Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalarköp

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver köpa nya högtalare till min lilla SONY ( MP3 & CD & RADIO & KASETTDÄCK ). Har ett par 30 år gamla 19 liters JBL-lådor som nu gett upp efter alla år och sörjer dom - vad kan & bör jag köpa istället - vill ha några med *fläskigt* ljud. OM dom finns i Göteborg så är det att föredar.

Ursprungligen av Olle@mac:

Behöver köpa nya högtalare till min lilla SONY ( MP3 & CD & RADIO & KASETTDÄCK ). Har ett par 30 år gamla 19 liters JBL-lådor som nu gett upp efter alla år och sörjer dom - vad kan & bör jag köpa istället - vill ha några med *fläskigt* ljud. OM dom finns i Göteborg så är det att föredar.

Ska du ersätta ett par JBL så är det väl nästan bara JBL som duger?
Inte många andra märken tillverkar ju högtalare som låter både bra med ett sammanhållet ljud och samtidigt klarar att spela högt och rent till hyfsade priser.
Iofs går det säkert att fixa dina gamla högtalare men JBL's nya Northridge serie kanske duger. Eller någon högtalare från JBLs Control serie.

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 15:38

Jag har ett par Mirage stativare med tillhörande sub. Väldigt fläskigt tack vare subben, men beror dock en del på placeringen av högtalarna också.

Annars vette faan, det finns ju så djuriskt mycket högtalare på marknaden. Checka nåt test. Eller om du absolut vill ha FETA grejer kan du ju köpa Cerwin Vega med 12- eller 15-tumsbasar. Fast det känns väl sisådär hifi, mer 19-årig hårdrockare kanske.

Inget ont om hårdrock dock. Metal rules.

Jag kör infinitys kappa-serie och det är riktigt bra ljud där men sen kostar de ju en del också. Vet inte inom vilken prisgrupp du hade tänkt? Och hur bra är systemet de ska vara till?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-11-30 22:10

Om det är JBL L-19 så släng dem inte. De går att fixa för ca 800 spänn/styck.

Nejdå ska inte slänga dom även fast jag häromdagen köpte nya bra högtalare, blev dessa hos HiFi Klubben - samma stativ som på bilden slutade på ca: 6.500 kronor. B&W står för en en legendarisk engelsk högtalartillverkare och jag tror det utalas Bowers and Wilkins:

Det är inte alla som har plats eller lust att ha högtalarna på golvet. Men de flesta vill väl ha en högtalare med stort ljud och bra bas? Då är DM602 ett strålande alternativ!

Egentligen är detta en relativt stor stativhögtalare. Som namnet anger ska den inte ställas direkt på golvet utan placeras på ett stativ, eller på en bänk eller i en hylla. Det relativt stora kabinettet ger en basåtergivning som är ovanligt potent för en stativmodell.. DM 602 spelar musik med fyllighet och tyngd – faktiskt så bra att den klarar riktigt stora rum. Basåtergivningen gör också att den passar bra till hemmabio, där basen är väldigt viktig.
DM602 S3 är lättdriven och kan användas med de flesta förstärkare. Se bara till att den har en hög ljudkvalitet, för detta är en högtalare med stor ljudmässig potential och det bör man inte slösa bort bara för att spara några hundralappar på en billig förstärkare!

Nya DM600 S3-serien
B&W har tillverkat högtalare i alla prisklasser sedan starten. Under hela denna tid har de alltid överfört forskningsresultat och teknik från utvecklingsarbetet av High End-modellerna till de mindre serierna. De nya högtalarna i DM600 S3-serien har på detta sätt fått många av de finesser och egenskaper som togs fram under arbetet med de berömda Nautilus-högtalarna.

En av de mest markanta förbättringarna av de nya högtalarna jämfört med den gamla serien är diskantelementet med den karaktäristiska pipan på baksidan av elementet. Den används i alla modeller men syns inte eftersom den är placerad inuti kabinettet. Pipan dämpar vibrationer och ljudreflektioner bakom diskantens membran och ger en klarare, mer upplöst och behaglig återgivning av de högsta frekvenserna.

Mellanregistret är tillverkat av Kevlar, ett material som annars bland annat används i skottsäkra västar och i rymdteknologin. Anledningen är att det är mycket styvt och tåligt, och dessutom mycket lätt. Alla dessa egenskaper är perfekta för membran i mellanregisterelement. Membranet kan reagera blixtsnabbt på musiksignalen och förändrar inte sin form när det rör sig fram och tillbaka. De ljudmässiga fördelarna är många, men de mest tydliga är en förbättrad återgivning av akustiska instrument och röster, vilka alla låter mer naturliga, samtidigt som stereoperspektivet förbättras.

DM 602 S3 finns i tre färger: Sorrento, Calvados och Svart. I det svarta utförandet är även fronten och baffeln (framstycket) också svarta. I Sorrento-utförandet är baffel och elementkanter gråa, vilket är en elegant kontrast mot den ljusa träfärgen. Tygfronten är svart på alla tre modeller.

Specifikationer:
1-tums diskant
7-tums bas/mellanregister
Frekvensomfång: 52-20000 Hz (+/-3 dB), 43-30000 (+/-6 dB)
Känslighet: 90 dB
Impedans: 8 ohm
Mått i cm (H/B/D): 49/24/29
Vikt: 10,5 kg styck

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 15:48

Nejdå ska inte slänga dom även fast jag häromdagen köpte nya bra högtalare, blev dessa hos HiFi Klubben - samma stativ som på bilden slutade på ca: 6.500 kronor. B&W står för en en legendarisk engelsk högtalartillverkare och jag tror det utalas Bowers and Wilkins:

Var oerhört nära att köpa exakt dessa högtalare häromdan. Tyckte de lät lite väl hårda, vassa "over-all", dock väldigt bra (?). Vad tycker du nu när du fått hem dem? Räcker basen till? (Det beror ju lite på musik i.f.sig).

Nya högtalare..

Edit:
<<Haha! Såg just att du redan hunnit köpa

B&W är mycket fina högtalare, deras Nautilus serie är den stora dreggelfaktorn
för väldigt många! Grattis till inköpet och hoppas dom levererar minst lika
mycket nöje som dina gamla JBL!

Du kan ju läsa det jag skrivit ändå om du har lite att göra
<<

Om du vill köpa ett par nya högtalare så finns det aldrig ett definitivt svar
på vilken produkt som passar dig bäst. Det finns väldigt mågna tillverkare
av högtalare, den ena lockar med mer än den andra. I slutändan så är
det ljudet och den praktiska designen som är det viktiga.

Börja med att bestämma en budget.

Alla högtalare låter olika, högtalare från olika delar av världen
har olika klang. För att veta vad som passar dig bäst bör du
göra en seriös test och kolla vilka du trivs bäst med.

Du testar givetvis högtalare i din budget
Annars står man i slutändan med ett system för sexsiffriga belopp.
(man blir ju ALDRIG nöjd!!)

Gör inte tabben att köpa något stormarknads skräp bara. Efter en stunds
lyssnande blir man less och oengagerad och vill köpa nya bättre grejer.
Det är som att kasta pengarna i sjön om man har det minsta intresse för
musik.

Tänk på att kringutrustningen påverkar ljudet MINST lika mycket som
högtalarna. Försteg/slutsteg CD/DVD och kablar påverkar alla sin lilla
bit i signalkedjan.

Förstår att du gillar högtalare med "fett" ljud. Kanske skulle då en
amerikansk burk spelar bra för dig? Infinity Kappa kanske? Testa även
amerikansk elektronik, Harman/Kardon är en bra tillverkar för detta.

Själv gillar jag inte alls det amerikanska ljudet utan favoriserar tyskt
ljud. Canton gör helt fantastiska högtalare som dessutom går att
importera från tyskland för HALVA PRISET. Hemkörning till dörren ingår

Helt klart prisvärda produkter enligt mig (subjektivt):

Canton Ergo RCL, golvhögtalare för ca 7500:-

Ett annat vettigt alternativ i lägre HiFi klass är H/K 670:

Kolla på dessa sidor för mycket annonser och sånt:

www.hifimagasinet.com
www.prisjakt.nu
www.hififorum.nu
www.blocket.se

Lycka till!

/kebarb

En liten kuriositet var att själva högtalarna vilar på 4 spetsiga spikes istället för att vara fastskruvade i stativet... blir alltså ca: 3 mm luft mellan stativets övre platta och högtalaren.

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 12:42

En liten kuriositet var att själva högtalarna vilar på 4 spetsiga spikes istället för att vara fastskruvade i stativet... blir alltså ca: 3 mm luft mellan stativets övre platta och högtalaren.

Precis som det skall vara (även om spiks:en gärna får vara än spetsigare i mitt tycke).

Hade du sagt att du vill ha hyfsat ljud så kunde jag tipsat om fina och prisvärda högtalare, men du ville ju ha *fläskigt* ljud så då tänkte jag att det inte var lönt...
B&W ligger väl närmare hyfsat ljud än *fläsk*

Hej Pär, God Jul i förhand... så himmla fläskigt kanske jag inte sökte. Skillnaderna mellan mina gammla JBL och B&W är klart hörbar... dom här känns som att sången blir lite renare, akustiska stränginstrument låter ruggigt bra och basen är snällt lagom. Tror jag gjorde ett köp som jag kan leva med. Nu är inte rummet färdigmöblerat och gardinerna inte på plats så bortåt nyår så kan jag nog ha en bättre uppfattning om hur det ska låta.

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 13:13

Hej Pär, God Jul i förhand...

God Jul på dig oxå i boråsskogarna

Citat:

Tror jag gjorde ett köp som jag kan leva med.

Dom högtalarna lär du säkerligen bli nöjd med (speciellt som du köpte riktiga stativ till).
Bas*fläsket* kan du ju justera lite genom att ställa dom olika närma bakväggen, men för mycket bas (för nära väggen) låter ju inte bra - skirt mellanregister är ju det viktiga (tycker jag, och det står jag för )

Har enligt brochyren placerat dom ca: 0,5 meter ut från väggen... men ska exprimentera lite när mina soffor väl kommer om 14 dagar... nu ekar det över allt och ger inte full rättvisa åt högtalarna:)

Är det bara jag som stör mig på HiFi-klubbens ton i allt material de släpper ifrån sig? Absolut inget ont om B&W-högtalarna ovan, men *allt* HiFi-klubben säljer är *absolut* bäst – hela tiden! Det finns inte en produkt i deras sortiment som inte är överlägset allt annat (inklusive resten av sortimentet). Eget beröm i den klassen luktar faktiskt lilte illa.

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:17
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Är det bara jag som stör mig på HiFi-klubbens ton i allt material de släpper ifrån sig?

Nej ;).

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:29
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Är det bara jag som stör mig på HiFi-klubbens ton/.../

Vert tror du Dull har sina förebilder

• Medlem
  • 2004-12-03 18:13

Hva med og bygge en låda selv? Er nå i gnag med og bygge Seas Thor kitet; http://www.seas.no/thor.htm

Tipsar härmed om Ino Audio PiP (eller pr10, som studiovarianten heter). Den kostar 3500 i byggsats (från 5500 färdigbyggd).
Jag har aldrig hört något liknande faktiskt. Fantastisk som studiomonitor och lika bra i vardagsrummet! Neutral högtalare som har en rak frekvensgång ner till 35Hz.

Lite svår att få tag i, men det är den värd.

Mera länkar för bra högtalare (och mest ljudgrejor,dvs musik www.vendolin.se)

Jag kan efter 1 besök inte dömma ut HiFi klubben - jag fick ett bra bemötande, bra service och var en nöjd kund... vad mer kan man begära. Kanske är det så att vi som väljer att betala överpriser för våra macar ska ha en viss förståelse inför att HiFi klubben profilerar sig som att ha det hetaste, bästa och snyggaste produkterna som kostar snudd på mer än vad det smakar.

Olle

1
Bevaka tråden