Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP har tänkt till,underlättar för digitalfotografen

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Själv skulle jag gärna han en minneskortsläsare inbyggd i min iMac, skulle vara riktigt bekvämt. Ser det bara snyggt ut så varför inte?

Oj dom var tokbilliga!

/Stefan

Jag har en 12+1 läsare, fungerat fint. går via firewire o usb. Ser dock inte hur en sådan ska intergreras på lådan på ett snyggt sätt. HP's är ju inte direkt snygg. Dom skulle kanske kunna ha en PCMCIA lösning till PowerBook's. Och skicka med en extern driver till PowerMacen. Men att intergrera ? Nej tack. Plus, somliga utav oss vill inte ha datorn i samma rum som vi sitter.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 17:02

För mig som arbetar med bilder är det fullständigt uteslutet att ockupera kameran med bildöverföring. Dessutom är det bara gamla D1x som rasslar på med bra fart via firewire.

De flesta som försökt tanka över ett par Gb raw bilder från kameran inser snabbt hur plågsamt långsamt det är. Därför används firewire kortläsare eller USB2 läsare. Gamla USB1 som de flesta mellankamerorna som D70 mfl använder tar därmed alldeles lång tid.

Även på fältet önskar jag mig bärbar dator med inbyggd kortläsare och slippa cf-korts adapter, sladdar och extern läsare
mvh

Senast redigerat 2004-11-21 19:09
  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 17:16

miri: Här har du en 13in1 läsare med prewiew och inbyggd (om än liten) hårddisk…
Bara att hala upp kontokortet…

edit: Länken kanske skulle ha bifogats, det blir ju lite konstigt annars

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 22:59
Ursprungligen av Pär:

miri: Här har du en 13in1 läsare med prewiew och inbyggd (om än liten) hårddisk…
Bara att hala upp kontokortet…

edit: Länken kanske skulle ha bifogats, det blir ju lite konstigt annars

Eftersom jag alltid har med en bärbar dator , tankar över bilderna samt bränner uppbackning så har jag aldrig funderat över dessa bärbara hårddiskar.

En kollega som var i Vietnam och arbetade 1månad la över sina bilder på en liknande bärbar HD.
Filträdet fick en smäll=resultat 16 mappar med bilder kunde inte räddas . På något sätt hade en överskrivning skett på redan lagrade data/bilder.

Idag ser han uppbackning ut som min, kontroll av samtliga bilder vid arbetsdagens slut på 12"powermac+ bilderna även överförda på cd/dvd

mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-21 19:04

Vad jag talat om är (se första inlägg) att skulle det vara Apple som presenterat denna lösning , skulle omdömmena vara euforiska.

Nu är det inte Apple, Apple har ingen liknande lösning vad jag vet.

Som vanligt blir det istället för att ta fasta på de fördelar som kan ses med denna lösning en massa mindre bra bortförklaringar.

Slutsatsen : Eftersom det inte finns på en Applemaskin kan det därför inte vara bra.

För mig och flertal andra skulle denna kortlösning vara till stor hjälp.

mvh

• Medlem
  • 2004-11-21 19:23
Ursprungligen av miri:

Vad jag talat om är (se första inlägg) att skulle det vara Apple som presenterat denna lösning , skulle omdömmena vara euforiska.

Nu är det inte Apple, Apple har ingen liknande lösning vad jag vet.

Som vanligt blir det istället för att ta fasta på de fördelar som kan ses med denna lösning en massa mindre bra bortförklaringar.

Slutsatsen : Eftersom det inte finns på en Applemaskin kan det därför inte vara bra.

För mig och flertal andra skulle denna kortlösning vara till stor hjälp.

mvh

Du måste ha bott i en lappkåta i något år, för det här är ju knappast någon nyhet... att påstå att det är någon slags fantastisk satsning att bygga in en läsare för 200:- i en dator är väl inte helt riktigt heller. Visst är det smart, och visst kunde Apple ha det i sina datorer.

What's your point? Att Apple suger? Igen. Spännande.

Att det skulle vara försent för Apple att komma med kortläsare inbyggd i datorn föstår jag inte. Problemet är väl att det finns så många olika standarder på minneskorten så att det finns för många att framsidan på en iMac, iBook eller PowerBook inte skulle räcka till.

Kommer det en standard på minnskorten till digitalkameror, kommer nog de inbyggda kortläsarna också. HP som gör egna digitalkameror gör väl det som är mest naturligt för dem, att integrera sina egna prylar med varandra. Som iLife fast på hårdvarusidan.

Förstår inte att alla är så negativa... Förr så hade apple intern zipdrive... värdelöst?

Jag förstår inte varför folk blir upprörda för att man föreslår en ny funktion som gör datorn mer användbar.

Inte så snyggt med slottar på framsidan av en G5 men det känns som om Apple kan trolla bort dom precis som DVD-spelaren har försvunnit. Hade Apple varit först med 13-i-1 kortplatser hade nog många sagt "det är typiskt Apple att vara först med sådant"

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-21 22:01
Ursprungligen av Björnström:

Hade Apple varit först med 13-i-1 kortplatser hade nog många sagt "det är typiskt Apple att vara först med sådant"

Bristen på efterfrågan på den typen av grejer är nog en stor anledning, samt den totala omöjligheten att bygga in den i ett Apple-chassi på ett sätt som inte få den att se PC-bloatad ut.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-21 21:58

Jag fattar inte - ska man leka digitalt fotolabb åt alla grannarna och deras kusiner ser jag poängen i att bygga in en sån pryl i datorn, men om man är en normal eller t o m professionell användare fattar jag inte alls, mer än att man vill vara den fräckast killen/tjejen i kvarteret ("Öhh, min dator kan läsa 13 korttyper, hur många kan din läsa? Vadå att 'du bara behöver läsa CF och SD'?"). Om man som miri pysslar med foto professionellt antar jag att man håller sig till vissa typer av kameror, antagligen som skriver till CF i miris (Nikon?) fall. Vad ska man då med 12 slottar extra till?

Ursprungligen av skamuel:

Jag fattar inte - ska man leka digitalt fotolabb åt alla grannarna och deras kusiner ser jag poängen i att bygga in en sån pryl i datorn, men om man är en normal eller t o m professionell användare fattar jag inte alls, mer än att man vill vara den fräckast killen/tjejen i kvarteret ("Öhh, min dator kan läsa 13 korttyper, hur många kan din läsa? Vadå att 'du bara behöver läsa CF och SD'?"). Om man som miri pysslar med foto professionellt antar jag att man håller sig till vissa typer av kameror, antagligen som skriver till CF i miris (Nikon?) fall. Vad ska man då med 12 slottar extra till?

Vad man ska använda resterande slottar till? Jo himla smidigt nu när mer och mer folk skaffar sig digitalkameror. Har haft ett flertal tillfällen då jag skulle behövt andra slottar. Bl a när kompisar kommer hem till en och vill visa foton de tagit. Inte kul att se i displayen alltid

--
Daniel

Vem är upprörd? Jag tycker bara att en rad hål för minneskortläsare i datorns front är lika intressant idag som en zip-drive. Zip-drive hade varit jättekul när zipparna var nya. När de äntligen hittade in så sjöng de på sista versen. Det var kul en stund men Apple kanske borde ha låtit bli. Nu har vi USB2, minneskortläsare är därmed en gammal föråldrad nödlösning. Jag har själv en som jag inte använder längre. Sätt den i datorn den som vill, men det är inte så många som behöver den.

För 3-4 år sedan hade det däremot varit innovativt och vågat.

Usch, jag blir kallsvettig bara jag tänker på det, miri. Vilken mardröm att förlora så många bilder! Jag som har typ två hårdiskar med digitalbilder, förutom de på den interna hårddisken, plus 2 olika DVD-kopior (en del även på CD). Jag är nog supermanisk när det gäller att förlora bilder, men det är nog för att jag förlorade 3 års illustrationer jag gjorde på jobbet, trots att de låg på tre ställen. Våra "fina" datatekniker lyckades krascha BÅDA PC-servrarna plus att de raderade min hårddisk "av en olyckshändelse". Gissa om jag var förbannad. Alla kartor jag hade ritat (jobbade som nyhetsgrafiker), som går att använda om och om igen är försvunna. Fick göra nya! *blä*

Även mina första famlande försök med min första digitalkamera för 4 år sedan finns i "quadruplets" numer.

Usch vilken ångest din kollega måste haft.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-22 00:13

Förtvivlad, arg,ledsen, en ögonblicksbild är en bild och går inte att återskapa.
Å andra sidan har jag en annan vän och fotograf som arbetade med att dokumentera husbyggen/hjälporganisation i Vietnam i 3 månader. Bilderna togs med diafilm. Ett dåtida proffslab i Malmö framkallade rullarna som negativ.
Ersättning-nej men ett antal nya diafilmrullar som kompensation

Det kan gå galet oavsett vad man använder
mvh

Bevaka tråden