Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disney filmer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-19 10:59

Hej På er alla!

Jag är en pappa som har slutligen ledsnat på att hålla på sätta in och byta ut disney-filmer in och ut ur min DVD-spelare så jag har bestämt mig att lägga in de alla på en lös hårddisk som jag sen kan koppla via datorn till en LCD-TV med DVI ingång, jag har 3 frågor:

1- Hur kan jag kopiera de filmerna på hårddisken, de är ju skyddade

2- Om man nu lyckas att kopiera filmerna på hårddisken, vilken format är det att föredra för att kvalitetsförlusten ska bli minimum?

3- vilken löstagbar hårddisk ska jag välja, jag behöver minst 250 Gb men gärna ännu större, jag vet inte riktigt ifall de externa hårddiskarnas hastigheter räcker till för överföring av DVD-material

Ursprungligen av Sia:

Hej På er alla!

Jag är en pappa som har slutligen ledsnat på att hålla på sätta in och byta ut disney-filmer in och ut ur min DVD-spelare så jag har bestämt mig att lägga in de alla på en lös hårddisk som jag sen kan koppla via datorn till en LCD-TV med DVI ingång, jag har 3 frågor:

1- Hur kan jag kopiera de filmerna på hårddisken, de är ju skyddade

2- Om man nu lyckas att kopiera filmerna på hårddisken, vilken format är det att föredra för att kvalitetsförlusten ska bli minimum?

3- vilken löstagbar hårddisk ska jag välja, jag behöver minst 250 Gb men gärna ännu större, jag vet inte riktigt ifall de externa hårddiskarnas hastigheter räcker till för överföring av DVD-material

Testa att göra en skivavbild med hjälp av Skivverktyg. Då får du en identisk kopia - om det nu går med kopieringsskyddet?
Vad det gäller överföringshastighet och anslutning via Firewire / USB2 så räcker det till och blir över.

• Medlem
  • 2004-11-19 11:14

1. DVD Backup eller MacTheRipper, den sistnämnda kan spara ner endast filmen, dvs utan menyer osv. Dessa två program spar ned filerna utan komprimering.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18599
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22715

2. Om du nu vill komprimera/encode filmerna så prova Handbrake, mkt smidigt. En film kan du få ner till 700 mb med god kvalitet. Med Handbrake kan du hoppa över steg 1.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21117

3. Överföringshastigheten räcker. Vilken disk vet jag dock inte.

• Medlem
  • 2004-11-20 12:45

Tack för alla svar, jag kom att tänka på att idag har barnene mer än 60 filmer och om de ska kopieras rakt av utan att jag komprimerar eller annat så kommer jag att behöva minst en hårddisk med 250 Gb, om man nu vill komprimeraoch dessutom vill hoppa över alla reklam till andra disneyfilmer som kommer i början av varje film, vilken program vore lämplig.
Är det bättre att komprimera i MPEG4, har hört att den tar minst plats och har bäst kvalite, stämmer det, finns det någon program som klarar av det jobbet.
Sia

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-20 18:52
Ursprungligen av Sia:

Tack för alla svar, jag kom att tänka på att idag har barnene mer än 60 filmer och om de ska kopieras rakt av utan att jag komprimerar eller annat så kommer jag att behöva minst en hårddisk med 250 Gb, om man nu vill komprimeraoch dessutom vill hoppa över alla reklam till andra disneyfilmer som kommer i början av varje film, vilken program vore lämplig.
Är det bättre att komprimera i MPEG4, har hört att den tar minst plats och har bäst kvalite, stämmer det, finns det någon program som klarar av det jobbet.
Sia

Det är Handbrake du skall använda du kan konvertera direkt från skivan, det finns 4 olika val att välja på, om du vill ha minsta fil storlek kontra kvalitet välj avi-fil med H.264 kom ihåg att storleksförändra också bredd 640 eller mindre, Fil storleken blir då cirka 280 Mb/h dock tar denna komprimering mycket tid och kan innan nästa QuickTime version bara spelas upp med VLC eller MPlayer. Men du får köra en film per natt så är du klar på 2 Månader.

Senast redigerat 2004-11-20 19:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 13:55

Vad gäller MPEG-4 så är det inte bästa MPEG-kodningen, den har fördel i att ta lite plats, med hyfsad hög kvalitet. Vill man ha hög kvalitet på MPEG är det MPEG-2 som gäller, MPEG-2 används oxå för brodcast-kvalitet men med högre bitrate.

1
Bevaka tråden