Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du vilja ha en intelligent dator?!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:51

Vi låter tankarna fantisera lite fritt...en bit in i framtiden. Kanske vi snart är där, men allt verkar peka på att det inträffar för eller senare.

Intelligenta datorer. Och med det menar jag A.I.-liknande maskiner som är självlärande och kanske rent av lika oss själva till vissa delar...

Frågan är: skulle du vilja ha en intelligent dator i din närhet som du umgås med precis som med vilken annan människa somhelst (dvs pratar och utför sysslor med) ?!?

Tror du att det någonsin är möjligt och, om så är fallet, vad kommer det att betyda för oss själva...?

Själv är jag en övertygad A.I.-anhängare , men tror att det ligger ännu en femtio / hundra år bort innan vi kan möta en maskin likt HAL i filmen "2001". Men tanken svindlar...!

• Oregistrerad
  • 2002-05-21 23:04

Svår fråga.

Däremot tror jag vi har dem här inom 20 år...
Se på robotarna som tagots fram som hemhjälp i Japan... Med teknikens framsteg så är jag övertygad att vi ser AI inom 20 år...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 23:20

Nej, men jag skulle vilja att den kunde tala om hur läget är:

"Hmmm, jag mår inte så bra just nu. Det är nåt knas med drivrutinerna eller kramaxelbrallimaturen i brullemupplurppruttelurken. Var snäll å fixa det, kompis."

• Medlem
  • 2002-05-22 00:21

Vad kan en intelligent dator hitta på som får ett virus? Förmodligen inget värre än galna människor, men tanken känns trots det inte så lockande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 01:15

"My mind is going. I can feel it... I can feel it..."

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-05-25 04:55

skulle vara skönt om den kunde göra lite arbeten åt mej som ska lämnas in på skolan! då är jag nöjd!

Intelligenta datorer är spännande. Jag tror att vi lockas av tanken genom att vi gör kopplingen Intelligent = mänsklig. Så, vad är Intelligens för en dator, då? Hittills verkar vi hela tiden ha flyttat fram definitionen till någonting som ligger 30 år i framtiden. Detta till trots att för länge sedan skulle säkert en maskin som räknar snabbare än världens bästa matematiker, och slår världens bästa schackspelare, räknas som intelligent. Men, idag så kallar nästan ingen av våra datorer för intelligenta. Jag tror också att vi jagar en dröm/spöke på så sätt att vi tror att när datorer blir intelligenta så skall dom göra precis som jag menar, trots att jag som operatör är otydlig, skriver fel, eller ger dubbelkommandon. Den mytiska "dwim"-knappen. Do what I mean. Datorers stringens är på många sätt en förutsättning för determinisktiska resultat. En intressant följdfråga till den som påstår att datorer blir intelligent om 30 år är vilka delsteg som finns på vägen? Hur fungerar en halvintelligent dator?

Turing föreslog att vi skulle mäta intelligens genom att göra ett blindtest. Vi sätter en testperson framför en termin som är kopplad till en riktig människa, eller ett program. Sedan för testpersonen försöka avgöra om det är en riktig människa eller inte. Om programmet lyckas "lura" testpersoner att det är en människa så har det uppnått Intelligens.

Men, jag tycker inte det är så imponerande om vi skulle kunna skapa program som låtsades vara människor. Jag känner mig lurad om ett program gav sken av känslor och empati, som det faktiskt inte har.

Om man funderar runt dom här frågorna så hamnar man snart kring frågeställningar som.
Vad är intelligens?
Vad är mänskligt?

Lajbans. Skrapar man på ytan så kommer det upp nya frågeställningar.Jag vill att morgondagens datorer skall ha samma grundkoncept som idag. Dom skall vara ägda slavar som utan känslor gör exakt vad deras användare begär av dom. Fast med bättre användargränssnitt än idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 11:46

Att man hela tiden pratar om intelligenta datorer som något som kommer längre in i framtiden, så är det ju inte så konstigt då vi fortfarande bara är i början på den tekniska utvecklingen.

Det är bara några tusen år vi använt oss av hjul - tryckkonsten är tusen år gammal och först för ca. 300 år sedan började vi tillverka olika former av maskiner för att underlätta för oss i vardagen. Datorn som maskin betraktad är ju inte ens hundra år gammal (om man inte räknar med enkla räknemaskiner från slutet av 1800-talet)...

För mig är intelligens en måttståck på komplexiteten av specifika moment. Datorer slår oss idag på fingrarna på flertalet områden ifråga om kapacitet att utföra uppgifter. Ingen människa kan räkna så fort och mycket som en enkel dator (typ miniräknare) - men det har ju också varit syftet med skapandet av datorer. De SKA vara bättre än oss själva inom specifika områden...och det är med detta mål vi driver utvecklingen vidare. Och då är frågan hur långt vi är beredda att gå!

I detta perspektiv är det också intressant att notera att vi själva kallar vissa individer intelligenta, utan att för den skull påstå att de är "mänskliga" eller "smarta"...
Intelligensen är en "kall" måttstock, utan "mänskliga " värden. För att kunna kalla något "mänskligt" krävs en stor portion känslor (liksom inneboende konflikter, humörssvängningar och begär)...och dit är det MYCKET långt innan vi kan applicera dessa egenskaper på datorer!

Men låt oss stanna vi tanken att det är komplexiteten som avgör "mängden intelligens"...då är vi redan på god väg att skapa intelligenta datorer - dvs "halvintelligenta" datorer har vi redan!

Men frågeställningen handlar i grunden om att skapa maskiner som kan dra sina egna slutsatser - vi kan idag programmera datorer att utföra vissa specefika moment. Ingen skulle idag kunna påstå att vi har maskiner som är ett "eget levande väsen" - de är istället redskap, avancerade verktyg eller en förlängning av vår egen kropp.

Människan handlar alltid i övertygelse om att vi har kontroll på vår egen utveckling. Bevisen för motsatsen börjar bli allt fler, men det behöver inte generellt betyda något negativt (även om det är otvivelaktigt skrämmande).

Idag pågår flera intressanta experiment med "självlärande " program. De är ju mycket primitiva och det är lätt att avfärda dessa som
naiva drömmar om en framtid som aldrig kommer...

Själv är jag dock inte så övertygad om att maskiner just bara kommer att vara "ägda slavar utan känslor", som ace skrev här ovan.

Det kommer en dag när man ber en maskin om en enkel tjänst....och bara får till svar:

"-I´m sorry, Dave. I´m afraid I can´t do that..."

För er som vill nosa lite på aktuell A.I.-forskning kan gå in på t.ex.

ALICE A.L.I.C.E - A.I. Foundation

och prata med en dator....här kan du "chatta" med "Alice" ! Ok - det är primitivt och inte speciellt svårt att "virra bort" datorn med svåra frågor, men det är ett intressant experiment om vad som är på gång!

[ 25 Maj 2002, 11:51: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Sitter och läser en artikel om elöverkänslig och kom och tänka på vad som skulle hända om en intelligent dator blev elöverkänslig.

Snacka om härdsmälta.

Fast det är klart om man är intelligent så kanske man inte blir elöverkänslig... säger en person här bredvid mig...

[ 25 Maj 2002, 11:53: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Jag tror att det kommer att bli vanligare att människor *tror* att deras maskiner har känslor. Programmert Eliza var en föregångare på området. Sonys husdjursrobotar simulerar känsloyttryngar, och vissa människor kanske tror att dom är äkta, vad vet jag. För mig är det en avgörande skillnad mellan att verkligen ha känslor, och att lura användare att man har det.

Jag vill att mina hushållsapparater och datorer skall göra som jag vill. Exakt. Jag är deras härskare. Dom skall inte försöka lura mig att dom blir ledsna om jag plockar ur några minneskretsar. Jag går inte på det. Men människor som kan mindre om programmering kanske projicerar sina egna känslor och sin rädsla för att tappa minnet och känner empati med sin dator när man plockar ur en minneskrets. Extra bedrägligt blir det ju om ens dator är programmerad att säga "I´m afraid, Ace" efter att jag har plockat ur en minneskrets.

Nope. I min bok så är människor en sak. Djur en annan. Prylar en tredje sak. Det blir inte bra om man försöker blanda ihop begreppen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 15:47

HAL 9000 (Ur "2001 - A Space Odyssey"):

"- Let me put it this way, Mr. Amer. The 9000 series is the most reliable computer ever made. No 9000 computer has ever made a mistake or distorted information. We are all, by any practical definition of the words, foolproof and incapable of error."

"- I know that you and Frank were planning to disconnect me, and I´m afraid that´s something I cannot allow to happen."

"- Look Dave, I can see you´re really upset about this. I honestly think you ought to sit down calmly, take a stress pill and think things over."

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag tror att det kommer att bli vanligare att människor *tror* att deras maskiner har känslor. Programmert Eliza var en föregångare på området. Sonys husdjursrobotar simulerar känsloyttryngar, och vissa människor kanske tror att dom är äkta, vad vet jag. För mig är det en avgörande skillnad mellan att verkligen ha känslor, och att lura användare att man har det.

Jag vill att mina hushållsapparater och datorer skall göra som jag vill. Exakt. Jag är deras härskare. Dom skall inte försöka lura mig att dom blir ledsna om jag plockar ur några minneskretsar. Jag går inte på det. Men människor som kan mindre om programmering kanske projicerar sina egna känslor och sin rädsla för att tappa minnet och känner empati med sin dator när man plockar ur en minneskrets. Extra bedrägligt blir det ju om ens dator är programmerad att säga "I´m afraid, Ace" efter att jag har plockat ur en minneskrets.

Nope. I min bok så är människor en sak. Djur en annan. Prylar en tredje sak. Det blir inte bra om man försöker blanda ihop begreppen.

Då kommer vi ju till den filosofiska frågan - hur vet vi att ens andra människor har känslor, och inte bara "emulerar" likt en Sony-robot? Man måste ju då anse att känslor hör ihop med någon form av själ, och att bara levande varelser kan ha denna själ. Men själen är inte mätbar, en människohjärna fungerar precis som en dator, fast långt mer avancerad men med usel error correction. Inget ECC-RAM här inte.

Var drar man gränsen mellan människa och djur förresten? Drar man den på grund av gener, intelligens eller utseende?

Jag tror att sådant vi "skapar" (AI, mutanter, etc.) kommer att vara nästa steg i evolutionen. Precis som kolbaseradelivsformer utvecklats ur en ursoppa, är det nu människans samlade intelligens som utgör ursoppan, och förr eller senare kommer vi att få nöja oss med att spela andrafiol för livsformer vi själva skapat.

Jodå. Det finns fog att ifrågasätta fri vilja med argumentet -- om alla partiklar i universum lyder under naturlagar och rör sig helt deterministiskt, hur kan då en människa var fri från det? Det låter rimligt, tycker jag.

Jag baserar dock ingen moral, eller vardagsbeslut på annat än antagadet att jag, och andra människor har en fri vilja. Självklar under mer eller mindre påverkan, arv, miljö drifter, hot etc. Men, jag antar vardagligt att männsikor har en fri vilja. Jag antar också att människor har känslor, som jag själv beskriver mina subjektiva upplevelser.

Gränsdragning mellan människa och djur? Jag har ärligt talat inte upplevt det som svårt. Vartefter vi får tekniska framsteg så får vi anpassa vår moral. Jag betraktar provrörsbarn som fullgoda människor. Jag betrakar en person med ett grishjärta likaså. Framtiden kanske kommer kanske ge mig knepigare val, men än så länge känns det inte svårt att skilja på människa, djur och maskin. Vi har mycket skilda etiska regler för respektive kategori, och jag är av den uppfattningen att det skall vara skilda regler. Andra må ha andra uppfattningar, och det är väl gott så, men det är synd om vi skulle grumla till diskussionen med felbeskrivningen att det skulle vara *svårt* att skilja på människor, djur och maskiner.

[ 25 Maj 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 17:02

Ojdå, jag som inte gör skillnad på "djur" och "människor"...

Människan är ju ett djur ibland alla andra djur - att vi särskiljer oss är mer en etisk och moralisk diskussion och har säkert betydelse i hur vi uppfattar vår omgivning. Men männsikan härstammar ju enligt all nutida känd forskning ifrån ledet av olika aparter (där vi är en "ras"), Och apor är ju däggdjur, så...

Tillråga på allt så tillhör vi ju släktet "rovdjur" och "blandätare", underkategori "jägare"...
Våra instinkter är djuriska och våra medvetna beteenden likaså, om än komplicerade.

Datorn , å andra sidan, har inget annat ursprung än ur den mänskliga redskapsutvecklingen där kaffefilter,gummidäck,spadar,mp3-spelare och bokhyllor ingår.

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 17:18

Håller för tillfället på att läsa sista boken i Tad Williams Otherland serie. Ni som inte läst den men tycker den här tråden är intressant rekommenderar jag den stark till. Jag ser fram emot en variant av internet som är mer lik den i boken än nuvarande..

Visst är människor djur.

Desmond Morris har sagt "It´s not a concrete jungle, it is a human zoo".

Men för mig finns det fundamentala skillnader. Jag tillåter mig att äta djur, men inte människor. Det är ju inte svårt att hitta exempel där det är tydligt hur vi separarer synen mellan djur och människor. I modern tid så har det blivit vanligt att *inte* separera mellan djur och människor. Många personer (speciellt barn) tycker att djur har samma värde och rätt som människor. Jag befarar också att om Sony fortsätter med sina husdjursrobotorar och förbättrar deras känsloemulering och deras trix så kommer det bli vanligt att till och med gulliga maskin kommer att få samma "värde" som djur (som ju enligt många hade samma värde som människor). Ruggigt farliga saker.

För någon vecka sedan skrev Peter Englund en artikel om djurs status i nazi-tyskland. Hitler, Himler och flera Nazister var varma djurvänner och vegeterianer. Nazityskland hade den mest långtgående djurrättslagstiftning på sin tid. Ett riktigt förgångsland. Det är det som jag är riktigt rädd för, att sammanblandningen mellan dom olika kategorier leder till att någon annan kategori får lida. Det är sjukt otäckt att i efterhand se att om judarna hade täckts av djurskyddslagrana så hade inte boskapstransporterna av judarna varit lagliga.

Jag är varken emot vegeterianer eller djurrätt. Jag är emot likställande av människor och djur (och värsta fall snart även maskiner).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 19:43

För ca tvåhundra år sedan styrdes det mesta i vår vardag av naturen och dess skiftningar och nycker. Vi var i direkt behov av dess existens och de flesta av oss livnärde sig på olika former av arbete som grundade sig på naturen (skogsbruk och lantbruk, gruvindustri och sjöfart / fiske).

Idag ser det mycket annorlunda ut och de flesta av oss lever i en miljö som vi själva har skapat. Vi omger oss inte längre så mycket av naturliga föremål, utan snarare av fabricerade ting och maskiner. Inte ens maten vi äter är alltid så "naturlig" utan tillverkad och manipulerad av människans hand.

Vi har utvecklat våra kunskaper så till den grad att vi t.o.m. har maskiner som tillverkar maskiner, Vi fortsätter vår resa mot en , förhoppningsvis, mer materiellt och socialt bättre och rättvisare värld där alla får chansen till ett drägligt och bra liv.

Kan det vara så att vi måste ta hjälp av våra maskiner för att uppnå detta mål? Alltså mer än bara låta dessa vara just "döda ting" som redskap och verktyg.

I veckan som gick så fick jag göra mitt första möte med en talande bankomat (!). Maskinen är givetvis stendum och har bara försetts med en kvinno(!)röst för att ge ett mera mjukare och "mänskligare" uttryck. Detta kan verka oskyldigt... Vi får snart (iochmed "Jaguar") en ny generation operativsystem till Macen som bl.a. kommer att kunna kommunicera i flera led: läsa upp texter åt oss, bevaka intressen på Internet, vara röststyrda på ett sätt som kräver att vi faktiskt pratar med maskinen direkt.

Somliga kanske har skaffat sig en självgående dammsugare...hushållsrobotarna är här för att stanna. Vi tycker ju alla att det är tråkigt att städa, eller hur?! Varför inte utveckla dessa ytterligare ett steg och låta dem göra fler sysslor...och ju fler sysslor de gör och ju mer komplicerade arbetsuppgifter de har desstå mer "intelligenta" behöver de vara. O.s.v o.s.v.

Alltså: redan idag styrs våra liv (eller påverkas starkt, om du så hellre vill) av olika former av maskiner... Vi suktar efter nya bilmodeller, likt tjejer på en badstrand. Vi kommunicerar med varandra genom mobiltelefoner, vars existens har påverkat våra liv på att aldrig tidigare skådat sätt. Vi sitter med nästipparna mot våra skärmar under många timmar av dygnets vakna...och vi löser ut våra biobiljetter i maskiner på fritiden.

Allt det här är ingen kritik på något sått, bara en betraktelse. Att maskinerna alltmer är en naturlig del av vår vardag. Och vi strävar efter att göra dessa alltmer komplicerade för att de skall kunna hjälpa oss ännu mer. Jag kan inte se att den här utvecklingen skulle stanna av.

Alltså: inom en inte alltför avlägsen framtid har vi riktigt intelligenta självlärande maskiner som, till en början på ett mycket enkelt plan, kommer att ges "själ" och "personlighet" likt vi idag kallar våra båtar och datorer vid namn.

Det är vårt "öde" att "förmänskliga" allt i vår närvaro...och datorerna är inget undantag.
Jag tror dock inte att någon ur våra generationer kommer att ha problem med att skilja en helt arificiellt tillverkad maskin från en helt naturlig född människa.

Men vi närmar oss en tid när vi nu kommer att möta massa hybrider - där vi monterar in olika former av elektronik i våra kroppar och där vi byter ut kroppsdelar för att bättra på våran livskvalitet. I och med att våra datorer går över till bioteknik kommer denna utvecklig att påskyndas.

Gränsen mellan vad som är en människa och en maskin börjar så snart bli lite diffus...

Enter

• Avstängd
  • 2002-05-26 01:43

mm, vore trevligt med en som man kunde föra konversationer med, typ säga åt den o ladde ditten o datten, hur vädret é o så vore tokballt... så ja, jag vill ja en intelligent börk

1
Bevaka tråden