Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket format ska jag välja för mastring?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 13:00

Vet ännu inte vilket format jag ska ha för mastring av både semesterfilmer och producerade filmer. Har planer på MPEG2 som format på DVDskivor för semesterfilmer och mina producerade filmer blir nog DV. Jag vill ha bra kvalitet.

DVD känns så hårt komprimerat så om MPEG2 försvinner i framtiden blir det ju så mycke sämre om det blir ytterligare converteringar. DV verkar osäkert då man får dropouts, men vet att fuji har bra DVband.

Vilket skulle ni välja, man kanska ska gå direkt på DVCAM eller funkar miniDV standard bra?
Än så länge har jag bara kört Digital8 som mastring och har funkat felfritt (utan dropouts på ca 100 band) men verkar inte vara en bra ide då spelarna börjar försvinna. Det som gör mig lite fundersam oxå är att DVband har smalare bandbredd än Digital8 och ändå påstås DV vara bättre än D8, hur kommer detta sig? är det inte bättre med bredare band?

Hoppas det inte blev altför krångligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 18:20

Firewire disc!
Stor!
Dyr!
Men väl värt pengarna.
Mini DV ? Nopp! (ej säkert om du frågar mig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 21:43

Oki, men ilket format är värt att spara i då? Om jag har Mpeg2 i High quality, det måste väl vara hållbart? Men en till grej. Nu när vi kommer få HDTV som standard kommer jag då kunna spela upp MPEG2 PAL i en sån TV, säkert om 20 år har vi ytterligare en standard efter HDTV kommer vi kunna spela upp de som spelas in idag? För en gång kodad film o komprimerad går ju inte o komprimera om för den nya standarden, det går, men blir ju sämre kvalite.

1
Bevaka tråden