- wizard96
- Medlem ●
Hej till alla macanvändare!!
Känner att jag måste komma ut med detta information så att ni andra tänker efter och inte låter detta hända till er med.
Det var torsdag, förra veckan, kl 18:05 då jag kom hem och överlumpades av två maskerade gärningsmän som tvingade mig låsa upp dörren till min lägenhet och tog nästan allt jag äger.
Bland annat, min älskade Cube och tillhörande 23" Apple Studio Display. Även en vit ibook G3 600 och en ipod mini silver samt en Nokia 6230 saknas. Och diverse andra mindre föremål som inte har med mac att göra.
Allt detta gör väldigt ont fortfarande och jag hoppas att återfinna mina saker. Nästan hela mitt liv finns ju där. Själv har man lagt mycket tid och tanke bakom alla inköp och inredning och nu är allting förstört.
Om ni blir erbjudna att köpa något av ovanstående hoppas jag verkligen att ni låter bli och meddelar mig.
Allt detta hände i Göteborg, så var försiktiga när ni går hem!
Mvh, Neven J
f*ck!! sorry grabben! man skall nog tänka på att fixa back-up på sina grejer...lägga sina bilder på en dvd eller ha en extern hårddisk som man har på "säkert" ställe. en extern 160 gb hårddisk kostar ju inte mer än ngn tusenlapp...
Sånt här tror man inte kan hända i Sverige, hoppas att du mår bra trots omständigheterna och får tillbaka dina grejer (även om det tyvärr inte är sannolikt).
Jag mår bra, rent fysiskt, tack och lov, men det psykiska hälsa är utsliten nu. Jag är väldigt förbannad inuti och har naturligtvis svårt att sova och somnar av utmattning varje natt...
Det materiella som har tagits från mig är ju inga problem alls i och med att jag förlitar på att försäkringen kommer att betala för det mesta, men alla ni som äger en mac vet att det är inga pengar som kan ersätta den.
Jag mår bra, rent fysiskt, tack och lov, men det psykiska hälsa är utsliten nu. Jag är väldigt förbannad inuti och har naturligtvis svårt att sova och somnar av utmattning varje natt...
Det materiella som har tagits från mig är ju inga problem alls i och med att jag förlitar på att försäkringen kommer att betala för det mesta, men alla ni som äger en mac vet att det är inga pengar som kan ersätta den.
Jag har själv blivit bestulen (ej dator). De stal saker med stor affektionsvärde (små leksaksbilar som jag tänkte ge till mina framtida barn). Jag förstår ungefär hur du känner dig. Jag hoppas du kommer över denna obehagliga känslan samt att polisen får fast skurkarna!
Jag vet hur det känns! Man blir arg och samtidigt mår man mycket dåligt en lång tid efteråt. Jag blev själv av med min hembioanläggning för fem år sedan. Jag hade lagt upp varje pryl i File Maker med bild och serie nr. Polisen fick en utskrift av dessa prylar men vad hjälpte det när polisen säger att det tar ca. en halvtimma så har tjuven sålt grejerna. Mycket riktigt, jag fick aldrig se mina grejer igen.
Helt sjukt att sånt här händer. Hoppas du mår bra trots det som hänt.
Lider med dig.
Att det finns sådana jävligt kalla människor.
Instämmer i de tidigare beklagande inläggen. Själv så har jag bara erfarenhet av inbrott i förvaringsskåp på badhuset, och vill efter erfareheten av detta varna för att kontakten med försäkringsbolaget angående värdering av saker kan ta på krafterna även. Förlusten av dokument m m svider givetvis mer än 12 musikcd, men främst att bli hotad i sitt eget hem kommer det nog att ta flera månader att helt komma över för dig.
Sverige har blivit ett våldsamhälle, en hemvist för kriminella. Jag minns när jag växte upp. Folk låste inte ens porten.
Beror väl på var i landet man bor...
Själv känner jag mig väldigt säker i min omgivning & detta är bara 2 mil från Sthlm-city...
Men tydligt är att om problemen ökar i storstadsområdena, så brukar det sprida sig utåt landet efter några år.
Själv känner jag mig väldigt säker i min omgivning & detta är bara 2 mil från Sthlm-city...
Men tydligt är att om problemen ökar i storstadsområdena, så brukar det sprida sig utåt landet efter några år.
Personligen bor jag i en mindre by i Hälsingland och här är det ju inte direkt lungt alla kvällar, klotter/skadegörelse är inte direkt ovanlig om man säger så...nu är detta visserlige ganska lång ifrån grovt rån men personligen tycker jag att det börjar gå åt helvete om jag får uttrycka på mitt eget sätt.
P.S hoppas allt går bra med försäkringsbolaget och dylikt, samt att polisen får fast dom som gjorde det (inte särskilt troligt) men jag hoppas för din och allas skull Wizard96.
Spelar ingen roll var man bor, har haft mitt hus i 30 år här ute på landsbygden, och det är tre mil till större stad (Kungsbacka) men man får ändå påhälsning
Jag fick ungefär 4 000 från Brottsoffermyndigheten efter att ha blivit rånad och misshandlad på vägen hem från jobbet. På lugna, trygga Skeppargatan på Östermalm; alldeles vid stallet. Jag blev kastad i backen och sparkad på, fick flera brutna revben. 4 000 är pengar det med, men det kändes nästan som ett hån...
Jag hade inbrott i mitt hus för nästan exakt 3 månader sedan, och blev av med dator, smycken mm, och det var ingen rolig upplevelse, det sitter i ännu.
Men att bli hotat och rånad måste vara än värre..
Nu i dagarna har ersättningen för de stulna grejorna börjat komma.
Smyckena är inte reglerade ännu, vi var inne på guldfynd i måndags med en lista på frugans smycken, och lite bilder på det vi blev av med. Hon sörjer mest sina ärvda smycken.
En dator går ju alltid att köpa om igen, om man som jag hade backup.