Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta gör du en ominstallation av systemet?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som om Mac OSX användare installerar om systemet hur ofta som helst?? Varför??

Jag har suttit på en PC i 2,5 år utan att behöva ominstallera.

och jag är inte intrsesserad av att höra min pc var jag tvungen att omintallera två gånger per dag för att den skulle fungera.

(måste ju tillägga att sedan i måndags har PC burken åkt all världens väg och in har en PB stigit)

Jag måste ha nån sorts digital bakterieskräck, för efter två månader sisådär känner jag riktigt hur systemet är "smutsigt". Då installerar jag om, men inte för att jag behöver.

Vissa installerar aldrig om sina system, i alla fall inte oftare än vartannat år.

Dock har det varit nödvändigt vid vissa tillfällen, men bara ett fåtar (färre än 5) under tre år.

Förresten, jag är imponerad av din 2,5-års systemuptime (eller ja, inte _sån_ uptime) på PCn. Min bror installerar om XP varannan vecka.

För att svara på din fråga: Många installerar nog hellre om, än börjar gräva djup bland unix-kommandon för att lösa problem. (Som ibland kan vara enkla att lösa för en geek).
Okunskap, alltså, eller lättja.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-19 17:36
Ursprungligen av Kellogs:

Det verkar som om Mac OSX användare installerar om systemet hur ofta som helst?? Varför??

Som Magnus skriver: Det är nog bara lättja. Istället för att leta fel och strula i timmar (dagar?), så är det så otroligt enkelt att bara klämma in ett nytt system att man hellre gör det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 17:49

Jag installerar bara om när det kommer en ny stor version av Mac OS X. Då gör jag iofs en backup formatering och sedan en fräsh installation. Sedan så slänger jag ju inte in allt skit som jag hittar på internet mitt system heller. Gör en hel del för stabiliteten av systemet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-19 18:10
Ursprungligen av acke:

Sedan så slänger jag ju inte in allt skit som jag hittar på internet mitt system heller.

Fegis.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-19 18:18

Jag installerar aldrig om mitt system, har inte haft något behov ännu. Både på min PowerBook och min G5 (inköpta april 04 resp. november 03) tuffar på precis som när de var nya på sina respektive system. På MacOS 9-tiden däremot fick man väl installera om systemet nån gång per år åtminstone.

Har också en PC som nu står som server som jag brukar installera om XP på ca två gånger per år eftersom det letar sig in olika spyware och annat som de olika fix-programmen inte kommer åt. Den kommer få Linux i juklapp i år

Ursprungligen av akesson:

På MacOS 9-tiden däremot fick man väl installera om systemet nån gång per år åtminstone.

Jag tyckte det var förvånansvärt sällan man behövde installera om på OS 8, OS 9. Jag tror jag gjorde två ominstallationer mellan 1996 och 2003 och en var relaterad till min egen klantighet.

Och då installerade jag ändå allsköns smörja från nätet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 18:22

Mac och OS X har jag bara kört ett drygt år och bara installerat om en gång mitt i vid uppgradering Jaguar -> Panther. Halvårsperioder är således inga problem alls. Upptiderna mellan omstarterna ligger på ungefär tre veckor, dvs motsvarande Apples patchreleaseperiodicitet.

På mina PC var ominstallationsfrekvensen helt proportionell mot mitt nyfikenhetsindex. Ju mer skit jag installerade "bara för å testa", desto oftare installerade jag om. Dock minst en gång i halvåret för att behålla någon form av "snappiness". Det har hittills inte känts nödvändigt på samma sätt på Macen.

En viktig faktor är väl oxå hur snabbt man kan installera Os X...
Det går väldigt fort:)
Samt att 9 av 10 program kan man installera bara genom att flytta in dom i hårddisken!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-19 19:13

Gör som Acke, installerar om när det kommer en stor uppdatering. Blåser ur hela hårddisken och lägger in nytt fräscht då.

Installerar aldrig om. Har i princip samma datorsystem sedan min första Mac för två och ett halvt (?) år sedan. Samma dokument är kvar, samma inställningar, t.o.m. samma lösenord sparade för webläsaren. Helt underbart. Meningslöst att installera om. Gör ingen som helst nytta om man inte kör windows (som, ja, enligt empiriska studier bör installeras om varannan månad för att över huvud taget fungera).

Ciryon

jag "installerade om" när jag fick datorn gör att ha ett eget konfigurerat system. Det var/är enda gången, för mer än två år sedan. Allt funkar prima. Varför installera om?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-19 20:14

En gång jaq installerade MacOS X två gånger... Men det visade sig vara hårdvarufel. Har aldrig installerat om pga av systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 20:34

Jag installerar bara om när det är systembyten.... 10.2 -> 10.3 -> (typ)
Stänger knappt av någon av maskinerna!

Var på väg att installera om min server pga lite strul, men det löste sig
utan några sådana äventyr... uptime, som sagt... uptime!

Men var har du fått att Maccers installerar om sina system hela tiden?

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 20:49

Installerar inte om annat vid uppgraderingar (om det nu räknas som OMinstallation). Har använt OSX i snart tre år och inte upplevt att jag skulle behöva det. Med OS9 har jag mer problem men aldrig värre än att brorsan kan fixa det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 22:00

Jag har aldrig installerat om sedan Mac OS 10.3 Panther kom för ett år sedan. Då gick jag direkt från gamla Mac OS 9.2.2. Skrotade allt vad 9an hette och satsade på en ren Mac OS X-miljö. Allt går bergstabilt sedan 12 månader tillbaka. Kommer inte att installera om förrän Mac OS X 10.4 Tiger kommer. Windows-burken installerar jag om fyra gånger om året kanske.

• Medlem
  • 2004-11-19 22:22

Jag har aldrig installerat om mitt OS.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-19 22:26
Ursprungligen av Mondo:

Windows-burken installerar jag om fyra gånger om året kanske.

Hur har du haft tid med det? Med sju-och-ett-halvt-tusen inlägg på 99mac under bältet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 22:30
Ursprungligen av Danne V:

Hur har du haft tid med det? Med sju-och-ett-halvt-tusen inlägg på 99mac under bältet?

Äh, jag har ju tjänstehjon (trälar, vasaller, livegna) som gör sån skit åt mig.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-11-20 13:05
Ursprungligen av Mondo:

Äh, jag har ju tjänstehjon (trälar, vasaller, livegna) som gör sån skit åt mig.

Har alltid anat att det inte är du som skriver dina inlägg…

Digital bacillskräck..

Digital bacillskräck är nog det rätta för att beskriva oss ominstallationsfantaster, är också ganska lätt att göra bort sig med OsX när det gäller rättigheter och såna saker, helt plötsligt kan man inte installera program för att man inte har rättighet att komma åt program-mappen och såna mysko grejer.

Som svar på det första inlägget:

Jag vet inte varför vissa installerar om sin Mac OS X ofta. Själv gör jag det bara när en ny version kommer (som Jaguar -> Panther). Det känns liksom bäst att börja från början med ett nytt system. Det är alltså känsla som styr där, inte behov.

Jag kör program som DiskWarrior och Cocktail för att komma åt problem. Men det är mycket sällan jag upplever några större problem som kräver mer än 5 minuters felsökning och sedan 5 minuters åtgärdande. Men de extremt få gånger det händer, är det skönt med program som DiskWarrior och/eller TechTool Pro. Verktygsprogrammet Apple skickar med systemet är mer eller mindre ett skämt.

/Simon

• Medlem
  • 2004-11-20 14:45
Ursprungligen av Mondo:

Windows-burken installerar jag om fyra gånger om året kanske.

Jag har inte installerat om några Windowssystem på de tre Dell Precision jag kör på jobbet. Inte heller på PCn hemma med Windows Home XP. Visst är Mac OS X bra men Windows är inte heller SÅÅÅÅ dåligt mactalibaner!

• Oregistrerad
  • 2004-11-20 15:38
Ursprungligen av Ulf A:

Jag har inte installerat om några Windowssystem på de tre Dell Precision jag kör på jobbet. Inte heller på PCn hemma med Windows Home XP. Visst är Mac OS X bra men Windows är inte heller SÅÅÅÅ dåligt mactalibaner!

Har alltid inbillat mig att Windows 2k och XP fungerar *väldigt* mycket bättre på hårdvara av väsentligt högre kvalitet, som t ex Dell Precision. Jag har mer eller mindre gett upp hoppet om billiga windowsdatorer. OK, spyware och virus gör nog tyvärr ingen skillnad på arbetsstationer och garagebudget-PC.

På "mina" Mac är har det varit trasig hårdvara (som inducerat diskkrascher) och någon stor Mac OS X uppgradering (Puma->Jaguar?) som fått mig att ominstallera. Sedan introduktionen av journalförande filsystem tror jag inte jag kraschat filsystemet på någon disk alls så det skälet verkar numera väck. Ominstallation vid "namnuppgradering" av OS X är framför allt smidiga, jag tror inte de är speciellt nödvändiga om man tar sig lite tid att städa.

Den viktigast orsaken till mina ominstallationer har varit att jag tok-partitionerat någon hårddisk och plötsligt inte får plats med min mjukvara. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 16:35
Ursprungligen av Ulf A:

Jo, det är det. Windows är ett riktigt uselt system. Jag kör hellre Linux, helst Ubuntu Linux som bygger på Debian.

• Medlem
  • 2004-11-20 17:04
Ursprungligen av Mondo:

Jo, det är det. Windows är ett riktigt uselt system. Jag kör hellre Linux, helst Ubuntu Linux som bygger på Debian.

Då är det märkligt att minst 95% av världens datoranvändare använder just Windows som operativsystem. Trots att det är såååå dåligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 17:19
Ursprungligen av Ulf A:

Då är det märkligt att minst 95% av världens datoranvändare använder just Windows som operativsystem. Trots att det är såååå dåligt.

Inte det minsta märkligt. I brist på bröd äter man limpa. Windows är förinstallerat på 95 procent av världens datorer, men inte för att det är bäst eller ens bra...

skräp kan sälja...

Ursprungligen av Ulf A:

Faktum är att med rätt marknadsföring kan undermåliga produkter säljas, och Microsoft är mästare på marknadsföring.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-20 00:27

Installerar om när jag får för mig att jag vill det eller när jag druckit lite för mycket
är väl nån gammal Windowsvana som inte vill släppa

En gång i månaden ungefär, men så tycker jag det är roligt att installera om datorer me..

Bevaka tråden