med de resurser de har.
Om ni är missnöjda med hur Apples produkter exponeras och demonstreras, föreslår jag att ni kontaktar era lokala återförsäljare och frågar varför de inte ansträngt sig mer.
Många verkar jämföra hela PC-industrin mot Apple. Man får inte glömma att Apple bara är ett företag och PC-industrin består av ett tiotal stora aktörer. Apple kan omöjligtvis svara på alla dessa företags ansträngningar.
Att kvaliteten kan tyckas bli sämre är tyvärr ett resultat av en ökad försäljning. Det är trots allt en minoritet som har problem och klagar.
Självklart skulle jag också önska att alla Macar jag ansvarar för skulle vara felfria. Tyvärr kommer detta aldrig att hända. I alla fall inte så länge datorerna kostar som en exklusiv kaffebrygg.
Om du läste trådstarten så var dagens Mac-representant enligt egen utsago utsänd av Apple och INTE av någon återförsäljare. Därav min stora förvåning.
Nu blev jag riktigt orolig!
Jag har under tre år lobbat/jobbat för ett alternativ. Ärendet utreds nu, enligt praxis, hm.
Inom kort väntar jag besked.
Måtte det bli bra!
Varför skulle du vara orolig? För oss som vet vad vi vill spelar väl nonchalant behandling mindre roll. Potentiella switchers torde vara mer känsliga.
Häng i.
Mitt inlägg var en allmän kommentar till inläggen i denna tråd.
Om killen var en Apple anställd, kanske man skall diskutera felrekrytering.
Inte vet jag hur det går till i Kista men inte tror jag att en knappt 25-årig kille går in på lagret och hämtar ut det han anser sig behöva för att dema de grejor som hemPC-erbjudandet faktiskt gäller.
Någon överordnad kanske har gjort det strategiska beslutet att de grejor som förhoppningsvis finns på marknadsavdelningen gör sig bättre i något flashigare sammanhang än ett kommunalhus i en liten kommun en bit från de tre stora.
Förresten är jag fortfarande förbannad/besviken.
Inte vet jag hur det går till i Kista men inte tror jag att en knappt 25-årig kille går in på lagret och hämtar ut det han anser sig behöva för att dema de grejor som hemPC-erbjudandet faktiskt gäller.
Jo, så går det till. På Apple SE jobbar inte längre folk som är intresserade av Apple och Apple-produkter mer än vad anställda på Posten är intresserade av Posten och deras produkter.
Jo, så går det till. På Apple SE jobbar inte längre folk som är intresserade av Apple och Apple-produkter mer än vad anställda på Posten är intresserade av Posten och deras produkter.
Finns iofs många seriösa frimärkssamlare på posten...........
Robert Howing (uttalas hooving) har hand om hemköpsaffärer på Apple och har rätt munläder för att sätta trilskande IT-chefer i en "moment 22"-situation. Han har visat sig på styva linan förut.
Robert tar hand om affärer som kan generera över 50 enheter. För mindre affärer kontaktar man Stefan Tapper.
Robert Howing (uttalas hooving) har hand om hemköpsaffärer på Apple och har rätt munläder för att sätta trilskande IT-chefer i en "moment 22"-situation. Han har visat sig på styva linan förut.
Robert tar hand om affärer som kan generera över 50 enheter. För mindre affärer kontaktar man Stefan Tapper.
Och hur når man radarparet Howing/Tapper utan dagar av research? Knappast väl på stefan.tapper@apple.se?