Hej
Är så att jag har installerat en Slack 10.0, minimal installation med bara shell.
Dessa paket har jag installerat:
[A]
kernel-ide
kbd
gawk
glibc-zoneinfo
[AP]
diffutils
man
man-pages
mc
[D]
autoconf
automake
bin86
binutils
gcc
gcc-g++
make
kernel-headers
perl
[L]
glibc
ncurses
[N]
ncftp
ntp
openssh
tcpip
wget
Tagit ner kernel 2.6.9 och kompilerat, funkar perfa.
Sen tog jag ner MySQL 4.1.7, kompilerade och installerade. Verkade funka som det skulle men när jag försökte läsa in backupen från min MySQL 4.0.x (under windows) så försvinner alla åäö, dom blir andra konstiga tecken följder (å = 'å', ä = 'ä', ö = 'ö') när man kikar direkt i databasen och när man hämtar data och visar den med ASP (från windows server) blir dom '?'.
Om jag ändrar eller lägger till data i sql:en så går det bra att få dit åäö där emot.
Vad ska detta bero på?
Kollar man i variablerna för MySQL är alla character_set_* = latin1 förutom character_set_system = utf8. Alla collection_* = latin1_swedish_ci.
I shell funkar åäö utan problem.
Backupfilen har jag gjort med mysqldump och tillbaka läsningen har gjorts med mysql --user... < backup.sql.
Har ytterligare ett skumt problem. Alla [text] fält retuneras tomma när jag hämtar dom från ASP. Funkade perfa på min gammla server där jag körde Win2000 och MySQL 4.0.x på samma burk.
Nya webservern är en Win2003 Webedition Server. Kan det kanske ha nått med ODBC drivisen från MySQL att göra? För jag får samma fel när jag ansluter till den gammla 4.0.x sql servern.
Många konstiga fel är det.
Jag har bytt från Windows -> Linux -> Windows innan med MySQL och den här databasen utan problem, men nu strular det rejält.
Jag har provat att ominstallera hela slackware och mysql utan framgång.
Testade även att installera 4.1.7 (samma som på linuxburken) på min WinXP klientdator och där funkar åäö!!