Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Det går att göra vad som i os9 kallades "Installera ny systemmapp", men den gamla som skapas kan inte startas ifrån. Men du har iaf kvar allt... (?)
Jag gjorde en uppgradering. Det enda som jag noterade som problem var att jag var tvungen att installera om Timbuktu och Magic Menu. CeePee You slutade fungera.
I övrigt bara bra. Alla inställngar överallt var kvar.
Jag har inte fått Jaguar ännu men jag vet inte heller om jag ska satsa på en ren installation eller uppgradera.
Såhär säger Maury McCown på Railheaddesign.com i fredagens news:
"Lastly, if you haven’t already installed a copy of 10.2, here’s my emphatic recommendation: reformat and install if you can, or use the “Archive and Install” option rather than simply upgrading. Either of these options will give you a “clean install” of 10.2, which is what will server you best in the long run."
Känns som det ändå lutar mot en uppgradering för mig...trots rekomendationen...
Jag körde först en uppgradering till 10.2 på min Pismo för att sedan radera och köra in en ren 10.2a. Tycker helt klart det känns snabbare efter en ren installation. Vet ej om det bara är hastighetsillusionen som alltid infinner sig i ett rent system, eller om det beror på att jag blev av med allt skräp jag hade installerat på gamla systemet.
quote:Skapades ursprungligen av: mattan: Du kan välja Erase & Install i OS X installationen. Annars är det bara att Öppna Disk Utility och markera skivan/partitionen och formatera.
Glöm inte att ta backup först
Jag misstänkte att det skulle vara väldigt enkelt.
Backup? Det är bara för fegisar.
Notera att det faktiskt går att partionera upp diskarna från OSX-installationen… Det finnen "Disk Utility" under en av menyerna… DET läste jag faktistk om i Manualen till OSX Jaguar!
Kanske är det jag som är petig med mina macar men jag zappar gärna PRAM efter en formatering, kan speciellt vara bra om man innan nyinstallation lagt till mera minne... tar gärna död på allt som kan finnas kvar. Föresten, finns lågnivå formateringen kvar som option, ni vet den formteringen som tar många timmar?
- Olle
Ps.
Zappa PRAM gör man vid uppstarten och håller ned "P" "R" samt "Command" och "Alt", dvs. 4 tangenter. Man inväntar det 2:a plonget från datorn. Kanske inget som dsm kännde till då han tycks ha konverterat från PC. - Lycka till.
quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson: Zappa PRAM gör man vid uppstarten och håller ned "P" "R" samt "Command" och "Alt", dvs. 4 tangenter. Man inväntar det 2:a plonget från datorn. Kanske inget som dsm kännde till då han tycks ha konverterat från PC. - Lycka till.
Det var något av det första jag fick göra med min iBook då skärmen lade av... Cmd-alt-p-o löste det problemet.
Konverterat hemma, haft mav på jobbet i 6 år utan formattering...
quote:Skapades ursprungligen av: dsm: När man ska gå från 10.1.5 till 10.2 ska man då uppgradera eller göra en "clean installation"?
Vad är för- och nackdelarna med respektive metod? Vad händer vid en "clean", sparas gamla 10.1.5 eller raderas det vid installationen av 10.2?
Undrar David
Har man möjlighet så rekommenderar jag alltid att formatera om disken (backa först så klart). Det känns bättre när man har en helt ren disk att jobba ifrån, passa även på att slänga/bränna ner på DVD/CD gört som du egentligen inte behöver.
Du får i installations programmet möjlighet att anpassa installationen. Där kan du välja att radera disken, uppdatera befintligt system eller spara det gamla systemet. Har inte prövat det sistnämnda men det fungerar säkert bra
1. Bättre prestanda, jag har provat båda metoderna och ren installation gav bättre resultat.
2. Passa på att backa up din musik/filmer/dokument. Backup är alltid bra att ha. Efter detta är det grönt att köra formattering och installation...
[ 14 Januari 2003, 18:57: Meddelandet ändrat av: Andersson ]
quote:Skapades ursprungligen av: Gambit: Med andra ord-"Ingen som vet, ingen som vet!"
Jag sitter här och funderar på just vad jag skall välja.
Ren installation eller uppgradering på den förra versionen.....ååååh, jag kan inte bestämma mig!!!
Mitt tips är - för att du ska slippa problem - är att du backar upp alla dokument och program och sedan steker hårddisken och gör en ren installation.
Det är "the hard way", men säkrast.
Lite jobb med att installera om alltsammans, men det fungerar bra. Glöm bara inte att uppdatera hela rasket med Programuppdatering sen bara.
Det finns säkert andra som har andra åsikter och tycker att det bara är att uppdatera, Kanske, kanske inte, jag vet flera som fått stora problem när dom uppdaterat, men sluppit det efter en ren installation.