Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern mic, låg ljudnivå

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 12:15

Har kopplat in en okay extern mic till min pb g4 12", den snappar upp ljudet och det låter riktigt bra, om man skriker i den....

problemet är alltså att ljudnivån är obrukligt låg.
vad gör man åt detta?
tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 12:20

TRor inte att din powerbook har någon micförstärkare, bara en linjeingång. Micnivån är betydligt svagare, så du behöver en förförstärkare - antingen en billig mixer eller en riktig preamp.

Alternativt att du använder en kondensatormikrofon/elektretkondensator som inte får fantommatning (drivspänning). Då reagerar den bara vid enorma ljudnivåer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-18 12:26

vad ska jag ha för krav på förstärkaren om jag köper en? så att den passar dvs.
jag vill köra på det billigaste och enklaste anternativet. eller.... billigaste

  • Medlem
  • Öland
  • 2004-11-18 12:58

Kolla in denna: http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=34&

Tror den skall ligge runt 900kr

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:14

Alto e inte nåt vidare bra preamps tyvärr. Annars kan du ju köpa ett externt ljudkort. Med bara en preamp lider du ju ändå av det inbyggda ljudkortets begränsningar. Och inbygga ljudkort suger alltid. Om du har en preamp får du ändå skitdåligt ljud genom PB:n kassa kort. Köp ett externt USB-ljudkort med inbyggda preamps och koppla miken till det.

Kolla på jam.se eller nåt. Finns en uppsjö såna produkter. Tänk på att köpa nåt som funnits ett tag på marknaden - då är drivrutinerna bättre och inte så buggiga.

Lycka till.

1
Bevaka tråden