Jag har sedan en tid tillbaka haft två stycken dryga problem med min mac. Inget av dem har egentligen någon inverkan på funktionaliteten vilket gjort att jag inte orkat bry mig tidigare men nu börjar jag bli irrriterad.
Problem 1:
Macintosh HD-mappen monteras inte på sin vanliga plats utan två mapp-rutor under. Detta förstör hela skrivbordslayouten vilket gör att det första jag måste göra varje gång datorn är omstartad är att dra den till sin 'vanliga' plats i högra hörnet (varför vet jag enetligen inte men det känns konstigt annars). Ganska harmlöst problem egentligen men likväl störande. Observera att jag inte har några andra mappar eller liknande på milslånga avstånd får platsen där den ska ligga, så det beror knappast på utrymmesbrist.
Problem 2:
Detta problem är betydligt mer irriterande och jag förstår inte om hur det kan ha uppstått. Saken är den att varje gång datorn är omstartad så är ca halva dockan under skärmkanten. Sakta men säkert (ca 20min) kryper den upp och lägger sig tillslut så att hela är synlig. Detta problem hade jag i jaguar också. Observera att skärmens geometriinställningar är korrekta eftersom skärmens mått blir perfekta, dock först efter en viss tid. Om jag skulle ändra så att hela är synlig från start så hamnar den i gengäld störande långt upp på skärmen efter ett tag.
Tacksam för hjälp. Detta börjar gå mig på nerverna nu... Har senaste versionen av panther men problemen är som sagt redan från jaguar.