Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film och tv redogeras i?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite nyfiken på vilka program som används då storfilmer produceras. Använder dom Mac eller Pc. Ingat Mac och Pc krig nu!

Vilka program använder dom på SVT. Tv4, Tv3 och andra kanaler att redigera sitt material i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 02:37

Kolla in Avid Film Composer

Såhär skriver de:

Avid Film Composer XL - The nonlinear digital editing system of choice for virtually every major Hollywood motion picture today.

Mjukvaran kan köras på mac eller pc men jag vet inte vilket som är vanligast. Beträffande TV får någon annan komma med information.

Det låter inte billigt. :eek:

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-22 03:19

Jag tror det är ganska beroende på regissören/klipparens tycke och smak T.ex Rob Bowman regissören för filmen Elektra med Jennifer Garner "premiär Januari" kör då helt klart Final Cut Pro på MacOS X

Fler filmer redigerade med Final Cut Pro är:

Cold Mountain
Intolerable Cruelty
Minority Report
Italian Job
A.I.

Ursprungligen av abens:

Fler filmer redigerade med Final Cut Pro är:

Cold Mountain
Intolerable Cruelty
Minority Report
Italian Job
A.I.

Fel, fel, fel. Som Brasse skulle ha sagt till Magnus och Eva. Minority Report och AI är klippta i Steenbeckbord med hederliga tejpskarvar och arbetskopior på 35mm. Spielberg är en av de få stora regissörerna som fortfarande klipper på film och han har nyligen deklarerat att han inte har några som helst planer på att börja klippa digitalt.

Apple skulle lätt kunna dominera långfilmsindustrin om FCP var bättre på att hantera "long form"-projekt än det är. Fortfarande slår Avid Media Composer alla andra system på fingrarna när det är frågan om långa timelines med väldigt mycket klipp och ljudfix.

Ursprungligen av Martin Munthe:

Fel, fel, fel. Som Brasse skulle ha sagt till Magnus och Eva. Minority Report och AI är klippta i Steenbeckbord med hederliga tejpskarvar och arbetskopior på 35mm. Spielberg är en av de få stora regissörerna som fortfarande klipper på film och han har nyligen deklarerat att han inte har några som helst planer på att börja klippa digitalt.

Apple skulle lätt kunna dominera långfilmsindustrin om FCP var bättre på att hantera "long form"-projekt än det är. Fortfarande slår Avid Media Composer alla andra system på fingrarna när det är frågan om långa timelines med väldigt mycket klipp och ljudfix.

Tror att det är att förenkla saken om man säger att en viss långfilm är klippt i det ena eller det andra programmet utan har nog gått igeom fler än en typ av maskin under efterproduktionen.

Möjligtvis att dom är offlineade på typ Final Cut eller Media Composer. Men de flesta filmer har gått igenom tyngre maskiner innan dom kommer ut på film igen. Typ Quantel eller Da Vinci, och då räknar jag inte med de maskiner som behandlar effektproduktion och retush.

Ursprungligen av Astroboy:

Tror att det är att förenkla saken om man säger att en viss långfilm är klippt i det ena eller det andra programmet utan har nog gått igeom fler än en typ av maskin under efterproduktionen.

Möjligtvis att dom är offlineade på typ Final Cut eller Media Composer. Men de flesta filmer har gått igenom tyngre maskiner innan dom kommer ut på film igen. Typ Quantel eller Da Vinci, och då räknar jag inte med de maskiner som behandlar effektproduktion och retush.

Ja man kan ju inte producera ett 4k DI i FCP. Men det är inte fel att diskutera vilket program man använde när man klippte en film. Klipprocessen är rent konstnärlig och programmet man väljer begränsar eller öppnar upp möjligheterna för den kreativiteten. I en quantel gör man ju bara en conform. Man redigerar ingenting i de systemen.

Det hittills tekniskt skrytigaste exemplet på en produktion med FCP torde ändå vara Sky Captain and the World of Tomorrow. Offline DV från HDCAM och sedan online med Kona HD i FCP.

  • Medlem
  • 2004-12-28 17:49

[QUOTE="Martin Munthe"]Fel, fel, fel. Som Brasse skulle ha sagt till Magnus och Eva. Minority Report och AI är klippta i Steenbeckbord med hederliga tejpskarvar och arbetskopior på 35mm. Spielberg är en av de få stora regissörerna som fortfarande klipper på film och han har nyligen deklarerat att han inte har några som helst planer på att börja klippa digitalt.

fast vad du glömde nämna är att den första offline versionerna klipptes INTE på steenbeck, offlinen gjordes helt digitalt men för att den sista, ack den sista versionen klipptes ut/ned i steenbeck för att behålla delar av den analoga kännslan så mycket som möjligt innan den skickades vidare för scanning och online...

visst förekommer det att vissa produktioner fortfarande klipps analogt, men inte helt, utan bara tidvis! om ni besökt ett klipprum ano 1970 så förstår ni nog ganska fort att det finns ingen frisk människa som idag skulle kunna jobba med långfilm under de förhållanden. och då är inte kostnaden inräknad...

men att blanda analog teknik och digital är just nu polulärt bland hollywoods regissörer, för ett par år sedan var det animationer, efter det jobba med råfilm utan större efterbearbetning och ett tag ändrade dom gluggarna och slutartidena till kamrorna för att framkalla visuella effekter... å så var det någon dansk jeppe påstod att skakig kamera utav bara helvete är fräkt! men men här sitter jag o domderar...

Nu till ämnet,
personligen har jag jättesvårt för FCP, jag har suttit så länge vid avid redigeringar så jag nog växt ihop med tangentbordet, och därför om man letar efter ett lågbudget alternativ rekomenderar jag avid express, för då hittar vi gamla avid klippare runt i programet och inte behövs utsättas för "var fan är den funktionen" och spendera 4 timmar på att hitta rätt...

hej hej

Ursprungligen av Gonzo:

Nu till ämnet,
personligen har jag jättesvårt för FCP, jag har suttit så länge vid avid redigeringar så jag nog växt ihop med tangentbordet, och därför om man letar efter ett lågbudget alternativ rekomenderar jag avid express, för då hittar vi gamla avid klippare runt i programet och inte behövs utsättas för "var fan är den funktionen" och spendera 4 timmar på att hitta rätt...

hej hej

Jag har oxå varit mer eller mindre sammanväxt med Avid, men pga jag började undervisa på en filmskola och att de där både hade avid samt fcp så var jag så illa tvungen att även lära mig fcp.

I början var detta en fasa för mig, i ena klipprummet satt en med fcp och i ett annat en på Avid.
varje gång jag skulle in o hjälpa nån med fcp så var det tryck kringla 7 ehh jag menar kringla 8 och tryck V för splice in ehh nej just det F9 osv

I o med fcp 4 så kunde man göra om t-bordet vilket underlättade för mig då jag mer eller mindre kunde kopiera över de flesta funktioner såsom i Aviden.

När det gäller vad jag gillar bäst, det börjar faktiskt bli knepigare, mediahanteringen i Avid är överlägsen fcp på ALLA punkter. Däremot så finns det många punkter då jag tycker fcp är betydligt bättre och känns mer "idag" om man säger så.

Fcp används mer o mer på tv, den galne serien på svt som var inspelad på dv som jag nu inte har den blekaste aning om vad den nu heter klipptes på fcp. I malmö (SVT) är det i stort sett enbart avid på pc.

Fler o fler mediaverkstäder/ skolor jobbar idag på fcp. D.I. jobbar mest på Avid på pc.

Chimney pot jobbar med fcp för att kunna jobba med 24p (däremot har de haft problem med klipplistorna eftersom de flesta först klipper Avid)

Jag har en godvän som precis klippt en långfilm på fcp och jag tror att han tyckte detta gick kanon. Jag tror även att kärlekens språk klipptes på fcp, fast jag är en aningen osäker på detta, men jag känner klipparen så jag kan allt fråga. Både Mongolpiparen samt Jönssonligan på kollo klipptes på avid macar och jag vet att de som klippte dem gärna sitter på mac.

Om FCP ser över sin mediahantering och lite annat fix så kommer den knapra än mer på Avids kaka. Det är positivt med fcp - bra med konkurens för avid. Tidigare var Avid ett surt företag som skrattade när man ringde från en skola, nu är de betydligt gladare och de inser hur viktig man är.

Ang. klippbord kan jag enbart säga - jag saknar det inte, däremot så var det på den tiden då man inte var så duktig klippare, då man körde preview i det analoga video redigeringsrummet på sin ace 25/ 200

[QUOTE="Gonzo"]

Ursprungligen av Martin Munthe:

Fel, fel, fel. Som Brasse skulle ha sagt till Magnus och Eva. Minority Report och AI är klippta i Steenbeckbord med hederliga tejpskarvar och arbetskopior på 35mm. Spielberg är en av de få stora regissörerna som fortfarande klipper på film och han har nyligen deklarerat att han inte har några som helst planer på att börja klippa digitalt.

fast vad du glömde nämna är att den första offline versionerna klipptes INTE på steenbeck, offlinen gjordes helt digitalt men för att den sista, ack den sista versionen klipptes ut/ned i steenbeck för att behålla delar av den analoga kännslan så mycket som möjligt innan den skickades vidare för scanning och online...

visst förekommer det att vissa produktioner fortfarande klipps analogt, men inte helt, utan bara tidvis! om ni besökt ett klipprum ano 1970 så förstår ni nog ganska fort att det finns ingen frisk människa som idag skulle kunna jobba med långfilm under de förhållanden. och då är inte kostnaden inräknad...

men att blanda analog teknik och digital är just nu polulärt bland hollywoods regissörer, för ett par år sedan var det animationer, efter det jobba med råfilm utan större efterbearbetning och ett tag ändrade dom gluggarna och slutartidena till kamrorna för att framkalla visuella effekter... å så var det någon dansk jeppe påstod att skakig kamera utav bara helvete är fräkt! men men här sitter jag o domderar...

Nu till ämnet,
personligen har jag jättesvårt för FCP, jag har suttit så länge vid avid redigeringar så jag nog växt ihop med tangentbordet, och därför om man letar efter ett lågbudget alternativ rekomenderar jag avid express, för då hittar vi gamla avid klippare runt i programet och inte behövs utsättas för "var fan är den funktionen" och spendera 4 timmar på att hitta rätt...

hej hej

Enligt Michael Kahn så klipper han och Spielberg allt analogt och 35mm med arbetskopior för offline. Och Kahn om någon borde ju veta (han påstår också att Spielberg är den ende som jobbar så). jg rekommenderar AFI's seminarier. Tror att just Kahn-seminariet finns utgiven på DVD. Vad skulle poängen vara att klippa offline och sedan gå till arbetskopia för att sedan göra ett conformneg för scannring?

Jag har själv jobbat med Steenbeck en hel del så jag vet precis vad det handlar om. Det finns faktiskt en hel del fördelar med klippbord kontra digitalt men jag tycker ändå att fördelarna med digitalt överväger fördelarna med 35-systemen. En fördel med analoga system är att man automatiskt blir mer fokuserad i det man gör. Ändringar är så enkla att göra digitalt att man inte alltid tänker efter så mycket som man borde. Man blir lite lat av digitala system. Och den fysiska upplevelsen att klippa i celluloidremsor är faktiskt svårslagen så jag förstår Spielbergs kärlek till processen. Filer på en hårddisk är jävligt osexiga.

Ursprungligen av Martin Munthe:

Jag har själv jobbat med Steenbeck en hel del så jag vet precis vad det handlar om. Det finns faktiskt en hel del fördelar med klippbord kontra digitalt men jag tycker ändå att fördelarna med digitalt överväger fördelarna med 35-systemen. En fördel med analoga system är att man automatiskt blir mer fokuserad i det man gör. Ändringar är så enkla att göra digitalt att man inte alltid tänker efter så mycket som man borde. Man blir lite lat av digitala system. Och den fysiska upplevelsen att klippa i celluloidremsor är faktiskt svårslagen så jag förstår Spielbergs kärlek till processen. Filer på en hårddisk är jävligt osexiga.

Jag har oxå jobbat med Steenbeck dock enbart 16mm bord och jag kan hålla med dig, det är en annan känsla och som jag skrev i förra tråden så tvingas man att se klippen i huvudet på ett helt annat sätt, man kan inte prova sig till för att se om det är bra eller dåligt. (jo visst kan man det men det blir jobbigt med tusen tejpskarvar för några rutor fram o tillbaka) I ett digitalt system kan man prova sig fram till man blir tokig och regeln om att funkar det inte efter tredje gången vet man inte vad man håller på med bryts oftare.

SVT Kör Avid, i stort sett alla varianter finns representerade, nyheter klipps oftast i Avid Newscutter och program i allt från Xpress till Adrenaline.

Mats B

The L Word på TV3 är redigerad i Final Cut Pro.

Såg ut på filmkrönikan som att Roy Andersson redigerar på mac, om det är Final Cut eller Avid är jag dock osäker på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 11:49

Avid Film Composer är klart störst spridda lösningen vad gäller redigering av långfilm. AVID i allmänhet är väldigt väl spridet vad gäller redigering av TV-program, nyheter osv. Final Cut Pro börjar ta mer och mer mark på denna marknand, men jag tror AVID tveklöst fortfarande är störst inom alla områden (de har produkter för "allt").

Final Cut Pro används även inom Film/TV/Nyheter flitigt. Som skrivet ovan redigeras flera storfilmer och "stor-serier" (om man så vill) med Final Cut. Scrubs på TV3 har gått över till Final Cut från en AVID-lösning, Cold Mountain redigerades helt på Final Cut Pro (i OS9 tom tror jag).

AVID fungerar i regel bra (inte felfritt, men bra). Kostar gör det dock ja Flera av AVID:s lösningar rullar under både OSX och Windows. Jag tror just "film-redigering" (långfilm) gjort främst med Avid Film Composer på Macar, medan deras andra lösningar för redigeirng (nyheter bl.a.) främst körs på PC.

Vad TV3 kör vete-sjutton. De redigerar inte mycket, om något, själva. Jag har varit i kontakt med någon på TV3 gällande en spott de skulle ha in digitalt och då lät det inte som de körde ett "vanligt" system (AVID/Final Cut/Premiere etc) för de kunde inte ta emot filen i något "vanligt" format (QuickTime, AVI, AIFF, WAV etc.).

Lite sköna länkar:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0735714266/026-5768224-3378825

http://www.apple.com/finalcutpro/stories/

" Cold Mountain, a major studio film that garnered an Oscar, was edited in Final Cut Pro®! This has sent shockwaves throughout the Hollywood community and further confirmed what everyone has been whispering about: Avid® is no longer the undisputed king of movie editing. As if to further hammer home the point, it's been revealed that Billy Crystal's opening montage for the Oscars (which was itself rather epic) was also edited in Final Cut Pro. Clearly, Hollywood is coming around to Steve Jobs' way of thinking, and the momentum is only growing."

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-02 20:07
Ursprungligen av Christopher Anderton:

" Cold Mountain, a major studio film that garnered an Oscar, was edited in Final Cut Pro®! This has sent shockwaves throughout the Hollywood community and further confirmed what everyone has been whispering about: Avid® is no longer the undisputed king of movie editing. As if to further hammer home the point, it's been revealed that Billy Crystal's opening montage for the Oscars (which was itself rather epic) was also edited in Final Cut Pro. Clearly, Hollywood is coming around to Steve Jobs' way of thinking, and the momentum is only growing."

Ett två timmars föredrag "on using FCP in the editing of "Cold Mountain," and personal tip's on the "the art of film editing." med Walter Murch och finns på februari DVDn hos LAFCPUG kostar $19.95 + $10 porto
http://www.lafcpug.org/feature_murch_speach.html

http://www.lafcpug.org/store.html

Ps. Walter Murch är också med på LAFCPUGs nästa möte 9/12 under DV Expo.

Gick det inte en långfilm helt klippt i iMovie på någon filmfestival för ett tag sedan? Jag minns att det var ett riktigt lågbudgetprojekt, han som klippte hade inte ens en egen mac utan fick låna en kompis.

Det är ju fräckt att det trots allt fungerar.

Fast det har det ju gjort länge. Jag klippte långfilm för bio med Radius EditDV under OS 7.5 på den absolut första G3-maskinen för bra länge sedan. Vore ju konstigt om det inte skulle funka nu.

filmen "tarnation" klipptes i imovie och kostade runt 200 dollar att göra. den har rest runt världens filmfestivaler och håvat in priser. hur han orkade klippa det i imovie är en annan historia.

Ursprungligen av blodsugare:

Lite nyfiken på vilka program som används då storfilmer produceras. Använder dom Mac eller Pc. Ingat Mac och Pc krig nu!

Vilka program använder dom på SVT. Tv4, Tv3 och andra kanaler att redigera sitt material i?

I LOTR användes Macar med Avid på filmsidan och på ljudsidan Protools på Mac.
Källa: Kollat igenom"making of" LOTR extended edition skivorna.

1
Bevaka tråden