Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 16:26

Jag har nyss börjat lite smått med AppleScript (tillsammans med XCode) och jag funderar över en del saker. Om jag exempelvis vill skicka ett ping till en ip-adress och sedan antingen färga en NSColorWell röd eller grön beroende på om adressen svarar eller inte, hur gör man det enklast? Kan man använda sig av det riktiga ping (som återfinns i terminalen) eller har AppleScript något särskillt sådant? Hur ska jag sedan tolka resultatet? Hur ändrar jag sedan färg i en ColorWell?

Tacksam för svar, kan nog knåpa mig vidare om jag vet lite mer syntax och sådant.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-18 22:12

Liten update

Har kommit på delar av lösningen själv, det var ganska enkelt
Man körde en...

try
		set ping_result1 to (do shell script "ping -c 1 xxx.xxx.xxx.xxx")
		if "0 packets r" is in ping_result1 then
			display dialog "IP1 nere"
		else
			display dialog "IP1 uppe"
		end if
	end try

... för att visa om det IP-nummret svarar på pingisar. Nästa fråga återstår dock, jag har en NSColorWell som jag ställt in ska vara blå innan man har pingat, nu när jag pingar ska den antingen bli röd eller grön (beroende på om ip-nummret svarar på ping eller inte).
Någon hint?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-21 20:05

Är det ingen som kan med AppleScript? Hur ändrar man färg på en NSCollorWell?

Om det kan vara till någon hjälp...

För att ändra färgen på NSColorWell så klickar du normalt på den för att få fram ColorPanel som du sedan väljer färg från.
Detta kan du göra med AS som t ex:

set color of color panel to {65535, 0, 0} -- Detta väljer röd från ColorPanel och din ColorWell blir röd. Men endast om colorpanel är synlig.

Jag föreslår att du använder exempelvis en vanlig textbox som du kan "disabla" för text men du kan ge den färg med AS:
set background color of text field "text1" of window "main" to {65535, 0, 0} -- nu blir din text box röd och för grön väljer du {0, 65535, 0} istället.

Hoppas att du får till det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 23:32

Har ingen egen erfarenhet av NScolorwell, men kolla in det här!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-23 01:06

Tack för svaren! Dock kan man tycka att det är lite knepigt att man inte kan byta färg på colorwellen när inte color pickern är framme Men det fungerar fint med att byta färg på ett text field! Tack så mycket för hjälpen, återkommer när jag kommer på fler frågor Snart kanske version 0.3 tittar fram

1
Bevaka tråden