Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag virus i min Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 07:21

Hmm!
Trodde inte det var sant när jag för andra gången får tillbaka dessa två medelanden i min e-post, bifogar två pdf-filer så får ni kika på det. Har senaste Norton AV 9, uppdaterad i lördags 20/11.
Kan det vara ett macrovirus, eller e de bara jag som är hispig! Installerade Officepaketet för MAC för cirka en månad sedan, då mina arbetsgivare behöver textfiler i Wordformat.
Skulle nog behöva hjälp?
Ilkka

PS: OS 10.2.8 och som e-postläsare Eudora 6.1.1

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-23 07:49

Är det meddelanden som du vet har skickat som kommer tillbaka eller är det bara en varning att det kommer virus från din adress?
Om det är det sista, är det antagligen inte ditt fel men bara din adress som missbrukas av ett virus som har snappat upp det på någon annans windows baserad dator.
Du skriver att du bifogar ett par pdf. Är de verkligen pdf? Den ena verkar vara en textfil med standard mailsvar från en virusskanner på en mailserver (windh.com). Brukar du skicka till nån på den adressen? Ditt meddelande verkar ha rubrik "Re: Hi" som är en typisk virus genererad rubrik.

Och hur som helst: det finns inga kända virus för OSX som sprids via mail.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-11-23 08:42
Ursprungligen av pichia:

Och hur som helst: det finns inga kända virus för OSX som sprids via mail.

Nä, det finns inte så många kända virus för OS X alls.
Men det kan ju vara så att man råkar skicka vidare ett Win-virus, vilket inte heller är så kul - även om man inte drabbas själv. Trist om man råkar sänka sin största kunds datorer, liksom.

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 08:57

Det första (virus1?.txt) verkar ju kommit in via marina.org och kikar man på http://www.marina.org/ så tvivlar jag att det har något med algonet att göra
F:ö så verkar inte 62.205.169.84 vara marina.org så det visar alla tecken på att vara fakeadresser.

Det andra (virus2.txt) har ju subject 're:Hi' vilket ju är typisk spamheader. Fast det vet du ju själv om du skickat något mail med titel 're:Hi'

Skulle föreslå att du kontaktar algonet så de förhindrar att din mailadress (skriver inte ut den) slipper hamna på massa blacklists i onödan, alternativt du får en ny som går till samma "mailbox".

• Oregistrerad
  • 2004-11-23 09:14

Hej och tack så mycket för era snabba svar, mitt hjärta är lättat!!
Till Pichia.
Har inte skickat någon e-post till wind på länge, så det kanske är som du skriver en varning att det kommer från min adress. Att filerna hade ändelsen PDF blev lite fel, då jag inte kunde skicka in pdf filer till forumet, så fick jag konvertera de till txt. Får kolla med Glocalnet som är admin för min e-postserver, om det är något som dom kan göra.
Tack allihopa, Ilkka

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 09:16

Du har i alla fall garanterat inte fått något virus. Det där är bara skräppost.

Jag har förtydligat rubriken på denna tråd. Tänk på att det är viktigt att använda rubriker som beskriver ditt inlägg på ett bra sätt, då det tillkommer över 700 inlägg varje dag på 99mac. Att använda 12 utropstecken i rad blir ingen glad över

Mats

1
Bevaka tråden